Вітаю Вас Гість | RSS

Четвер, 18.04.2024, 12:54

Пошук
Меню сайту
Категорії розділу
Контрольні питання [3]
Лабораторні роботи [32]
Будова і ОЕ автомобіля [14]
ПДР розробки уроків [1]
Виховні заходи [1]
Сценарії, розробки відкритих заходів, профорієнтація
ПДР ситуаційні картки [22]
Реклама
Головна » Статті » Автосправа » Лабораторні роботи

Вивчення будови, розбирання й складання фари, підфарника і заднього ліхтаря.


Лабораторно-практичне заняття № 18

Тема: Вивчення будови, розбирання й складання фари, підфарника і заднього ліхтаря.

Мета заняття: Вивчити будову й роботу фар; навчитися розбирати й складати фару, підфарник і задній ліхтар; ознайомитися з конструктивними особливостями будови їх, деталей.

Матеріальне забезпечення: Автомобіль ЗІЛ-130 або ГАЗ-53А;фара ФГ-122Г автомобіля ЗІЛ-130 або ФГ-122Б, ГАЗ-53 А; підфарник і задній ліхтар; схеми і плакати електрообладнання; необхідна література.

Обладнання та інструменти: Викрутки, гайкові ріжкові ключі 9-11 і 10-12мм запасні лампи фари, підфарника і заднього ліхтаря; джерело електричного струму напругою 12В; електричний провід — їм; ганчірка.

Вказівки до роботи: Роботу виконують, користуючись складеними приладами системи освітлення. Під час виконання роботи обережно поводьтеся з лампами й склом, щоб не зіпсувати їх. Складаючи прилади, не затискайте занадто обідків, щоб не розколоти скло.

Порядок виконання роботи

Завдання 1. Вивчити теоретичну частину

Користуючись схемами, плакатами, літературою, а також фарою, підфарником і заднім ліхтарем, вивчіть їх будову, схему роботи та способи кріплення.

Прилади освітлення призначені для освітлення дороги, передачі інформації про габарити автомобіля чи автобуса, а також планування й здійснення маневрів, які здійснюються автотранспортним засобом; для освітлення номерного знаку, кабіни, салону кузова, контрольно-вимірювальних приладів, багажника, простору під капотом і т. д.

Автомобільні прилади освітлення повинні забезпечити добру видимість і необхідну інформацію на значну відстань при різних погодні умовах.

Прилади освітлення можуть бути розбиті на такі групи: прилади зовнішнього освітлення; прилади внутрішнього освітлення; прилади світлової сигналізації.

До приладів зовнішнього освітлення і світової сигналізації автомобіля відносяться: фари, які забезпечують освітлення дороги перед автомобілем на достатню відстань для забезпечення безпеки руху з великою швидкістю; передні білі і задні червоні габаритні; ліхтарі освітлення заднього номерного знаку; ліхтарі сигналу гальмування, які розміщені ззаду і засвічуються при гальмуванні автомобіля; покажчики повороту з білими або рожевими розсіювачами, які, мигаючи світловим сигналом, показують напрям повороту автомобіля; білий ліхтар, який освітлює дорогу при русі заднім ходом.

У приладах освітлення джерелом світла служить електрична лампочка. Лампочки виготовляються газонаповненими й порожнистими. відкочене повітря). В балоні на електродах 5 встановлені вольфрамові нитки розжарення далекого 3 і ближнього світла і металевий захисний екран 2, який знижує ймовірність засліплення водія зустрічного


Лампа (Мал. 18.1 ,а) складається із скляного балона 1, герметично з'єднаного з цоколем 7. Внутрішня порожнина балона наповнена інертним газом (в лампах потужністю до 3 Вт тільки

транспортного засобу.

