Тема: Часткове розбирання, вивчення будови й роботи, складання сигналізатора звуку.
Мета заняття: Навчитися розбирати й складати сигналізатор звуку, ознайомитися з конструктивними особливостями будови його деталей.
Матеріальне забезпечення: Автомобіль ГАЗ-53А або ЗІЛ-130; сигналізатор звуку С 311; джерело постійного електричного струму 12В; схеми і плакати і необхідна література.
Обладнання та інструменти: Ключі гайкові 12- 14 мм, викрутка, провідник струму 2-3 м, ганчірка, слюсарний верстак.
Вказівки до роботи: Сигналізатор звуку знімають із шасі, розбирають і складають на верстаку. Після вивчення будови сигналізатор звуку складають і встановлюють знову на шасі автомобіля.
Порядок виконання роботи
Завдання 1. Вивчити теоретичну частину
Користуючись схемами, плакатами, літературою, а також сигналізатором звуку, вивчіть його будову, схему роботи, способи кріплення.
На автомобілях і автобусах використовують сигналізатори звуку. В систему звукової сигналізації можуть входити електричні й пневматичні, зовнішні тональні сигнали і внутрішні сигнали до водія. Найбільше поширення мають електричні вібраційні сигналізатори, які по характеру звучання поділяються на шумові, тональні.
Шумові сигнали роблять безрупорні і встановлюють на вантажних автомобілях і малолітражних легкових автомобілях (Мал.17.1).
У стальному штамповому корпусі 3 безрупорного сигналізатора розміщується електромагніт з обмоткою 8 і сердечником 4, якорем 7 із щитом 11, на якому закріплено з резонатором 1 переривник із нерухомими й рухомими контактами 12. Корпус закритий кришкою 15 із радіальними отворами, яка притискує край мембрани до країв корпуса.
При замиканні електричного кола сигналізатора кнопкою 14 по обмотці 8 проходить електричний струм, викликаючи намагнічування стального сердечника 4. Якір 7 притягується до сердечника і через шток 11 прогинає стальну пружну мембрану. При цьому гайка 9 розмикає контакти переривника 12. Струм в обмотці 8 пропадає, і мембрана випрямляється та переміщує шток із якорем у початкове положення, контакти 12 змикаються. Замикання й розмикання контактів переривника сигналізатора продовжується до тих пір, поки водій не припинить натискати на кнопку 14 сигналізатора.
Коливання повітря, викликане мембраною 2 і резонатором 1, створює звук. Резонатор забезпечує звук відповідно до тону і тембру. Конденсатор 13, який включений паралельно з вольфрамовим контактом 12 зменшує іскріння між ними.
Силу звуку регулюють за допомогою регулювальної гайки 9, яка фіксується в певному положенні контргайкою 10. При великій силі струму сердечник 4 сильно притягує якір 7, що викликає більший вигин мембрани й підвищення сили звуку.
Тон звуку регулюють зміною натягу стальної пластини 6 за допомогою гайок 5, а також зміною зазору між якорем 7 і сердечником 4. При більшому вигині пластини 6 і меншому зазорі між якорем і сердечником збільшується частота коливання мембрани і підвищується тон звуку.
До внутрішньої сигналізації відноситься звуковий сигнал із місця кондуктора - (в автобусі) і світлові сигнали панелі приладів.
Завдання 2. Зняти з автомобіля і розібрати сигналізатор звуку
Викрутіть гвинт і від'єднайте кінці двох провідників струму від контактів сигналізатора: рожевий (до термовібраційного запобіжника) і червоний (до контактного пристрою сигналізатора).
Відкрутіть гайки, якими кріплять кронштейн сигналізатора звуку до рами, і зніміть сигналізатор з автомобіля.
Викрутіть гвинт кріплення кришки і зніміть її з корпусу.
Завдання 3. Ознайомитися з конструктивними особливостями будови деталей сигналізатора звуку
Огляньте зовні корпус сигналізатора звуку, знайдіть резонаторний диск і мембрану, з'ясуйте їх призначення, стан і спосіб кріплення.
Розгляньте будову переривника. З'ясуйте призначення й стан контактів, призначення конденсатора, визначте, як він підключається до контактів переривника.
Розгляньте будову електромагніта. З'ясуйте призначення якоря й сердечника з обмоткою, визначте, як з'єднані кінці обмотки.
Розгляньте будову стержня мембрани. З'ясуйте його призначення й спосіб з'єднання з мембраною й диском.
Знайдіть регулювальну гайку. Обертаючи її, простежте за зміною положення рухомого контакту.
6. Підключіть сигналізатора звуку до джерела постійного струму з напругою 12 В, і повільно прокручуючи регулювальну гайку в різні боки, відрегулюйте звук.
Завдання 4. Скласти сигналізатора звуку і поставити його на автомобіль
Закрийте корпус кришкою, сумістіть отвори, вкрутіть у них болти з гайками.
Приєднайте до клем сигналізатора звуку наконечники 2 провідників струму: рожевий (від термовібраційного запобіжника) і червоний (від контактного пристрою сигналізатора).
Перевірте роботу сигналізатора звуку.
Завдання 5. Скласти опис деталей сигналізатора звуку за формою і заповнити таблицю
№ п/п
Назва деталі
Призначення
Матеріал
Кількість
Контрольні запитання
Яке призначення сигналізатора звуку?
За яким принципом класифікують сигналізатори звуку?
Яка будова шумового сигналізатора звуку?
Чим відрізняється звуковий сигнал від тонального?
В який послідовності знімають і розбирають сигналізатора звуку?
За допомогою яких пристроїв регулюють силу звуку сигналі затора звуку?
Яке призначення конденсатора та як його підключено до сигналізатора звуку?