Вітаю Вас Гість | RSS

П`ятниця, 29.03.2024, 11:15

Пошук
Меню сайту
Категорії розділу
Контрольні питання [3]
Лабораторні роботи [32]
Будова і ОЕ автомобіля [14]
ПДР розробки уроків [1]
Виховні заходи [1]
Сценарії, розробки відкритих заходів, профорієнтація
ПДР ситуаційні картки [22]
Реклама
Головна » Статті » Автосправа » Лабораторні роботи

Складання паливопідкачуючого насоса, автоматичної муфти випередження випліскування палива й форсунки дизельного двигуна


Лабораторно-практичне заняття № 9 (а)

Тема: Часткове розбирання, вивчення будови й роботи, складання паливопідкачуючого насоса, автоматичної муфти випередження випліскування палива й форсунки дизельного двигуна.

Мета заняття: Вивчити будову, роботу паливопідкачуючого насоса, автоматичної муфти випередження випліскування палива, форсунки; одержати практичні навички розбирання й складання паливопідкачуючого насоса.

Матеріальне забезпечення: Двигун ЯМЗ-236, або ЯМЗ-237, або КамАЗ-740; насос палива високого тиску (у повному комплекті); паливо-підкачуючий насос; форсунка; автоматична муфта випередження випліскування палива; необхідна література.

Обладнання та інструменти: Гайкові ключі, ріжкові, торцеві, викрутка; спеціальні ключі; ганчірка, молоток 0.5 кг.

Вказівки до роботи: При розбиранні паливопідкачуючого насоса у парі шток-втулка заміна однієї деталі з них не допускається, аналогічно й у форсунці (корпус розпилювача й голка).

Порядок виконання роботи

Завдання 1. Вивчити теоретичну частину

Користуючись схемами, плакатами й літературою, ознайомтесь з будовою й схемою роботи таких деталей: а) форсунки; б) паливопідкачуючого насоса; в) автоматичної муфти випередження впліскування палива.


Форсунка (Мал.9.1) служить для подачі палива в циліндри під тиском, розпилення його частин по об'єму камери згоряння. Основним конструктивним елементом форсунки є розпилювач, який може мати один або декілька вихідних (соплових) отворів. Є форсунки закритого або відкритого типу. В чотиритактних дизельних двигунах застосовують форсунки закритого типу, соплові (розпилювальні), отвори яких закриваються запірною голкою, тому внутрішня порожнина в корпусі розпилювачів форсунок сполучаються з камерою згоряння тільки в період впліскування палива.

Форсунки закритого типу за конструкцією запірного пристрою розпилювачів діляться на безштифтові й штифтові.

На дизелях ЯМЗ-236;-237;-238, КамАЗ-740 використовують форсунки закритого типу з гідравлічним підніманням голки і фіксованим розпилювачем.

Форсунки на дизелі ЯМЗ-236 розміщуються в шатунних стаканах 3 головки блока. Зверху форсунка закріплена шпилькою 10 за допомогою скоби 11 із лапками, якими спирається на бортик ковпака 14 форсунки. До корпусу 6 форсунки гайкою 4 кріпиться розпилювач 1 із декількома вихідними отворами і вставленою в нього голкою 2. Голка й розпилювач являють собою особливо точну пару, які при потребі замінюються тільки разом.

Піднімання голки в розпилювачі 1 дорівнює 0.28-0.38 мм. В нижній частині розпилювача є чотири отвори діаметром 0.34 мм, і доступ палива до нього перекривається при посадці запірного конуса голки на конус сідла розпилювача.

Положення розпилювача відносно корпусу форсунки фіксується двома штифтами 5, чим забезпечується визначений напрям струменя палива в камері згоряння. Голка 2 притискується до сідла розпилювача 1 пружиною 7, яка розміщується всередині фасонної гайки 9, вкрученої у корпус 6 форсунки нижньою частиною. Верхній кінець пружини спирається в циліндричний виступ регулювального гвинта, вкрученого у фасонну гайку 9. Нижній кінець пружини передає зусилля на хвостовику запірної голки через штангу 21 із напресованою на її тарілку 16 і кульку 23.

