Залізничний переїзд — це перехрещення дороги із залізничними коліями на одному рівні. Залежно від швидкості та інтенсивності руху поїздів, інтенсивності руху через переїзд автотранспортних засобів вони можуть охоронятися і не охоронятися.
Переїзди поділяють на регульовані та нерегульовані. До регульованих належать переїзди, рух автотранспортних засобів через які регулюється пристроями сигналізації або черговими. На нерегульованих переїздах таких пристроїв і чергового немає, а рівень безпеки руху оцінюється і забезпечується водіями автотранспортних засобів.
Безпека дорожнього руху на залізничних переїздах забезпечується відповідним оснащенням: дорожніми знаками, розміткою, світловою і звуковою сигналізацією, шлагбаумами і напівшлагбаумами. На окремих залізничних переїздах, які обладнані шлагбаумом, може бути черговий — особа, яка уповноважена регулювати рух через переїзд.
Пам'ятайте! Незалежно від положення шлагбаума, сигналів світлової і звукової сигналізації, черговий може заборонити рух через переїзд, ставши до водіїв автотранспортних засобів грудьми або спиною з витягнутими в боки руками, або з піднятим над головою жезлом (червоним ліхтарем або прапорцем).
Дорожньо-транспортні події на залізничних переїздах за своїми наслідками наближаються до катастроф, оскільки призводять до великої кількості людських жертв, значного пошкодження транспортних засобів, великих матеріальних збитків через припинення руху на залізниці. Причинами таких подій є переважно ірубі порушення Правил дорожнього руху, поспішність і необачність водіїв автотранспортних засобів. Статистика аварійності за останні роки в Україні свідчить, що при середній тяжкості наслідків ДТП 13,1 (кількість загиблих на 100 потерпілих), на залізничних переїздах вона становить 29,2 — найбільший показник серед усіх порушень Правил дорожнього руху, а питома вага цих порушень становить лише 0,1% від загальної кількості ДТП. Незважаючи на те, що згідно із статистичними даними кількість дорожньо-транспортних подій на переїздах, які обладнані і не обладнані шлагбаумами, приблизно однакова, тяжкість ДТП на останніх удвічі вища.
Пам'ятайте! Водії транспортних засобів можуть перетинати залізничні колії лише на залізничних переїздах.
При наближенні до залізничного переїзду водій повинен зменшити швидкість руху і перейти на одну з нижчих передач. Дистанція до транспортного засобу, що рухається попереду, повинна бути такою, щоб у випадку його раптової зупинки можна було своєчасно зупинитись або об'їхати його без застосування заднього ходу. Під'їжджаючи до переїзду, а також починаючи рух після зупинки перед ним, водій зобов'язаний керуватися вказівками і сигналами чергового по переїзду, положенням шлагбаума, світловою і звуковою сигналізацією, дорожніми знаками і дорожньою розміткою, а також переконатися в тому, що не наближається поїзд (локомотив, дрезина).
Для пропуску поїзда, що наближається, та в інших випадках, коли рух через залізничний переїзд заборонено, водій повинен зупинитися перед дорожньою розміткою 1.12 (стоп-лінією), дорожнім знаком 2.2, шлагбаумом або світлофором так, щоб бачити сигнали, а якщо засоби організації дорожнього руху відсутні — не ближче 10м до найближчої рейки. Згідно з Правилами, у разі відсутності поїзда зупинятися автотранспортним засобам необов'язково, проте в деяких випадках водієві важко виявити наближення поїзда. В умовах обмеженої оглядовості перед переїздом, потрібно зупинити транспортний засіб, вимкнути двигун, вийти на полотно залізниці, і, уважно оглянувши залізничне полотно в обидва боки, прислухавшись і впевнившись у повній безпеці, проїхати через переїзд (рис. 28.4.1).
Перед тим, як проїхати переїзд, необхідно впевнитись у відсутності на ньому дефектів покриття або настилу, нерівностей, що можуть стати причиною затримки або вимушеної зупинки. Якщо є такі дефекти треба рухатись через залізничний переїзд на першій передачі під прямим кутом до рейок, без поворотів, контролюючи боковий інтервал із зустрічними транспортними засобами.(рис. 28.4.2)
У темну пору доби або в умовах недостатньої видимості залізничний переїзд проїжджають з увімкненим ближнім світлом фар, а проїзд поїзда доцільно очікувати з увімкненими габаритними вогнями, щоб не засліпити працівників залізниці. Особливу обережність необхідно проявляти під час проїзду переїздів, розташованих після руху вздовж залізничної колії (рис. 28.4.3). Паралельність поїзда й автомобільної дороги створює ілюзію, що поїзд стоїть, тому водієві легкового автомобіля необхідно обов'язково зупинитись перед переїздом, щоб впевнитись у відсутності поїзда.
