Вітаю Вас Гість | RSS

Середа, 24.04.2024, 14:35

Пошук
Меню сайту
Категорії розділу
Контрольні питання [3]
Лабораторні роботи [32]
Будова і ОЕ автомобіля [14]
ПДР розробки уроків [1]
Виховні заходи [1]
Сценарії, розробки відкритих заходів, профорієнтація
ПДР ситуаційні картки [22]
Реклама
Головна » Статті » Автосправа » Лабораторні роботи

Cкладання вузлів і механізмів гальмової системи з гідравлічним приводом.


Лабораторно-практичне заняття № 29

Тема: Часткове розбирання, вивчення будови й роботи, складання вузлів і механізмів гальмової системи з гідравлічним приводом.

Мета заняття: Одержати практичні навички розбирання та складання вузлів і механізмів гальмової системи; вивчити будову й роботу гальмової системи в цілому, а також Ті вузлів і механізмів.

Матеріальне забезпечення: Автомобіль ГАЗ-53А або ГАЗ-66-11, укомплектований вузлами й механізмами гальмової системи; головний гальмовий циліндр; схеми і плакати гальмових систем із гідравлічним приводом сучасних автомобілів; вузли гідравлічного підсилювача; необхідна література.

Обладнання та інструменти: Паралельні лещата; спеціальний ключ для викручування перепускного клапана робочого циліндра; гайкові ключі 10, 11,12,14,17 і 19 мм; торцеві ключі 12,14,17 і 19 мм; коловоротні ключі 14 і 17 мм; викрутка; знімач для стяжних пружин колодок; плоскогубці; набір пласких щупів; металевий стержень діаметром 12-15 мм і довжиною 40 мм; суха чиста ганчірка.

Вказівки до роботи: Якщо роботу виконують на шасі автомобіля, то для того, щоб зняти, «лід спочатку відпустити гайки, якими кріплять диск до маточини, потім підняти домкратом міст так, щоб колесо не доторкалось до підлоги; встановити під міст підставку і повністю відкрутити кріплення диска.

Порядок виконання роботи

Завдання 1. Вивчити теоретичну частину

Користуючись схемами, плакатами і відповідною літературою, ознайомтесь з розміщенням на автомобілі вузлів і механізмів гальмової системи: педалі головного гальмового циліндра, трубопроводів, гідровакуумного підсилювача гальмового механізму коліс та з їх будовою і роботою.


Гальмова система служить для зниження швидкості руху і повної зупинки автомобіля, а також для утримання автомобіля в нерухомому стані на спусках, підйомах і рівній дорозі під час зупинок і стоянок. Принцип дії гальм ґрунтується на використанні сил тертя як корисних сил.

На автомобілях повинні бути встановлені такі гальмові системи:

а) робоча гальмова система, яка застосовується при русі автомобіля для зниження швидкості і повної зупинки;

б) стоянкова гальмова система, яка служить для утримання автомобіля в нерухомому стані.

Крім того, додатково до цих систем на автомобілях встановлюється ще такі системи:

а) запасна гальмова система, що призначена для зупинки автомобіля при виході з ладу робочої гальмової системи;

б) допоміжна гальмова система (МАЗ, КамАЗ, КрАЗ), яка використовується при довготривалому гальмуванні, наприклад, на довгому гірському спуску;

в) гальмова система причепа, який працює в складі автопоїзда.

Гальмова система складається з гальмового приводу і гальмових механізмів. За місцем розміщення гальмові механізми поділяються на колісні й центральні або трансмісійні; за формою обертових деталей — на барабанні і дискові, а за формою не обертових деталей — на колодкові й стрічкові. Гальмовий привод може бути гідравлічним, пневматичним і механічним. Для полегшення керування гальмами можуть використовуватись підсилювачі, а також встановлюватись регулятори гальмових сил та інші пристрої, які підвищують ефективність гальмування автомобіля.

На сучасних автомобілях застосовують дві системи гальм, які діють незалежно одна від одної. Одна система приводиться в дію ножною педаллю і називається ножним гальмом, друга — ручним важелем і називається ручним гальмом. Кожне ножне гальмо може мати гідравлічний або

пневматичний привод, який діє на гальмові механізми всіх коліс. Ручне гальмо сучасних автомобілів має механічний привод, який додатково діє на гальмовий механізм задніх коліс або на центральне (трансмісійне) гальмо.

Як основне для гальмування автомобіля під час руху використовують ножне гальмо.


Гальмові механізми служать для створення штучного опору обертання коліс автомобіля.

В залежності від конструкції обертових робочих деталей гальмові механізми поділяються на барабанні і дискові. В перших сили тертя створюються на внутрішній поверхні циліндра (барабана), який обертається, у других—на бокових поверхнях диска, що обертається.

Найбільше поширення на автомобілях отримали барабанні гальмові механізми із внутрішнім розміщенням колодок.