Потрібну натягнутість пружини, яка визначає тиск впліскування палива, встановлюють регулювальним гвинтом 12, що фіксується контргайкою 13. Збільшення натягнутості пружини приводить до запізнення впліскування, зменшення — до випередження впліскування.

Зверху форсунка закрита ковпачком 14, який накручується на верхню частину гайки 9 до упору на верхній торець корпусу 6 форсунки через прокладку 8. У днищі ковпака є отвір з різзю для порожнистого болта 15 кріплення зливного поливопровода.

Для підведення палива служить штуцер 19 із втулкою 17, в якій розміщується сітчастий фільтр.

За допомогою гумового ущільнювача 20 штуцер 19 виводиться на боковий бік головки циліндрів, де до нього приєднується паливопровід від насоса палива високого тиску.

Від насоса палива високого тиску паливо подається до форсунки через штуцер із сітчастим фільтром 18. Пройшовши по нахиленому каналі 22 у корпусі 6, поступає в кільцеву канавку на верхньому торці розпилювача. Потім паливо по трьох каналах 24 проходить у кільцеву порожнину 25 розпилювача, яка розміщена під пояском потовщеної частини голки. Паливо, що поступило в порожнину 25, знаходиться під тиском, який створений насосом палива високого тиску і у свою чергу діє на нижній конус голки. Отвір розпилювача відкривається тоді, коли тиск палива в порожнині 25 і на нижньому кінці голки перевищує опір пружини 7. В цей момент паливо випліскується в камеру згоряння. Після впліскування палива тиск у порожнині 25 знижується, а голка під дією пружини щільно сідає на сідло в розпилювачі.

Під дією високого тиску частина палива через плунжерну пару розпилювача просочується у верхню частину форсунки, а звідти воно відводиться в бак палива через болт 15 і зливний паливопровід.


Паливопідкачуючий насос низького тиску призначений для подачі палива з бака палива до насоса палива високого тиску. Насос поршневого типу, встановлений на насосі палива високого тиску, проводиться в дію від ексцентрика кулачкового вала насоса палива високого тиску. На вході й виході палива в корпусі 1 (Мал.9.2,а) насоса встановлені впускний 13 і випускний 15 клапани з пружинами 14 і 16. Поршень 19 приводиться в рух через роликовий штовхач 3, який складається з ролика 2, штока 5 і пружини 4, що притискує штовхач до ексцентрика 21.

При русі поршня вгору у насосі під дією палива, яке поступило раніше в насос, впускний клапан 13 (Мал.9.2,б) закривається, а випускний 15 відкривається. При цьому паливо з порожнини А через перепускний канал 22 поступає в порожнину Б, об'єм якої внаслідок переміщення поршня вгору збільшується.

При русі поршня 19 вниз (Мал.9.2,в) випускний клапан 15 закривається, і паливо з порожнини Б нагнітається до вихідного отвору насоса, а звідси через випускний штуцер 17 (Мал.9.2,а) попадає до фільтра тонкого очищення палива і далі до насоса палива високого тиску.

При цьому через збільшення об'єму в порожнині А виникає розрідження, під дією якого відкривається впускний клапан 13, і в цю порожнину через отвір впускного штуцера 7 поступає нова порція палива; цикл роботи насоса повторюється.

При різних режимах роботи дизеля постійний тиск у перепускному каналі 22 досягається змінним ходом поршня 19, який забезпечується спеціально підібраною пружиною 18. В режимі малих навантажень дизеля при незначних витратах палива в порожнині Б виникає тиск, і поршень 19 не може здійснити повний хід, тому шток 5 штовхача частково переміщується вхолосту, внаслідок чого подача палива зменшується.

Насос для ручного підкачування палива, який встановлений на корпусі насоса низького тиску, служить для заповнення системи живлення паливом і виведення з неї повітря після проведення ремонтно-профілактичних робіт або довгої стоянки автомобіля. Насос складається з циліндра 11 (Мал.9.2), поршня 8 із штоком 9 і рукоятки 10.

