Тема: Розбирання, вивчення будови й роботи, складання приладів системи мащення.
Мета заняття: Ознайомитись із загальною схемою мащення двигуна і передачею оливи до тертьових поверхонь, із будовою насоса оливи й фільтрів очищення оливи; одержати практичні навички розбирання й складання насоса оливи та фільтра відцентрового очищення оливи.
Матеріальне забезпечення: Двигун ЗМЗ-53 або ЗІЛ-130, укомплектований усіма приладами та агрегатами системи мащення; насос оливи, фільтр відцентрового очищення оливи; схеми і плакати системи мащення різних марок двигунів; необхідна література.
Обладнання та інструменти: Ключі гайкові двосторонні; коловоротний ключ; бородок діаметром З мм; молоток 0,5 кг; мідний дріт діаметром 1,5-2 мм; лещата слюсарні, змонтовані на слюсарному столі; дерев'яний тригранний стержень довжиною 20 мм і стороною гранню 20 мм; плоскогубці, ганчірки (технічна серветка).
Вказівки до роботи: Прилади системи мащення спочатку знімають із двигуна і на верстаку, користуючись при потребі лещатами, розбирають їх, а потім знову встановлюють на двигун. При зніманні корпуса ротора центрифуги з осі, треба слідкувати, щоб упорне кільце кульового підшипника не впало в корпус фільтра центрифуги.
Порядок виконання роботи
Завдання 1. Вивчити теоретичну частину
Користуючись схемами, плакатами і відповідною літературою, вивчіть будову, схему роботи системи мащення; будову й роботу насоса оливи та фільтра відцентрового очищення оливи.
Система мащення призначена для подачі оливи до тертьових поверхонь із метою зменшення тертя, виведення продуктів тертя й охолодження деталей двигуна, які труться. На сучасних двигунах автомобілів застосовують комбіновану систему мащення, коли найбільш навантажені деталі змащуються під тиском (підшипники колінчастого та розподільного валів, осі коромисел клапанів і інші), частина деталей - самопливом (штовхачі, штанги, стержні клапанів, поршневий палець, передавальні шестерні), а деякі - розпліскуванням (дзеркало циліндрів, поршневі пальці, кулачки розподільного вала).
Слід зазначити, що змащення під тиском здійснюється двома способами: безперервною передачею оливи до тертьових поверхонь (корінні шийки колінчастого вала, опорні шийки розподільного вала) або пульсуючим потоком (шатунні шийки колінчастого вала).
Система мащення двигуна ЗІЛ-130 включає в себе: резервуар для оливи 1 (піддон картера) (Мал.4.1,а) оливоприймач 2, двосекційний насос оливи 3, фільтр очищень оливи (центрифуги) 5, оливорозподільну камеру 11, дві магістралі 4, радіатор оливи 8 з підвідною 13 і відвідною 12 трубкою, покажчик тиску оливи (манометр), контрольну лампочку аварійного зниження тиску оливи.
Змащення тертьових поверхонь двигуна здійснюється таким чином. З піддона картера 1 через оливоприймач 2 олива засмоктується в насос оливи 3. Через канал 14 у задній перегородці блока циліндрів верхня секція насоса під тиском подає оливу у фільтр відцентрового очищення оливи (центрифугу) 5. Далі очищена олива поступає у оливо розподільну камеру 11, яка розміщена в задній перегородці блока циліндрів. З оливорозподільної камери олива поступає у лівий і правий магістральні канали 4, а далі по каналах у блоці під тиском надходить до корінних шийок колінчастого вала, підшипників розподільного вала.
У верхніх вкладишах корінних підшипників просвердлені отвори для проходу оливи до корінних шийок колінчастого вала. На вкладишах корінних підшипників зроблено оливорозподільні канавки, які постійно сполучені з каналами, що просвердлені в корінній шийці колінчастого вала й щічках, по яких олива поступає від корінних шийок у порожнину шатунної шийки.
В шатунній шийці колінчастого вала є брудовловлювачі 15 для додаткового очищення оливи. Проходячи цю порожнину і радіальний отвір у шатунній шийці колінчастого вала, олива поступає до шатунного підшипника (Мал.4.1,г). В тілі нижньої головки шатуна передбачено отвір 10, через який в момент співпадати його з каналом у шатунній шийці колінчастого вала олива випліскується на стінки циліндра, яка знімається із стінкою циліндра оливознімальними кільцями. Через отвори в канавці його кільця олива відводиться в середину поршня і змащує опори поршневого пальця в напливах і у верхній головці шатуна. З переднього кінця правого 16 магістрального оливо-проводу олива подається по каналу 7 для змащення компресора 17 (кривошипно-шатунна група змащується розпліскуванням) і по каналу стікає в картер двигуна.
В середній (третій) опорній шийці розподільного вала є три отвори. При їх співпаданні з отворами у блоці циліндрів олива пульсуючим потоком подається по каналах у блоці циліндрів до головок блока. З цих каналів олива поступає в канал 12 порожнистої осі коромисел, а через отвори в її стінках (радіальні) надходить до втулок коромисла. По каналах у короткому плечі коромисел (Мал.4.1,6) і в регулювальних гвинтах 24 олива подається до верхніх наконечників штанг.
Стікаючи по штангах, олива змащує їх нижні наконечники, штовхачі й кулачки розподільного вала, а потім осідає в піддон. Кінці довших плеч коромисел і стержні клапанів змащуються оливою (Мал.4.1,в), яка стікає із зазорів втулок коромисел в момент, коли коромисло тисне на стержень клапана.
