Вітаю Вас Гість | RSS

Понеділок, 29.04.2024, 20:18

Пошук
Меню сайту
Категорії розділу
Контрольні питання [3]
Лабораторні роботи [32]
Будова і ОЕ автомобіля [14]
ПДР розробки уроків [1]
Виховні заходи [1]
Сценарії, розробки відкритих заходів, профорієнтація
ПДР ситуаційні картки [22]
Реклама
Головна » Статті » Автосправа » Лабораторні роботи

Складання головної передачі. Ознайомлення з будовою й роботою диференціала.


Лабораторно-практичне заняття № 24

Тема: Часткове розбирання, вивчення будови й роботи, складання головної передачі. Ознайомлення з будовою й роботою диференціала.

Мета заняття: Навчитися розбирати й складати головну передачу та диференціал; ознайомитись з будовою й роботою головної передачі й диференціала.

Матеріальне забезпечення: Задній міст з одинарною (одноступінчастою) головною передачею автомобілів ГАЗ-24, ГАЗ-51А або ГАЗ-53А в зборі з півосями встановлений на стенді; задній міст із подвійною (двоступінчастою) головною передачею автомобіля ЗІЛ-1 ЗО із знятим картером диференціала встановлений по стенді; диференціал у зборі з веденою шестернею головної передачі й деталі диференціала; схеми і плакати заднього моста; необхідна література. Обладнання й інструменти: Знімач, гайкові ключі на 17, 19 мм, Г-подібний ключ 19 мм, коловоротні ключі 17 і 19 мм, торцевий ключ 36 мм, плоскогубці і молоток 0,5 кг, викрутка, вибивка з мідним наконечником, два болти для знімання підшипників вала ведучої шестерні головної передачі, чисті ганчірки, м'який дріт завдовжки 0,6 м, солідол— 10г.

Порядок виконання роботи.

Завдання 1. Вивчити теоретичну частину

Користуючись схемами, плакатами і відповідною літературою, вивчіть будову й роботу механізмів заднього ведучого моста.

Головна передача служить для збільшення крутильного моменту й передачі його через диференціал на півосі, які розміщуються під прямим кутом до повздовжньої осі автомобіля. Головні передачі можуть бути зубчасті й черв'ячні (застосовуються рідко). Зубчасті головні передачі поділяються на одинарні й подвійні.



Одинарна головна передача (Мал.24.1,а,б) складається із пари конічних зубчастих коліс, які знаходяться в постійному зачепленні і використовується переважно на легкових автомобілях та вантажних малої й середньої вантажопідйомності. Передаточне число такої головної передачі автомобілів ГАЗ-24 — 4,1, а ГАЗ-53А —6,83.

Ведуча шестерня у ній з'єднана з карданною передачею, а ведена шестерня — із коробкою диференціала і через диференціал — із півосями. Одинарна головна передача може бути зі звичайними конічними (ЗАЗ, УАЗ, (Мал.24.1,а)) і гіпоїдними зубчатими колесами (ЗІЛ-132, ГАЗ-53-12; ГАЗ-24-10; "Волга", ВАЗ-2106 "Жигулі"; ГАЗ-53А ... (Мал.24.1,б)).

Гіпоїдна передача відрізняється тим, що осі ведучої й веденої шестерні не перетинаються між собою, а проходять на відстані 32 мм одна від другої.

Ведучу шестерню 8 (Мал.24.2) виготовляють як одне ціле з валом, який спирається на циліндричний 14 і конічні роликові 10, 12 підшипники, які встановлені для усунення зазору між кільцями і роликами з деяким натягом і закриті кришкою 7.

Роликовий підшипник 14, запресований до упору в торець зубчастого вінця кільцем 15, застопорений кільцем 15. Зовнішні кільця роликових підшипників 10 і 12 встановлені в стакані 6, який болтами закріплений у картері головної передачі. Роликові підшипники 10 і 12 приймають осьові сили, які виникають при роботі головної передачі. Конструкція опор вала ведучої шестерні забезпечує малу деформацію, і тому головна передача відзначається високою довговічністю.

Ведене зубчасте колесо 22 закріплене на коробці диференціала. Зачеплення зубчастих коліс регулюють прокладками 5.

Регулювальний гвинт 4 упору, вкручений у картері навпроти зони зачеплення зубчастих коліс головної передачі, обмежує деформацію веденого зубчастого колеса при передачі великих крутильних моментів. Ця деформація визначається величиною зазору між колесом і упором; зазор можна регулювати способом вгвинчування або вигвинчування гвинта 4.