Щоб одержати два світлових потоки далекого й ближнього світла, нитка 3 розміщується у фокусі відбивача, а нитка 4 — зміщена відносно фокуса вгору і вліво (американська система) або перед фокусом відбивача на оптичній осі (європейська система). Застосовують також лампи з іншою формою екрана або без нього (Мал.18.1, б, в). Одним кінцем кожна нитка розжарення припаяна до цоколя 7 і з'єднуються з "масою" автомобіля. Другі кінці ниток припаяні до ізольованих від "маси" контактів 8. До цоколя припаюють фланець 6 з вирізом 10 для правильного встановлення лампи в держачі 9 і патроні 11, до яких підводиться колодка клем 12 з провідниками 13. Зібрана лампа з патроном встановлюється в оптичний елемент (ОЕ) фари.

Світло від нитки розжарювання дальнього світла, потрапивши на поверхню відбивача, теоретично відбивається у вигляді паралельного пучка світла з незначним кутом розсіювання; пройшовши через розсіювач, пучок формується відповідним чином для створення потрібної видимості на відстані більш як 100 м відповідно до вимог, норм на світлорозподіл фари. Заміна безбарвного розсіювача або лампи на жовтий знижує силу світла на 5-13%. Фари жовтого кольору в умовах атмосфери нормальної прозорості не дають якихось переваг.

Світло від нитки розжарювання ближнього світла, відбите від верхньої половини відбивача, виходить під певним кутом униз і падає на дорогу. Щоб світло, відбите від нижньої половини відбивача, не освітлювало водія зустрічного автомобіля, під ниткою вміщений металевий екран. Екран має спеціальну форму з горизонтальним правим бортиком, нахиленим униз під кутом 15°. Це завдячує значному збільшенню світла в напрямі правої сторони дороги і правої обочини.

Лампочки бувають одно — і двониткові. В однонитковій лампі (Мал.18.1,б) всередині балона розміщується нитка розжарювання, один кінець якої припаяний до цоколя, тобто до "маси", а другий виведений до ізольованого контакту на торці лампи. У двонитковій лампі (Мал.18.1,б) усередині балона розміщується дві нитки розжарювання, у яких два кінці з'єднані між собою і приєднані до цоколя (на "масу"), а інші кінці, виведені до двох ізольованих контактів на торці цоколя.

Однониткові лампи позначаються А 12-21 або А 24-21, а двониткові — А 12 (45+40) і т. д. Буква А показує, що лампа автомобільна, цифри 12 або 24 — їх, номінальна напруга, 21 і (45+40) — потужність кожної нитки лампи.


Тепер широко застосовують галогенні лампи (Мал.18.2), особливістю яких є наявність у колбі газу (парів йоду або брому). Галогенні лампи відрізняються меншими розмірами колби, підвищеною - приблизно у 1,5-2 рази яскравістю й збільшенням дальності видимості дорожніх об'єктів на 60% на ближньому світлі і на 20% на дальньому світлі, що підвищує безпечну швидкість руху автомобіля на 20-40%.

Найбільший дискомфорт при використанні фар із галогенними лампами виникає при зустрічному роз'їзді на поганій дорозі внаслідок коливань пучка світла й збільшення у зв'язку з цим засліплення.

Галогенні лампи у протитуманних фарах поліпшують їх світлотехнічні характеристики і дають змогу застосовувати ці фари не тільки в туман, а й під час руху на дорогах із крутими поворотами.

Однониткові галогенні лампи застосовують у протитуманних фарах і прожекторах, а дзвониткову лампу у фарах головного світла. Галогенні лампи можуть використовуватись тільки у фарах, конструкція яких передбачає їх застосування.

Фари головного освітлення встановлюють на транспортних засобах у різних комбінаціях: дві фари з круглим оптичним елементом або чотири фари з круглим оптичним елементом. Чотирифарне освітлення базується на оптимальному розподілі дальнього й ближнього світла двома типами фар.