На передній опорній шийці розподільного вала є дві незамкнуті канавки. Одна з канавок за допомогою двох отворів з’єднана з переднім торцем опорної шийки, що забезпечує подачу оливи до упорного фланця. В передньому торці блока циліндрів просвердлено отвір, в який вставлена трубка. При обертанні вала канавка опорної шийки (друга) розподільного вала двічі за один оберт його співпадає з отвором, і олива по трубці поступає на зуби розподільних шестерень.
Нижня секція насоса оливи при відкритому крані 2 подає оливу по трубопроводу 1 в радіатор оливи 14, із якого вона (охолоджена) по трубопроводу 15 подається в піддон 20.
Насос оливи—двосекційний, шестеренчастий (Мал.4,2) служить для створення тиску і забезпечує циркуляцію оливи в системі мащення. Привод насоса здійснюється від зубчастого колеса 18 (Мал.4.1,а) розподільного вала двигуна. В корпусі 1, 15 (Мал.4.2,б) насоса розміщені дві пари шестерень. Ведуча шестерня 20,17 кожної секції закріплена на валі насоса, а ведена З, 8 вільно обертається на осі. Ці шестерні знаходяться між собою в зачепленні, обертаються в корпусі з дуже малими зазорами, як по торцях, так і по вершинах зубів. Каналом в блоці 15 й трубопроводом 29 насос з'єднаний з нерухомим оливо-приймачем 26. При обертанні шестерень (Мал.4.2,в) вони своїми зубами захоплюють оливу, переносять її по стінках корпусу в нагнітальну камеру, де вона видушується з впадин, коли зуби шестерень входять в зачеплення між собою.
Верхня секція насоса подає оливу в систему мащення й у фільтр відцентрового очищення оливи, а нижня — в радіатор оливи.
Необхідний тиск оливи, який створюється секціями насоса, на вході в головну магістраль системи або в радіатор підтримується редукційними клапанами. Він складається із плунжера (кульки) 23, 5, пружини 22, 6 і пробки з різзю 21, 7. Коли тиск в системі досягає певного рівня 320 кПа, плунжер 5 стискує пружину 6, і відкривається канал, по якому олива з камери нагнітальної перекачується в камеру засмоктуючу, не даючи можливості перевищити тиск в системі вище допустимого значення. В корпусі нижньої секції також встановлений редукційний клапан (кулька) 23, пружина 22, який відрегульований на тиск 120 кПа.
Кришка 18 насоса оливи є одночасно роз'єднувальною пластиною, при встановлені якої з обох боків утворюється дві окремі секції насоса. Прокладки 16, 19 створюють щільне з'єднання секцій з кришкою. Штифт 4 служить для правильного встановлення кришки й корпусу.
Фільтр очищення оливи (центрифуга) - повнопроточний (двигун ЗІЛ-130), призначений для очищення оливи від механічних домішок, які виникають через спрацювання тертьових поверхонь, попадання пилу з повітря, утворення нагару й відкладень смолистих речовин.
Фільтр відцентрового очищення оливи складається з корпуса 12,кожуха 7 і центрифуги з гідрогідравлічним приводом (Мал.4.3). Олива від насоса по каналу 11 поступає під ковпак 6 центрифуги, звідки незначна кількість оливи, пройшовши сітчастий фільтр 5, поступає до двох жиклерів 2, отвори яких направлені в протилежні боки. Під дією цих сил ротор починає обертатися, і його частота обертання досягає 5000-6000 хв"1. Разом із ротором обертається й олива, яка знаходиться в ньому, і піддається відцентровому очищенню. Продукти тертя, нагару і смоляних відкладень, які знаходяться в оливі, відкидаються під дією відцентрової сили до внутрішньої поверхні ковпака 4 і рівномірно розподіляються по ній у вигляді осаду.
Очищена олива через радіальний отвір осі 8 ротора, трубку 9 і канал поступає в розподільну камеру, магістраль оливи. Канал 1 з'єднаний з перепускним клапаном 13, який при спрацюванні підшипників колінчастого вала або підвищеної густини оливи (при запуску холодного двигуна) перепускає частину неочищеної оливи у магістраль, минаючи центрифугу (показано штриховими стрілками).
Завдання 2. Зняти з двигуна і розібрати насос оливи та редукційний клапан
Гайковим ключем викрутіть болти, якими кріплять насос оливи до блока циліндрів. Зніміть прокладку й шайби насоса оливи з болтів кріплення.
Закріпіть насос в лещатах так, щоб кришка корпусу верхньої секції 15 знаходилась зверху над губками лещат.
Викрутіть три болти 25 (Мал.4.2,б) кріплення корпусу 1 нижньої секції, вийміть болти, зніміть корпус нижньої секції з прокладкою.
Зніміть ведену шестерню 3 з осі 2.
Викрутіть пробку 21, вийміть пружину 22 і кулю 23 редукційного клапана. Зніміть центруючу муфту 11, вийміть із корпусу верхньої секції 15 шестерень ведучий вал 12 в зборі з ведучими шестернями 17 і проміжною кришкою (корпусом) 18.
Зніміть із корпусу прокладку 16 і ведену шестерню 8 верхньої секції з осі.
Закріпить ведучий вал насоса в лещата з м’якими підкладками і зніміть із нього ведучу шестерню нижньої секції, вийміть першу шпонку, і, вийнявши стопорне кільце, зніміть проміжну кришку 18 із валика.
Просуньте шестерню по валу і зніміть верхнє стопорне кільце