Налита в картер до певного рівня олива захоплюється зубами веденої шестерні і по оливопровідній трубці 28 і по каналу 29 подається до підшипників ведучої шестерні. Від підшипників олива відводиться по нижньому каналу до оливовиловлючача 3. Решта деталей головної передачі змащується розприскуванням оливи. Нормальний тиск у порожнині картера підтримується за допомогою сапуна.


Подвійна головна передача конструктивно може виконуватись в одному картері — центральні (Мал.24.3) (ЗІЛ-130 і інші) або кожна пара зубчастих коліс розміщених окремо — рознесені (МАЗ-5335 і інші).

Подвійна центральна годована передача складається із пари конічних із спіральними зубами і пари циліндричних зубчатих коліс із косими зубами. Ведуча конічна шестерна 11 виготовляється як одне ціле з валом, приводиться в обертання від карданної передачі через фланець 1. Ведене конічне зубчасте колесо 12 заклепками прикріплене до фланця проміжного вала. Ведуча циліндрична шестерня 16 виготовляється разом із проміжним валом. Ведене циліндричне зубчасте колесо 21 болтами прикріплене до коробки диференціала, яка складається з лівої 23 і правої 20 чашок.

Опорами вала конічної шестерні 11 служать роликові підшипники 6 і 9, які розміщені в стакані 7, прикріпленому болтами до картера 17 головної передачі. До стакана болтами кріпиться кришка 3 з сальником 2. між кришкою і стаканом розміщена ущільнювальна прокладка 5, а між втулкою фланця 1 і роликовим підшипником 6 - шайба 4. між внутрішніми кільцями роликових підшипників встановлені розпірні втулки 33, а між цією втулкою і роликовим підшипником 6 розміщуються шайби 8 для регулювання затягування роликових підшипників 6 і 9. Положення ведучої конічної шестерні регулюють прокладками 10, які встановлюються між картером 17 головної передачі і стаканом 7. В бокових кришках 32 розміщені конічні роликові підшипники 14 і 31, на які спирається вал ведучої циліндричної шестерні 16. Під фланці кришок 15 32 підкладені прокладки 13 для регулювання положення роликових підшипників 14 і 31, а також веденого конічного зубчастого колеса 12. Для підвищення міцності на стакані 7 встановлені зовнішні ребра.

Коробка диференціала обертається на двох конічних роликових підшипниках 24, закритих кришками 18. Ці роликові підшипники регулюють гайками 25. Всередині картера 27 проходять півосі. Отвір для наливання оливи розміщується на задній кришці балки моста, а для зливання її - в нижній частині балки. Олива до підшипників ведучої конічної шестерні поступає по каналах в картері.

Диференціал призначений для передачі крутильного моменту від головної передачі на півосі і дозволяє їм обертатись з різною кутовою швидкістю при повороті автомобіля і на нерівних дорогах.

В основному використовують диференціали трьох типів — шестеренчасті, кулачкові і черв'ячні.

Диференціал, який розподіляє крутильний момент між півосями, називаються симетричним.


Конічний симетричний диференціал являє собою шестеренчастий механізм, змонтований у головній передачі (Мал.24.4).

Він складається із двох конічних зубчастих коліс 3 півосей, сателітів 4 і хрестовини 8. Ведене зубчасте колесо головної передачі жорстко з'єднується з коробкою диференціала, яка складається з двох половинок 1,5, між якими кріпиться хрестовина 8. Зубчасті колеса півосей 3 розміщуються в коробці диференціала на шліцах півосей, які з'єднані з ведучими колесами.


Від ведучої шестерні головної передачі (Мал.24.5,а) обертальний момент передається на ведене зубчасте колесо 3 і коробку диференціала 7, разом з якими обертаються хрестовина 4 і розміщені на ній сателіти 5, 9.

При прямолінійному русі автомобіля по рівній дорозі (Мал.24.5,а) обидва ведучі колеса мають однаковий опір кочення і проходять однаковий шлях. Тому сателіти, які обертаються разом із хрестовиною й коробкою диференціала, передають зубчастим колесам 6 і 2 однакову частоту обертання, а самі відносно своєї осі не провертаються. При цьому сателіти немовби заклинюють зубчасті колеса півосей, з'єднуючи обидві півосі.

При повороті автомобіля, наприклад, наліво (Мал.24.5,б) його внутрішнє колесо повинно проходити менший шлях, ніж зовнішнє, в результаті чого піввісь 8 і зубчасте колесо півосі автомобіля обертаються повільніше. Внаслідок цього рівновага сателітів порушується, і вони починають рухатись по шестерні півосі, зв'язаній з внутрішнім колесом, провертаючись відносно власної осі з кутовою швидкістю, яка дорівнює величині зменшення кутової швидкості обертання внутрішнього колеса. При цьому сателіти провертають зубчасте колесо, яке з'єднане через піввісь із правим колесом. В результаті цього швидкість обертання зовнішнього колеса збільшується на величину зменшення швидкості обертання внутрішнього колеса. Тому поворот автомобіля здійснюється без юза й пробуксовування.