Для ручного підкачування палива відкручують рукоятку 10 із різі хвостика 23 і, діючи нею, як штоком у звичайному поршневому насосі, накачують у магістраль паливо або виводять із неї повітря. Після закінчення ручного підкачування ручну рукоятку 10 накручують на хвостовик 23 до щільного прилягання поршня до прокладки 12, щоб не допускати підсмоктування повітря в систему живлення через насос ручного підкачування.

Автоматична муфта випередження впліскування палива призначена для автоматичної зміни кута початку подачі палива у відповідності до зміни частоти обертання колінчастого вала двигуна.

При використанні автоматичної муфти підвищується економічність дизеля в різних режимах роботи і поліпшує умови його пуску. Муфта встановлюється на передньому кінці кулачкового вала насоса палива високого тиску дизелі ЯМЗ-236, -238, КамАЗ-740.


Муфта випередження впліскування палива дизеля ЯМЗ-236 складається з наступних деталей: ведучої напівмуфти 6 (Мал.9.3) із пальцями 12 і шипами 13; веденої напівмуфти 10; осей 8; тягарців 7; корпусу 5; двох пружин 9 із шайбами. Ведуча півмуфта, надіта на маточину 14 веденої півмуфти, може на ній провертатись, а ведена жорстко закріплена на кулачковому валі 11. Ведуча півмуфта через проміжні деталі 2, 3 і 4 з'єднана з валом 1 приводу, який через зубчасту передачу з'єднується з веденим валом газорозподільного механізму. При складанні муфти корпус 5 накручують на ведену півмуфту.

Два тягарці 7, що шарнірно встановлені на осях 8, мають криволінійну поверхню, на яку опираються пальці 12 ведучої півмуфти. Рух від ведучої півмуфти на ведену передається через два тягарці 7. Ведена півмуфта закріплюється на кулачковому валі насоса палива за допомогою шпонки, яка втримується від зміщення гайкою 15, що нагвинчена на вал 11. Між осями 8 і опорними пальцями 12 у розпір вставлені пружини 9, які, намагаючись збільшити відстань між ними, повертають одну півмуфту відносно другої. В цьому випадку (Мал.9.3,б) тягарці 7 зміщуються до центру механізму, а ведена півмуфта займає вихідне положення відносно ведучої.

В основі роботи муфти лежить принцип використання відцентрових сил тягарців. При обертанні ведучої осі півмуфти її опорні пальці 12 тиснуть на криволінійні вирізи тягарців 7, які передають зусилля осям 8 веденої півмуфти, а від неї кулачкам вала насоса.

При збільшенні частоти обертання колінчастого вала дизеля зростає відцентрова сила, яка діє на тягарці. Під дією цих сил тягарці 7, переборюючи протидію пружин 9, розходяться (Мал.9.3,б). При цьому тягарці, ковзаючи криволінійними вирізами по опорних пальцях ведучої півмуфти, підтягують до них осі веденої півмуфти, і таким чином відбувається кутове зміщення кульового вала насоса (по напрямку обертання) відносно вала приводу насоса (показано стрілками). Значить, кут випередження впліскування палива збільшується.

При зниженні частоти обертання колінчастого вала відцентрова сила тягарців зменшується, і під дією пружин ведена півмуфта повертається відносно ведучої півмуфти у бік, протилежний обертанню кулачкового вала насоса, внаслідок чого кут випередження впліскування палива зменшується. Максимальний кут випередження впліскування, який забезпечується муфтою, складає 6-8 град, у порівнянні з кутом повороту кулачкового вала насоса і 10-14 град, у порівнянні з кутом повороту колінчастого вала.

Завдання 2. Розібрати паливопідкачуючий насос палива

1. Встановіть насос (Мал.9.2,а) на пристрої. Зніміть насос для ручного підкачування палива 11 у зборі, викрутивши його за корпус 24 циліндра.

