Вітаю Вас Гість | RSS

П`ятниця, 29.03.2024, 12:10

Пошук
Меню сайту
Реклама

12. Перемикання передач


Водіння автомобіля — це багаторазово повторювані рухи важелем перемикання передач з першої до четвертої (п'ятої) і в зворотному напрямку за вибором водія залежно від дорожньої обстановки.
Для опрацювання правильних прийомів користування коробкою передач необхідно мати чітке уявлення про процеси, які проходять в ній.
Коробка передач змінює крутний момент на ведучих колесах автомобіля при незмінній частоті обертання колінчастого вала, тобто змінює передаточне відношення між двигуном і ведучими колесами. При малій частоті обертання колінчастого вала потужність двигуна значно занижена, а крутний момент в межах експлуатаційних частот обертання змінюється в незначних межах. При збільшенні опору руху автомобіля (підйом, ґрунтова дорога тощо) частота обертання колінчастого вала починає знижуватися, крутний момент зменшується і двигун зупиняється. Водночас при падінні частоти обертання колінчастого вала необхідний якомога більший крутний момент. Для зміни крутного момента, напрямку руху автомобіля (вперед — назад) і відключення двигуна від трансмісії на автомобілі встановлюють коробку передач.
Правильність перемикання передач визначається вибором передачі залежно від умов руху і вмінням водія у потрібний момент легко і безшумно увімкнути її.
Після рушання автомобіля водій повинен перейти на вищу передачу на якомога меншому відрізку шляху. Тривалий рух на низьких передачах призводить до перегріву двигуна, інтенсивного спрацювання деталей двигуна і трансмісії та до перевитрат пального. Водночас передчасний перехід на вищу передачу спричинює роботу двигуна з перевантаженнями, ознаками яких є деренчання в трансмісії, рух автомобіля ривками, зупинка двигуна.
Орієнтовні швидкості руху автомобіля під час руху на різних передачах наведено на рис.12.1
 
Перемикання з нижчої на вищу передачу здійснюється у такій послідовності:
1. натиснути на педаль подачі пального і досягнути відповідного швидкісного режиму — рис. 12.1 (за наявності в автомобілі тахометра досягнути приблизно 2500 об/хв);
2. відпустити педаль подачі пального, не змінюючи положення правої ноги;
3. лівою ногою натиснути до упору педаль зчеплення;
4. плавно перевести важіль передач на вищу передачу;
5. спокійно відпустити педаль зчеплення, не затримуючись у положенні 2 (рис.7.8);
6. плавно натиснути на педаль подачі пального.

Для перемикання передачі з вищої на нижчу необхідно попередньо зменшити швидкість руху автомобіля (рис. 12.1). Для цього натискають на педаль гальма правою ногою, не вимикаючи зчеплення, або знімаючи праву ногу з педалі подачі пального, зменшують швидкість руху за рахунок ефекту "гальмування двигуном".
Пам'ятайте! Гальмування при натиснутій педалі зчеплення може викликати занос автомобіля.
Для переходу на нижчу передачу необхідно завчасно спрогнозувати та оцінити ситуацію і впевнитись, що обрана передача підходить у цій ситуації. Наприклад, перед початком обгону слід перейти з п'ятої на четверту передачу, якщо такий маневр потребуватиме різкого збільшення швидкості, а на крутому спуску друга передача забезпечить ефективніше гальмування двигуном і керованість автомобіля на повороті.
Пам'ятайте! Не слід застосовувати перемикання передач під час виконання обгону, оскільки в цей час руки повинні бути на кермі.
Слід зазначити, що чим нижча передача, яку вмикають, тим плавніше треба відпускати педаль зчеплення, оскільки виникають великі навантаження на трансмісію, а на слизькій дорозі можливе блокування коліс і занос автомобіля.
При нейтральному положенні важеля перемикання передач та натиснутій педалі зчеплення автомобіль рухається за інерцією (накатом), що може призвести до втрати керування ним, збільшення швидкості руху на спуску і труднощів при вмиканні передач в небезпечних ситуаціях. Виходячи з цього, необхідно до мінімуму скоротити проміжок перемикання передач.
Пам'ятайте! Відповідно до п. 28.3 а Правил дорожнього руху на гірських дорогах забороняється рухатись з непрацюючим двигуном та вимкненими зчепленням або передачею.
При достатньому зниженні швидкості руху дозволяється перемикати передачі через одну, дві і навіть три ступені.
Для вмикання задньої передачі необхідно:
1. зупинити автомобіль;
2. натиснути лівою ногою на педаль зчеплення і утримувати її в такому стані 2-3сек;
3. ввімкнути задню передачу;
4. спокійно відпускаючи педаль зчеплення, плавно натискати на педаль подачі пального.

Порядок руху заднім ходом розглянуто в розділі 16.
Пам’ятайте! 1. Забороняється рух транспортних засобів заднім ходом на автомагістралях, дорогах для автомобілів, залізничних переїздах, пішохідних переходах, перехрестях, мостах, шляхопроводах, естакадах, у тунелях, на в’їздах і виїздах з них, а також на ділянках доріг з обмеженою оглядовістю чи недостатньою видимістю.
2. Для попередження виходу з ладу синхронізаторів коробки передач переміщення важеля перемикання передач слід здійснювати спокійними, плавними рухами.
Типові помилки:
- неправильний вибір передачі і швидкості руху при перемиканні передач як у висхідному, так і низхідному порядку;
- вмикання передачі через одну в висхідному порядку;
- відсутність паузи при вмиканні передачі заднього ходу;
- натискання на педаль подачі пального при натисненій педалі зчеплення;
- коливання важелем перемикання передач в нейтральному положенні;
- концентрація уваги на важелі перемикання передач.


 Інформацію представлено виключно з метою ознайомлення.

Підручники з повним змістом можете придбати на сайті видавництва АРІЙ

Ілюстровані Правила дорожнього руху України: навч. посібн., 3-те вид., переробл. та доповн.

Вчимося керувати автомобілем : 33 уроки

 

 


онлайн игры