Перспективним гальмовим механізмом є дискове гальмо, яке має перевагу перед барабанним через швидку віддачу тепла, працездатності при великих швидкостях і стабільному русі.

Колісний гальмовий механізм барабанного типу (Мал.29.1) являє собою пару гальмових колодок 3, що розміщуються в середині гальмового барабана 1, який обертається разом з маточиною колеса. Стягнуті пружиною 6 колодки закріплюються на нерухомому гальмовому диску 2 за допомогою пальців. Гальмовий диск прикріплений до поворотної цапфи (передній) або до фланця кожуха півосі ведучого моста (задній). До поверхні колодок, яка обернена до гальмового барабана 1, прикріплені (наклепані) фрикційні накладки 8. Між вільними кінцями колодок розміщується механізм, що прикріплюється до гальмового диска й у потрібний момент розводить колодки до дотику їх із гальмовим барабаном.

Якщо у нас привод пневматичний або механічний, то таким механізмом розведення колодок є розвідний кулак, а коли гідравлічний привод—робочий гальмовий циліндрик 5. Тертя колодок об барабан викликає гальмування колеса. Після припинення дії цього механізму колодки пружиною 6 повертаються в початкове (стартове) положення.


Гальмовий привод — сукупність пристроїв для передачі зусилля від водія до гальмових механізмів і керування ними в процесі гальмування.

Гідравлічний привод, в якому зусилля приводу передається гальмовою рідиною складається із головного гальмового циліндра 4 (Мал.29.2), який створює тиск рідини в системі приводу; колісних гальмових циліндрів 8; з'єднувальних трубопроводів і шлангів; педалі 3; гідровакуумного підсилювача 5. Уся система постійно заповнена гальмовою рідиною.

Головний гальмовий циліндр гідравлічного приводу (Мал.29.3) виготовляється із чавуну способом лиття, має резервуар 11 для гальмової рідини, яку наливають через отвір, що закривається пробкою 9 із прокладкою. В циліндрі 21 розміщений поршень 14, в головці якого знаходиться перепускний клапан, який складається із зовнішньої гумової манжети 5, пружини 13, пластинчастого клапана 4, що закриває перепускний клапан А. Штовхач 16, стержень якого входить у поршень, тягою 18 з'єднується з педаллю 19 гальма. Штовхач нагвинчений на тягу і зафіксований контргайкою 17. Зовні він захищений від пилу й бруду гофрованим чохлом 15. Вісь обертання 22 поділяє педаль так, що відношення її плеча збільшує зусилля, прикладене до педалі, в декілька разів при передачі його на штовхач.

Поршень 14 ущільнений гумовою манжетою 3. Пружина 13 притискує поршень 14 до упорної шайби 2, яка закріплена в циліндрі стопорним кільцем 1. У випускному отворі циліндра встановлений штуцер 12, через який гальмова рідина поступає з циліндра в лінію. У пробці 9 зроблено отвір для сполучення резервуара з атмосферою.

Резервуар 11 сполучаться з циліндром двома отворами: перепускним Б і компенсаційним В. Отвір Б завжди сполучає резервуар з порожниною Г, а отвір В сполучає резервуар із циліндром тільки при початковому (стартовому) положенні поршня, коли до педалі гальма не прикладене зусилля. В початковий момент гальмування (при натисканні на педаль гальма) манжета 5 перекриває отвір У, після чого рідина через магістраль 23 поступає в колісні гальмові циліндри.

При натисканні на педаль гальма штовхач 16 через тягу 18 переміщує поршень 14 вправо, стискаючи пружину 13 і відкриваючи перепускний клапан 8. Стиснута рідина передається в колісні циліндри, і гальмові механізми коліс приводяться в рух. При відпусканні педалі пружина 13 переміщує поршень вліво, а стяжні пружини колодок, діючи на поршні колісних


циліндрів, викликають рух рідини у зворотному напрямку — в головний циліндр. Під дією рідини й послаблення дії пружини 13 відкривається клапан 7, пружина 13 стискається, і рідина поступає в праву порожнину циліндра. Пружина 20 повертає педаль у початкове (стартове) положення.

При швидкому відпусканні педалі або витіканні рідини, яка не встигає зразу заповнити звільнений об'єм у головному циліндрі, в ньому створюється розрідження, яке може привести до підсмоктування повітря й роботи приводу із запізненням при повторному гальмуванні. Рідина з його лівої порожнини, відтискаючи манжету 5, через перепускний отвір А поступає в праву порожнину циліндра. Ліва порожнина циліндра Г при цьому заповнюється рідиною, яка поступає з резервуара через отвір Б. Надлишок рідини, що може виникнути в правій порожнині, при її поверненні з магістралі поступає в резервуар через компенсаційний отвір В.