  • Викрутіть пробку 25 поршня 15. Вийміть із корпусу насоса пружину 16 і поршень 15.
  • Викрутіть пробку 26, вийміть пружину 18 і поршень 19. Зніміть насос із пристрою, запобігаючи від випадання штока 5 із втулки. (Заміна однієї деталі іншою у парі шток-втулка не допускається).
  • Зніміть стопорне кільце 26 і вийміть штовхан 3 у зборі з роликом 2 і сухарями 27.
  • Розберіть насос ручного підкачування палива, для чого зробіть наступне:

а) закріпіть його в лещатах за циліндр 11;

б) відкрутіть корпус 24 циліндра і вийміть прокладку (коли утруднення при відкручуванні, рекомендується деякий час насос потримати в гасі);

в) відкрутіть рукоятку 10 насоса в зборі;

г) випресуйте шток 9 у зборі з поршнем 8 із рукоятки; (при випресуванні упор повинен приходити на нижній торець рукоятки);

д) вийміть поршень з штоком із циліндрика 11.

Завдання 3. Скласти паливопідкачуючий насос

Складання насоса палива здійснюється в послідовності, зворотній до розбирання.

Після складання перевірте плавність ходу поршня й штов-хача під дією пружини. Заїдання і пригальмовування не допускається.

Завдання 4. Розібрати форсунку

  • Відкрутіть ковпачок 14 (Мал.9.1 ,а) форсунки. (Розбирання форсунки і наступне складання повинні виконуватись в строгій послідовності).
  • Частково відкрутіть гайку 13, а регулювальний гвинт викрутіть до упору.
  • Відкрутіть гайку 9 пружини, вийміть із корпусу 26 пружину 7 і штангу 21 форсунки в зборі з тарілкою 16.
  • Викрутіть штуцер 19 у зборі із сітчастим фільтром 18.
  • Відкрутіть гайку 4 розпилювача, зніміть розпилювач 1, запобігаючи випаданню голки 2. (Корпус розпилювача й голки складають прецизійну пару , в якій заміна однієї з них не допускається).

Якщо розбирається тільки розпилювач, то, щоб не пошкодити фіксуючі штифти 5, відкручувати гайку розпилювача необхідно після послаблення натягнутості пружини 7, тобто викрутити регулювальний гвинт 2 до упору.

Завдання 5. Скласти форсунку

1. Вкрутіть у корпус 26 (Мал.9.1,а) штуцер 19 у зборі з фільтром 18, затягнувши його моментом сили 78,4-98 Н-м.

2. Встановіть розпилювач 1 на штифти 5 корпусу форсунки і накрутіть гайку 4 розпилювача, розвернувши розпилювач проти напрямку нагвинчування гайки 4 до упору на фіксу-вальні штифти. Затяніть гайку 4 розпилювача моментом сили 68,6-78,4 Н-м.

3. Перевірте легкість переміщення голки. При струшуванні форсунки повинні бути чутні удари голки 2 об корпус форсунки.

4. Вкрутіть регулювальний гвинт 12 у гайку 9 пружини до упору і нагвинтіть гайку 13.

  • Встановіть штангу 21 і пружину 7, вкрутіть гайку 4 пружини у зборі до упору.
  • Накрутіть ковпак 1 форсунки, встановіть попередньо ущільнювальну шайбу 6.
  • Після регулювання тиску початку впліскування й обкатки докрутіть ковпачок форсунки моментом сили 78,4-98,0 Н-м.

Завдання 6. Скласти опис автоматичної муфти випередження випліскування палива і заповніть таблицю

№ п/п Назва деталі Призначення Матеріал Кількість
         

Контрольні запитання

  1. З яких приладів складається система живлення дизеля?
  2. Де розміщується і від чого працює паливопідкачуючий насос?
  3. Для чого призначений паливопідкачуючий насос?
  4. Для чого необхідна муфти випліскування палива? Який принцип її дії?
  5. Для чого призначена і як діє форсунка?
  6. Перечисть складові деталі форсунки.
  7. Яким механізмом регулюють кількість палива, що подає форсунка?
  8. В чому різниця процесу утворення пальної суміші дизеля і карбюраторного двигуна?
  
Категорія: Лабораторні роботи | Додав: redlines (24.03.2011) | Автор: Форсунка, насос низького тиску
Переглядів: 6384 | Рейтинг: 0.0/0

онлайн игры