Температура газів у циліндрах двигуна, що працює, досягає 1800...2000 °С.
Частина теплоти, що виділяється (для карбюраторних двигунів — 21...28 %, для
дизелів — 29...42 %), перетворюється на корисну роботу, частина (12...27% — для
карбюраторних двигунів, 15...25 % — для дизелів) — відводиться з xолодною
рідиною. У разі перегрівання двигуна внаслідок недостатнього відведення теплоти його потужність зменшується, а витрата палива збільшується. Крім
того, це може призвести до заклинювання поршнів, обгоряння головок клапанів,
вигоряння мастила, виплавляння вкладишів підшипників, руйнування поверхні шийок
колінчастого вала. В карбюраторному двигуні може виникнути детонація.
У разі переохолодження двигуна внаслідок втрати теплоти його потужність
знижується, збільшуються втрати на тертя через густе мастило; частина робочої
суміші конденсується, змиваючи мастило зі стінок циліндра, підвищується
корозійне спрацьовування стінок циліндрів унаслідок утворення сірчаних і
сірчистих сполук. В автомобільних двигунах застосовують такі системи охолодження (рис. 2.20): -
рідинну (здебільшого); - повітряну (рідше). Температура охолодної рідини, що міститься в головці блока циліндрів, має
становити 80...95 °С. Такий температурний режим найвигідніший, забезпечує
нормальну роботу двигуна й не повинен змінюватися залежно від температури
навколишнього повітря та навантаження двигуна.
Р і д и н н і с и с т е м и о х о л о д ж е н н я бувають: - відкриті; -
закриті. Відкрита система охолодження безпосередньо сполучається з
навколишньою атмосферою, а закрита (рис. 2.20, а ), що
застосовується в сучасних двигунах, — періодично, через спеціальні клапани в
кришці радіатора або розподільного бачка. В закритих системах охолодження
підвищується температура кипіння охолодної рідини, й вона менше випаровується.
Крім того, циркуляція рідини примусова. Як охолодну рідину використовують воду
або антифризи (водяні розчини етиленгліколю, в тому числі «Тосол-А40» і
«Тосол-А65» з температурою замерзання не вище ніж —40 та —65 °С відповідно).
Для п о в і т р я н и х с и с т е м о х о л о д ж е н н я (рис. 2.20, б)
характерна безпосередня передача теплоти в атмосферу. Потрібна інтенсивність
охолодження досягається за допомогою охолодних ребер 10 , вентилятора
2 та рефлектора 9. Витрата охолодного повітря може регулюватися.
Система проста за будовою та в експлуатації, забезпечує швидке прогрівання
двигуна після запуску, має невелику масу. Недоліки системи повітряного
охолодження: велика потужність, що витрачається на привод вентилятора; шумність
роботи; нерівномірність відведення теплоти по висоті циліндра.
Принцип дії рідинної системи охолодження (рис. 2.21). Відцентровий
насос, який дістає обертання за допомогою паса від шківа колінчастого вала,
засмоктує охолодну рідину з нижньої частини радіатора через патрубок і нагнітає
її в сорочку охолодження циліндрів. Охолодна рідина обмиває насамперед найбільш
нагріті деталі двигуна, відбирає частину теплоти, а потім через верхній патрубок
подається у верхній бачок радіатора. Проходячи крізь серцевину радіатора в
нижній бачок, нагріта рідина охолоджується й знову спрямовується до
відцентрового насоса. Водночас частина нагрітої рідини надходить у сорочку
впускного трубопроводу для підігрівання пальної суміші, а також у разі потреби
відводиться через спеціальний кран в опалювач салону кузова.
Радіатор призначається для охолодження рідини, що відводить
теплоту від двигуна. Він складається з нижнього та верхнього латунних бачків,
припаяних до серцевини, патрубків і заливної горловини з пробкою. В автомобілі
«Москвич» радіатор пластинчастий, його серцевину виготовлено з латунної стрічки
(рис. 2.22). Патрубки бачків через прогумовані шланги сполучають радіатор із
сорочкою охолодження блока циліндрів. Заливна горловина радіатора герметично
закривається пробкою (рис. 2.23), в яку встановлено випускний (паровий) 7 і
перепускний (повітряний) 9 клапани.
Випускний клапан 7 відкривається, коли тиск у системі охолодження
підвищується до 0,15 МПа. При цьому вода, що застосовується як охолодна рідина,
закипає за температури 109 °С. Якщо клапан стерильний, рідина, яка закипає, або
пара відводиться в розширювальний бачок, що запобігає руйнуванню радіатора й
патрубків.
Перепускний клапан 9 відкривається, коли тиск у системі знижується до
0,01 МПа внаслідок зменшення об'єму охолодної рідини або конденсації парів
рідини під час остигання двигуна. При цьому в радіатор надходить рідина з
розширювального бачка, що запобігає сплющуванню трубок серцевини радіатора
атмосферним тиском.