Виїжджати на переїзд із двома і більше коліями без шлагбаума відразу після проходження поїзда небезпечно. Водій повинен зачекати деякий час, щоб впевнитись у відсутності локомотива або поїзда, що рухається в іншому напрямку (рис. 28.4.4).
Особливу увагу слід приділяти проїзду залізничних переїздів на під'їзних коліях до господарських об'єктів, які часто можуть бути необладнані шлагбаумами і світлофорною сигналізацією. Під'їжджаючи до такого переїзду, водій повинен знизити швидкість і уважно оглянути залізничні колії в обидва боки. На таких переїздах може з'явитися локомотив або дрезина, в яких немає головного прожектора або він не ввімкнений, або вагони їдуть попереду, а локомотив позаду. Дуже небезпечні такі переїзди в умовах недостатньої видимості.
Якщо перед переїздом немає дорожньої розмітки або дорожніх знаків, що визначають кількість смуг руху, рух транспортних засобів через переїзд дозволяється лише в один ряд.
Пам'ятайте! Рух через переїзд забороняється, якщо шлагбаум опущений або почав опускатися.
На рис. 28.4.5 показано небезпечну ситуацію, яка виникла внаслідок намагання водія мікроавтобуса виїхати на переїзд після того, як почав опускатися шлагбаум.
При ввімкнених заборонних сигналах світлофора чи звуковому сигналі незалежно від наявності та положення шлагбаума, виїжджати на переїзд забороняється. Якщо шлагбаум відкритий, світлофор не горить і звукова сигналізація не працює, водій повинен впевнитись, що до переїзду не наближається поїзд або локомотив, бо навіть найсучасніша техніка може відмовити. У разі виходу з ладу сигналізації або невідповідності сигналу світлофора і положення шлагбаума від водія залежить безпека руху керованого ним транспортного засобу через переїзд. Забороняється рух через переїзд і в тому випадку, якщо утворився затор, який змусить водія зупинитися на ньому.
У разі вимушеної зупинки транспортного засобу на переїзді водій зобов'язаний негайно висадити пасажирів і вжити заходів для звільнення переїзду. Потрібно знати, що гальмовий шлях поїзда у 20-25 разів довший, ніж в автомобіля, маса поїзда становить тисячі тон, а швидкість руху — до 200 км/год. Якщо не вдається звільнити переїзд, водій повинен:
а) коли є можливість, послати двох чоловік уздовж колій в обидва боки від переїзду не менш як на 1000 м (якщо одного, то в бік імовірної появи поїзда, а на одноколійних переїздах — у бік гіршої видимості залізничної колії), пояснивши їм правила подавання сигналу зупинки машиністу поїзда (локомотива, дрезини), що наближається;
б) залишатися біля транспортного засобу і, подаючи сигнали загальної тривоги, вживати всіх заходів для звільнення переїзду;
в) у разі появи поїзда бігти йому назустріч, подаючи сигнал зупинки. Сигналом зупинки поїзда (локомотива, дрезини) є круговий рух руки (у світлу пору шматком яскравої тканини або будь-яким добре помітним предметом, у темну пору доби і в умовах недостатньої видимості — з факелом або ліхтарем). Сигналом загальної тривоги є серія звукових сигналів транспортного засобу, що складаються з одного довгого і трьох коротких сигналів.
На залізничних переїздах, де відсутня пішохідна доріжка, водіям потрібно особливу увагу приділяти руху пішоходів, щоб уникнути наїзду на них, оскільки вони рухаються по проїзній частині.
Переїзди поділяють на регульовані та нерегульовані. До регульованих належать переїзди, рух автотранспортних засобів через які регулюється пристроями сигналізації або черговими. На нерегульованих переїздах таких пристроїв і чергового немає, а рівень безпеки руху оцінюється і забезпечується водіями автотранспортних засобів.
Безпека дорожнього руху на залізничних переїздах забезпечується відповідним оснащенням: дорожніми знаками, розміткою, світловою і звуковою сигналізацією, шлагбаумами і напівшлагбаумами. На окремих залізничних переїздах, які обладнані шлагбаумом, може бути черговий — особа, яка уповноважена регулювати рух через переїзд.
Пам'ятайте! Незалежно від положення шлагбаума, сигналів світлової і звукової сигналізації, черговий може заборонити рух через переїзд, ставши до водіїв автотранспортних засобів грудьми або спиною з витягнутими в боки руками, або з піднятим над головою жезлом (червоним ліхтарем або прапорцем).