Кругла фара (Мал.18.3) складається із оптичного елемента ОЕ і штампового корпусу 9. Оптичний елемент, який закріплений за допомогою обідка 2 і гвинтів на установочному кільці 10, складається з відбивача 5, розсіювача 3, лампи 4 і патрона 13. До корпусу фари установочне кільце 10 притискується трьома пружинами 14, які дають можливість змінювати положення кільця 10 при регулюванні напрямку світлового потоку. Регулювання виконується гвинтами вертикального 8 і горизонтального 15 наведення.

На внутрішній поверхні відбивача 5, що являє собою параболічну чашу, електричним способом нанесено шар алюмінію, відполірований до дзеркального блиску.

Розсіювач З являє собою випукле рифлене скло, за допомогою якого світловий потік оптичного елемента дещо розсіюється, чим забезпечується достатнє освітлення узбіччя дороги, а також і дорожнього полотна перед рухомим транспортом. Між розсіювачем і відбивачем встановлюється гумова прокладка 6, чим герметизується оптичний елемент і запобігає поданню пилу й вологи всередину оптичного елемента. Розсіювач 3 кріпиться до відбивача зігнутими зубцями, які рівномірно розміщені по колу відбивача.

Джерелом світла є двониткова лампа 4 розжарювання, нитка Д дальнього світла має потужність 50 Вт і розміщена у фокусі відбивача, а нитка Б ближнього світла має потужність 14-40 Вт. Лампу закріплюють на відбивачі 5 у патроні 13. Цоколь лампи через відбивач 5 і провід 11 з'єднаний з "масою", а її контакти за допомогою патрона 13 і колодки 12 — із проводами електричного струму, які підключені в електричне коло.

Знаки на склі розсіювача означають: С — фара відповідає міжнародним вимогам щодо ближнього й дальнього світла; Е2— знак офіційного затвердження для фар із європейським асиметричним світлорозподілом (європейський стандарт).

Фари дальнього й ближнього світла згідно з ГОСТ мають бути таких типів: К.- фари дальнього світла, С—фари ближнього світла і додаткового, СК—фари ближнього й дальнього світла. Фари для вмонтованої установки типів К і С виконуються з діаметром оптичного елемента 136 мм, а типів СК — 170 мм. Фари типів К і С застосовують у системі освітлення з чотирма фарами, а типу СК. — у системі з двома фарами.


Передній ліхтар ПЛ — 1 ЗО (Мал. 18.4) має круглу форму, виконує функції покажчика повороту і габаритного вогню. Ліхтар складається з металевого корпусу 3 і розсіювача 1, між якими затиснута прокладка 2. У дно корпусу встановлена контактна колодка 4 і патронотримач 5. Контактна колодка має пружні контакти й штекері виводів для підключення в електромережу автомобіля. Двоколірний розсіювач поділений перегородкою на дві секції. Верхня секція оранжевого кольору має хроматичний відбивач (покажчик повороту). Нижня секція безбарвна.

Розсіювач кріпиться до корпусу ліхтаря трьома гвинтами 8 через гумову прокладку 2. Передній ліхтар ПЛ-130 може встановлюватись як на правий, так і на лівий бік автомобіля.


Задній ліхтар ЗІЛ-130 (Мал.18.5) виконує функції покажчика повороту, сигналу гальмування, габаритного вогню, світлоповертача (катафота) та освітлення номерного знака. Ліхтар складається з корпусу 3 і розсіювача 1. Корпус, виконаний з чорної пластмаси і поділений на три секції. Крайні секції використовують для покажчика повороту й сигналу гальмування, середні —для габаритного вогню та освітлення номерного знака. Крайні секції корпусу мають відбивачі параболічної форми. До дна середньої секції корпусу через гумові амортизатори 6 монтується лампотримач 7 із чотирма гніздами для однониткових ламп розжарювання.

Розсіювач виконаний із пластмаси двох кольорів: покажчик повороту — оранжевого, сигнал гальмування і габаритний вогонь — червоного. Верхня середня частина розсіювача має світлоповертач (катафот) 9. У нижню частину корпусу вставлена безбарвна лінза, через яку освітлюється номерний знак від двох ламп А12-5.