Розширювальний бачок 10 (див. рис. 2.21), який виготовляється
із пластмаси, містить певний об'єм охолодної рідини й слугує для конпенсації
зміни об'єму охолодної рідини в системі охолодження під час роботи двигуна.
Відцентровий водяний насос установлюється в передній частині
блока циліндрів і забезпечує примусову циркуляцію рідини в системі охолодження.
Він складається з алюмінієвого корпусу 16 (рис. 2.24), в якому
запресовано сталевий стакан. У стакані розміщено два підшипники, на яких
установлено вал 10. Підшипники заповнюються мастилом
(змащувати їх не треба до ремонту). На передньому кінці вала напресовано
маточину 11 вентилятора, а на задньому — чавунну крильчатку 5. Ущільнення
заднього кінця вала на виході його з корпусу досягається самоущільнювальним
сальником з ущільнювальною шайбою 4, розміщеною всередині корпусу
сальника, по поверхні якої своїм торцем ковзає крильчатка. Всередині корпусу
сальника встановлено також гумову манжету 3 й розтискну пружину 14.
Остання через латунні обойми 13 притискає торці манжети до корпусу
ущільнювальної шайби 12 сальника. Щоб запобігти прониканню рідини в
корпус насоса (в разі несправності сальника), в ньому зроблено дренажний
(контрольний) отвір, крізь який рідина витікає назовні. Це запобігає також
вимиванню мастила з підшипника.
До маточини 11 вентилятора болтами прикріплюється шків привода
відцентрового насоса та вентилятора. Привод здійснюється трапецієподібним пасом
від шківа колінчастого вала. Цим самим пасом приводиться в обертання генератор.
Під час роботи двигуна крильчатка насоса своїми лопатями захоплює охолодну
рідину, що надходить з нижнього бачка радіатора, під дією відцентрової сили
відкидає її до стінок корпусу й нагнітає в сорочку блока й головки циліндрів.
Вентилятор — чотирилопатевий, пластмасовий, слугує для
створення сильного потоку повітря, що просмоктується через серцевину радіатора,
для швидшого охолодження в ньому рідини. Лопаті вентилятора разом із приводним
шківом кріпляться болтами до маточини вала відцентрового насоса.
Термостат — двоклапанний, призначається для прискорення
підігрівання двигуна після пуску й автоматичного підтримання найвигіднішого
теплового режиму двигуна під час руху автомобіля. Його встановлюють у корпусі
відвідного патрубка головки циліндрів. Термостат двигуна складається з корпусу
2 (рис. 2.25), в якому розміщено рухоме осердя 4 з двома
клапанами: перепускним 7 та основним 7. У початковому (верхньому) положенні
осердя втримується поворотною пружиною 3. Всередині осердя розміщено реактивний
штифт 5, гумовий буфер 6, гумову діафрагму 8 і тверду термочутливу
речовину — церезин (кристалічний віск) 9, що має великий коефіцієнт
об'ємного розширення. Під час прогрівання двигуна після пуску (рис. 2.25, а)
основний клапан 7закритий, а перепускний 1 — відкритий, і охолодна рідина
циркулює по малому колу, минаючи радіагор: від відцентрового насоса в сорочку
охолодження й через перепускний клапан 1 термостата назад до насоса. Таким чином
охолодна рідина, циркулюючи тільки сорочкою охолодження, швидко нагрівається й
прогріває двигун. У міру нагрівання охолодної рідини церезин в осерді термостата
починає плавитися й, розширюючись, вибиває діафрагму 8, передаючи через
буфер б зусилля на штифт 5. останній, упираючись у корпус, переміщує осердя 4
з клапанами вниз відкриваючи основний клапан і прикриваючи перепускний При
цьому нагріта рідина починає частково надходити через основний клапан 7у
радіатор, а частково — через перепускний до насоса (рис. 2.25, б). Коли
охолодна рідина прогріється до температури 90...94 °С, основний клапан повністю
відкривається, а перепускний — закривається. В цей час циркуляція всієї рідини
відбуватиметься по великому колу через радіатор (рис. 2.25, в)
Жалюзі складаються з вертикальних пластин, шарнірно закріплених
угорі та внизу перед радіатором. Повертання пластин для зміни кількості повітря,
що проходить крізь серцевину радіатора, а отже, регулювання температури
охолодної рідини здійснюються рукояткою з місця водія. Коли рукоятка всунута до
кінця, жалюзі відриті, й повітря вільно проходить крізь серцевину радіатора.
Прикриваються жалюзі витягуванням рукоятки. Це потрібно для прискорення
прогрівання двигуна й під час руху за низьких температур навколишнього повітря.Для зливання охолодної рідини із системи є два зливальних краники. Один із
них, установлений з лівого боку на підвідному патрубку відцентрового насоса,
закривається повертанням управо спеціальної тяги, шарнірно з'єднаної зі стержнем
краника. Другий краник, розташований з правого боку в нижній частині сорочки
блока циліндрів, закривається переміщенням тяги вниз. Для відкривання краника
тягу переміщують угору