Дорожньо-транспортні події на залізничних переїздах за своїми наслідками наближаються до катастроф, оскільки призводять до великої кількості людських жертв, значного пошкодження транспортних засобів, великих матеріальних збитків через припинення руху на залізниці. Причинами таких подій є переважно ірубі порушення Правил дорожнього руху, поспішність і необачність водіїв автотранспортних засобів. Статистика аварійності за останні роки в Україні свідчить, що при середній тяжкості наслідків ДТП 13,1 (кількість загиблих на 100 потерпілих), на залізничних переїздах вона становить 29,2 — найбільший показник серед усіх порушень Правил дорожнього руху, а питома вага цих порушень становить лише 0,1% від загальної кількості ДТП. Незважаючи на те, що згідно із статистичними даними кількість дорожньо-транспортних подій на переїздах, які обладнані і не обладнані шлагбаумами, приблизно однакова, тяжкість ДТП на останніх удвічі вища.
Пам'ятайте! Водії транспортних засобів можуть перетинати залізничні колії лише на залізничних переїздах.
При наближенні до залізничного переїзду водій повинен зменшити швидкість руху і перейти на одну з нижчих передач. Дистанція до транспортного засобу, що рухається попереду, повинна бути такою, щоб у випадку його раптової зупинки можна було своєчасно зупинитись або об'їхати його без застосування заднього ходу. Під'їжджаючи до переїзду, а також починаючи рух після зупинки перед ним, водій зобов'язаний керуватися вказівками і сигналами чергового по переїзду, положенням шлагбаума, світловою і звуковою сигналізацією, дорожніми знаками і дорожньою розміткою, а також переконатися в тому, що не наближається поїзд (локомотив, дрезина).
Для пропуску поїзда, що наближається, та в інших випадках, коли рух через залізничний переїзд заборонено, водій повинен зупинитися перед дорожньою розміткою 1.12 (стоп-лінією), дорожнім знаком 2.2, шлагбаумом або світлофором так, щоб бачити сигнали, а якщо засоби організації дорожнього руху відсутні — не ближче 10м до найближчої рейки. Згідно з Правилами, у разі відсутності поїзда зупинятися автотранспортним засобам необов'язково, проте в деяких випадках водієві важко виявити наближення поїзда. В умовах обмеженої оглядовості перед переїздом, потрібно зупинити транспортний засіб, вимкнути двигун, вийти на полотно залізниці, і, уважно оглянувши залізничне полотно в обидва боки, прислухавшись і впевнившись у повній безпеці, проїхати через переїзд (рис. 28.4.1).
Якщо перед переїздом немає дорожньої розмітки або дорожніх знаків, що визначають кількість смуг руху, рух транспортних засобів через переїзд дозволяється лише в один ряд.
Пам'ятайте! Рух через переїзд забороняється, якщо шлагбаум опущений або почав опускатися.
На рис. 28.4.5 показано небезпечну ситуацію, яка виникла внаслідок намагання водія мікроавтобуса виїхати на переїзд після того, як почав опускатися шлагбаум.
У разі вимушеної зупинки транспортного засобу на переїзді водій зобов'язаний негайно висадити пасажирів і вжити заходів для звільнення переїзду. Потрібно знати, що гальмовий шлях поїзда у 20-25 разів довший, ніж в автомобіля, маса поїзда становить тисячі тон, а швидкість руху — до 200 км/год. Якщо не вдається звільнити переїзд, водій повинен:
а) коли є можливість, послати двох чоловік уздовж колій в обидва боки від переїзду не менш як на 1000 м (якщо одного, то в бік імовірної появи поїзда, а на одноколійних переїздах — у бік гіршої видимості залізничної колії), пояснивши їм правила подавання сигналу зупинки машиністу поїзда (локомотива, дрезини), що наближається;
б) залишатися біля транспортного засобу і, подаючи сигнали загальної тривоги, вживати всіх заходів для звільнення переїзду;
в) у разі появи поїзда бігти йому назустріч, подаючи сигнал зупинки. Сигналом зупинки поїзда (локомотива, дрезини) є круговий рух руки (у світлу пору шматком яскравої тканини або будь-яким добре помітним предметом, у темну пору доби і в умовах недостатньої видимості — з факелом або ліхтарем). Сигналом загальної тривоги є серія звукових сигналів транспортного засобу, що складаються з одного довгого і трьох коротких сигналів.
На залізничних переїздах, де відсутня пішохідна доріжка, водіям потрібно особливу увагу приділяти руху пішоходів, щоб уникнути наїзду на них, оскільки вони рухаються по проїзній частині.