Автомобіль — це транспортна безрейкова машина на колісному або напівгусеничному ходу, що приводиться в рух власним двигуном і призначається для перевезень вантажів, людей та виконання спеціальних завдань. Автомобілі, а також причіпні засоби становлять рухомий склад автомобільного транспорту. Автомобільний рухомий склад за призначенням поділяють на: - вантажний; - пасажирський - спеціальний. До вантажного автомобільного рухомого складу належать: - вантажні автомобілі; - автомобілі-тягачі; - причепи; - напівпричепи. Вантажні автомобілі за характером використання бувають: ♦ загального призначення, кузови яких мають форму бортової платформи; ♦ спеціалізовані, кузови яких пристосовані для перевезення тільки певних вантажів (самоскиди — для перевезення сипких і в'язких вантажів, цистерни — для транспортування рідких вантажів, рефрижератори — для перевезення швидкопсувних вантажів). За конструктивною схемою розрізняють: ♦ одиночні вантажні автомобілі; ♦ автопоїзди (тягач із причепом, напівпричепом). За вантажопідйомністю вантажні автомобілі поділяються на такі класи: ♦ особливо малої вантажопідйомності (до 0,5 т); ♦ малої (0,5...2 т); ♦ середньої (2...5 т); ♦ великої (5..Л5 т); ♦ особливо великої (понад 15 т — позадорожній автомобіль). За повною масою вантажні автомобілі поділяють на сім класів: 1) до 1,2 т; 2) 1,3...3; 3) 3...5; 4) 5...8; 5) 8...16; 6) 16...40; 7) понад 40 т. До пасажирського автомобільного рухомого складу належать: ♦ легкові автомобілі, що призначаються для перевезення пасажирів (від 2 до 8, ураховуючи водія) та багажу; ♦ автобуси, які призначаються для перевезення 9 і більше чоловік (ураховуючи водія). Залежно від робочого об'єму циліндра двигуна (л) розрізняють п'ять класів легкових автомобілів: ♦ особливо малий (1,2 л); ♦ малий (1,3...1,8 л); ♦ середній (1,9...3,5 л); ♦ великий (понад 3,5 л); ♦ найвищий (не регламентується). Автобуси за призначенням поділяють на: ♦ міжміські; ♦ міські; ♦ місцевого сполучення. Окрему групу становлять туристичні автобуси. За довжиною автобуси поділяють на такі класи: ♦ особливо малі (до 5 м); ♦ малі (6...7,5 м); ♦ середні (8...9,5 м); ♦ великі (10,5...12 м); ♦ особливо великі (16,5 м та більше). До спеціального автомобільного рухомого складу належать автомобілі, причепи й напівпричепи для нетранспортних робіт, відповідно обладнані (санітарні, пожежні, сміттєзбиральні, автокрани, автомобілі-автовишки тощо). Автомобілі всіх типів за пристосованістю до роботи в різних дорожніх умовах поділяють на дві групи: ♦ автомобілі нормальної (звичайної) прохідності, що призначаються для руху по вдосконалених дорогах (мають один ведучий міст); ♦ автомобілі підвищеної прохідності, які призначаються дляроботи у важких дорожніх умовах або навіть в умовах бездоріжжя(в них усі мости й колеса ведучі). Щоб розрізняти автомобілі за вказаною ознакою, використовують так звану «колісну формулу». Це умовна характеристика ходової частини автомобіля, в якій перша цифра відповідає загальній кількості коліс, а друга — кількості ведучих коліс: 4 х 2, 6 х 4 (автомобілі нормальної прохідності); 4x4, 6x6 (автомобілі підвищеної прохідності). Кожний автомобільний завод випускає основну (базову) модель автомобіля та її модифікації, що відрізняються від базової деякими показниками й конструкцією. В інструкції, яка додається до автомобіля заводом-виготовлювачем, наводяться дані його технічної характеристики, куди входять такі основні показники: колісна формула; номінальна вантажопідйомність у тоннах (кілограмах) або кількість місць; повна маса в тоннах (кілограмах); габаритні розміри в метрах (міліметрах); тип двигуна та його модель; найбільша швидкість із повним навантаженням (км/год); контрольна витрата палива (л/100 км). Таблиця 1.1 Технічна характеристика деяких базових автомобілів Показник. Модель автомобіля
Крім зазначених показників, у технічній характеристиці (табл. 1.1) наводять основні дані двигуна та його систем, характеристики трансмісії, коліс і підвісок, систем керування, електрообладнання, кабіни, кузова, додаткового обладнання, заправні об'єми, а також дані для регулювань і контролю.