До корпусу розсіювач кріпиться шістьма гвинтами 8 через гумову прокладку 2


Завдання 2. Розібрати фару

  • Викрутіть викруткою гвинт 12 (Мал. 18.6) (фара ФГ-122Г), який закріплює зовнішній ободок 2 до корпусу фари 9, і зніміть ободок із гумовою прокладкою 7.
  • Ослабте гвинт 1 і зніміть оптичний елемент фари разом із рефлектором 5 і ущільнюючою прокладкою 6.
  • Зніміть карболітовий патрон 12, натиснувши на нього рукою і, повернувши у лівий бік, вийміть лампу 4.
  • Розвальцюйте відбивач вручну, послідовно відгинайте всі зубці окремо, вийміть розсіювач і ущільнювальну прокладку.

Завдання 3, Ознайомитись з конструктивними особливостями будови деталей фари

  • Ознайомтесь з будовою корпусу фари відбивача (рефлектора), а також підведенням до нього електричного струму. Визначте спосіб кріплення упорного кільця оптичного елемента до корпусу фари.
  • Знайдіть регулювальні гвинти 8, 15 та фіксуючі пружини 14. Обертаючи регулювальні гвинти, простежте за зміною положення упорного кільця.
  • Ознайомтесь з будовою розсіювача фари та іншими деталями. З'ясуйте призначення скла розсіювача, стан його і спосіб з'єднання з рефлектором. Визначте стан рефлектора (відбивача).
  • Витягніть із гнізда лампу і розгляньте її будову. Знайдіть контакти й нитки розжарювання. Визначте їх стан і спосіб кріплення ламп до рефлектора. З'ясуйте призначення лиски на фланці.
  • Розгляньте спосіб кріплення патрона й провідника струму; визначте спосіб фіксації оптичного елемента в упорному кільці.

Завдання 4. Скласти фару

  • Складіть оптичний елемент і завальцюйте рефлектор шляхом загинання плоскогубцями одночасно протилежних зубців.
  • Вставте у гніздо елемента лампу і закрийте зверху патроном. Сполучіть колодку проводів електричного струму з патроном.
  • Вставте оптичний елемент в упорне кільце. Надіньте оптичний елемент на гвинт 1 і, повернувши його за ходом годинникової стрілки, закрутіть гвинт.
  • Встановіть на корпус фари лицювальне кільце і закріпіть його гвинтом. Підключіть кінці проводів струму фари до джерела електричного струму і перевірте наявність ближнього й дальнього світла.

Завдання 5. Розібрати задній ліхтар, ознайомитись з будовою і скласти його

  • Викрутіть гвинти і зніміть із корпусу обідок і скло з двома прокладками. Вийміть лампи. Розгляньте будову корпусу. Визначте спосіб кріплення та призначення прозорого скла і двох прокладок червоного скла.
  • Вийміть лампи і перевірте стан патронів, контакти та їх пружність. Сполучіть задній ліхтар із джерелом струму і переконайтесь у справності ліхтаря.

Завдання 6. Скласти опис деталей фари і заповнити таблицю

№ п/п Назва деталі Призначення Матеріал Кількість
         

Контрольні запитання

  1. Які вимоги ставляться до приладів освітлення і на які групи вони поділяються?
  2. Як створюється потрібний світлорозподіл при освітленні дороги у фарах "європейське асиметричне світло", коли увімкнене ближнє й дальнє світло?
  3. Як побудовані автомобільні лампи і як розшифровується маркування їх?
  4. Як побудовані головні фари, передні ліхтарі, задні ліхтарі?
  5. В якій послідовності розбирають і складають фару?
  6. Чим регулюють напрям світла фар?
      
Категорія: Лабораторні роботи | Додав: redlines (24.03.2011) | Автор: електричний, прилади освітлен
Переглядів: 12263 | Рейтинг: 0.0/0

онлайн игры