Півосі служать для передачі крутильного моменту від диференціала до ведучих коліс.

Кожна піввісь внутрішнім кінцем із шліцами взаємодіє із шестернею півосі, що розміщується в коробці диференціала.

На зовнішньому кінці півосі розміщується фланець для кріплення за допомогою шпильок до маточин ведучих коліс.

Півосі за навантаженням, які вони одержують, поділяються на повністю розвантажені (Мал.24.6,б) і напівнавантажені (Мал.24.6,а).

На напівнавантажену піввісь діють зусилля на згин і крутильний момент. Встановлюються на легкових автомобілях, автобусах особливо малого класу, на багатьох вантажівках малої вантажопідйомності.

На повністю розвантажену піввісь діють тільки крутий момент — уся решта сил приймається кожухом картера півосі. Встановлюють на всіх вантажівках середньої й великої вантажопідйомності, а також на автобусах середнього й великого класів.


Завдання 2. Розібрати задній міст

  • Відкрутіть десять гайок 1 (Мал.24.7) кріплення фланця півосі 18 до маточини колеса.
  • Вийміть піввісь 7 із прокладкою 19.
  • Спеціальним ключем

відкрутіть гайку 5 підшипника 10 маточини колеса.

  • Зніміть стопорну шайбу 217 гайки підшипників маточини.
  • Спеціальним ключем відкрутіть гайку 22 підшипників маточини.
  • Зніміть барабан із підшипником.
  • Гайковим ключем викрутіть десять болтів 23 кріплення картера редуктора 24 до картера заднього моста 1 і зніміть редуктор.

Завдання 3. Розібрати редуктора заднього моста

  • Розшплінтуйте і відкрутіть гайку 25 кріплення фланця ведучого вала 15 головної передачі і зніміть гайку із шайбою.
  • Зніміть фланець карданного вала 16.
  • Гайковим ключем відкрутіть шість болтів 26 кріплення передньої кришки заднього моста 27.
  • Зніміть передню кришку заднього моста разом із кільцем сальника.
  • Вийміть шестерню головної передачі 15.
  • Зніміть із вала шестерні муфту 19 із двома підшипниками ведучої шестерні: переднім 20 і заднім 21 із регулювальними прокладками 22 і 23.
  • Викрутіть два болти 24 кріплення стопорної пластини 25 гайок підшипників диференціала 26.

Викрутіть чотири болти 27 кріплення кришок підшипників 28 і зніміть кришки.

Вийміть диференціал.

Зніміть шплінти і відкрутіть дванадцять гайок 29 кріплення веденої шестерні ЗО і зніміть шестерню.

Роз'єднайте корпус диференціала 31 і вийміть із нього хрестовину 32 разом із сателітами.

Викрутіть пробку отвору 33 для заливання оливи.

Завдання 4. Скласти опис деталей диференціала за формою

№ п/п Назва деталі Призначення Матеріал Кількість
         

Завдання 5. Скласти редуктор заднього моста

Складання редуктора заднього моста проводиться у порядку, зворотному до його розбирання.

Контрольні запитання

  1. Що являє собою головна передача автомобіля?
  2. Які є види головної передачі і чим вони визначаються?
  3. Як визначається передаточне число одинарної й подвійної (двоступінчастої) головної передачі?
  4. Визначте величину передаточного числа головної передачі.
  5. Покажіть і назвіть деталі подвійної головної передачі.
  6. Який порядок (схематично) розбирання одинарної головної передачі?
  7. Яке призначення диференціала?
  8. Назвіть й покажіть деталі, із яких складається диференціал і як вони розміщуються один до одного.
  9. За допомогою якого пристрою диференціала маємо можливість одержати неоднакову кутову швидкість обертання ведучих коліс при русі автомобіля на поворотах?
  10. Покажіть й назвіть деталі редуктора заднього моста.
  11. Як регулюють підшипники ведучої шестерні головної передачі?
  12. Які використовуються мастила для змащення механізмів заднього моста?
  13. Показати, як і за допомогою яких деталей регулюють взаємодію шестерень головної передачі (автомобіль ГАЗ-53А).
  14. Яка перевага гіпоїдної передачі над конічною одинарною?
  
Категорія: Лабораторні роботи | Додав: redlines (23.03.2011) | Автор: задній міст
Переглядів: 22455 | Рейтинг: 2.8/4

онлайн игры