Колісний гальмовий циліндр із двома поршнями (автомобіль ГАЗ-53А) служить для перетворення тиску гальмової рідини в силу, яка притискує колодки до внутрішньої поверхні гальмового барабана. Корпус Б, який виготовляється способом лиття з чавуну, прикріплюється до гальмового диска (Мал.29.4).

Всередині циліндра розміщені два поршні 6 із гумовими манжетами 7, між якими розміщена пружина 8. В поршні запресовані стальні штовхачі 3, у прорізи яких входять торці гальмових колодок. З торців на циліндр надіті захисні ковпаки від бруду. До отвору 9 підводиться рідина з магістралі. Через отвір 10, що закривається корпусом перепускного клапана 1, випускають повітря при його попаданні в магістраль. Канал у клапані 1 захищається від бруду болтом 2 або ковпачком.


Щоб полегшити гальмування автомобіля, обладнаного гідравлічним гальмовим приводом, використовують підсилювачі. Підсилювачі бувають вакуумні, гідровакуумні, пневматичні, пневмогідравлічні і електричні. Найчастіше використовують гідровакуумні підсилювачі, в яких використовують розрідження у випускному трубопроводі двигуна.

Завдання 2. Розібрати гальмовий механізм

  • За допомогою викрутки викрутіть три гвинти, якими гальмовий барабан кріпиться до маточини колеса і зніміть його.
  • Користуючись металічним стержнем, вийміть кінець пружини, яка стягує гальмові колодки із отвором однієї колодки (Мал.29.5).
  • Розведіть гальмові колодки й ознайомтесь з їх будовою.
  • Відкрутіть гайки 9 (Мал.29.6) опорних пальців 10 і зніміть із них колодки.
  • Ознайомтесь з встановленням колодок на пальцях і зміщенням їх нижніх кінців відносно диска при регулюванні зазорів між колодками і гальмовим барабаном.

Викрутіть штуцер із корпуса колісного циліндра 5 і відключіть від нього трубопровід 4.

Викрутіть гвинти, які кріплять колісний циліндр до гальмового диску 1 і зніміть його.

Виясніть призначення регулювального ексцентрика 6, ознайомтесь з його будовою і виясніть призначення пружини 8.


Завдання 3. Провести розбирання колісного гальмового циліндра

Вставте колісний циліндр у лещата і затисніть.

Зніміть ковпачок 2 (Мал.29.4) і викрутіть перепускний клапан 1.

Звільніть циліндр із лещат.

Натисніть на один із поршнів 6, зніміть захисний ковпачок 4, вийміть поршні з циліндра.

Вийміть дві ущільнювальні гумові манжети 7, пружину 8.

6. Виясніть роботу колісного циліндра в цілому.

Завдання 4. Скласти колісний гальмовий циліндр

Складання циліндра здійснити в послідовності, зворотній до розбирання.

Після уточнення правильності складання встановіть колісний гальмовий циліндр на місце і зберіть гальмовий механізм, заводячи кінець пружини, яка стягує верхні кінці колодок, за допомогою металевого стержня (Мал.29.5).

Завдання 5. Провести розбирання й складання головного гальмового циліндра

Вставте циліндр у лещата і затисніть.

Зніміть викруткою кільця, які кріплять гумовий чохол 15 (Мал.29.3), і зніміть його.

Вийміть шток 16.

Вийміть опорну шайбу 2 із стопорним кільцем 1 і поршень 14 з ущільнювальними манжетами 3 і 5.

Вийміть пружину 13 і нагнітальний клапан 8 у зборі з пружиною і зворотнім клапаном 7.

Вивчіть конструкцію корпуса циліндра і його деталей;

Складіть циліндр і виясніть його роботу, спосіб заповнення резервуара 11 гальмовою рідиною.

Уточніть місце встановлення головного гальмового циліндра й з'єднання його з іншими вузлами гідравлічного приводу гальмової системи.

Завдання 6. Скласти опис поршня головного гальмового циліндра і заповнити таблицю

№ п/п Назва деталі Призначення Матеріал Кількість
         

Контрольні запитання

  1. З яких вузлів і механізмів складається гальмова система з гідравлічним приводом і призначення кожного з них?
  2. Як працює гальмова система з гідравлічним приводом?
  3. Як встановлюють нижні кінці гальмових колодок на пальцях?
  4. Яке призначення ексцентриків гальмового механізму?
  5. Яке призначення пружини на болті регулювального ексцентрика?
  6. Яка будова й принцип дії колісного циліндра?
  7. Для чого призначений перепускний клапан колісного циліндра?
  8. Яка будова й принцип дії головного гальмового циліндра?
  9. Яке призначення нагнітального й зворотного клапана головного гальмового циліндра?
  
Категорія: Лабораторні роботи | Додав: mnvk (23.03.2011) | Автор: шасі автомобіля
Переглядів: 8259 | Рейтинг: 5.0/1

онлайн игры