Тема: Розбирання, вивчення будови й роботи, складання роздавальної коробки.
Мета заняття: Навчитися розбирати й складати роздавальну коробку й ознайомитися з будовою, конструктивними особливостями й принципом дії роздавальної коробки.
Матеріальне забезпечення: Роздавальна коробка автомобіля ГАЗ-66-11, ГАЗ-63; схеми і плакати роздавальної коробки; необхідна література.
Інструменти, обладнання й пристрої: гайкові ключі 10,12, 14 17 мм, торцеві ключі 17 і ЗО мм, коловоротні ключі 14 - 17 мм., стальний молоток, мідна вибивка, мідний молоток, викрутка, плоскогубці, м'який дріт, ганчірка, слюсарний верстат.
Вказівки до роботи. Для розбирання й складання роздавальну коробку встановлюють на спеціальній підставці або верстаку.
Порядок виконання роботи
Завдання 1. Вивчити теоретичну частину
Користуючись схемами, плакатами і відповідною літературою, вивчіть будову й роботу роздавальної коробки автомобіля ГАЗ-66-11.
Роздавальну коробку використовують для розподілу крутильного моменту від коробки зміни передач між ведучими мостами автомобіля. У роздавальній коробці розміщується також пристрій для включення й виключення переднього ведучого моста.
Роздавальна коробка (Мал.22.1) має дві передачі: пряму і понижуючу та шестерню включення переднього моста. Основними деталями коробки є корпус (картер), ведучий вал 11, ведений 16, проміжний вал 6, вал 8 приводу переднього моста. На ведучому валі на шліцах встановлена рухома шестерня 2 включення прямої, або понижуючої передачі. Ведений вал виготовлений за одне із шестернею 3. На проміжному валові жорстко закріплена шестерня 10 понижуючої передачі, і на шліцах може перемішуватись шестерня 7 включення переднього моста. На валі приводу переднього моста жорстко закріплена шестерня 9. На веденому валові розміщується черв'ячне колесо 4 приводу спідометра, в зачепленні із яким знаходиться черв'як приводу спідометра 5.
Ведучий вал роздавальної коробки з'єднується карданною передачею з веденим валом коробки зміни передач. Передній кульовий підшипник вала 11 розміщується в стінці картера роздавальної коробки, а задній роликовий — у виточці зубчастого колеса 3. Ведений вал роздавальної коробки є приводом заднього моста, обертається на кульовому підшипнику. Вал 8 приводу переднього моста і проміжний вал 6 обертаються на кульових підшипниках, які розміщуються у протилежних стінках картера роздавальної коробки.
Переміщуючись по шліцах, зубчасте колесо 7 проміжного вала може входити в зачеплення із зубчастим колесом 3 і 9, а зубчасте колесо 2 ведучого вала з колесом 10. У зубчастого колеса 3, крім зовнішніх зубів, є вінець внутрішніх зубів для зачеплення із зубчастим колесом 2. Зубчасті колеса 10, 9 нерухомо закріплені на шліцах.
На кінцях валів, які виступають із роздавальної коробки, валів приводу переднього й заднього мостів на шліцах нерухомо розміщені фланці карданних шарнірів, які закріплені гайками із шайбами.
Щоб включити передній міст, зубчасте колесо 7 переміщують вправо до зачеплення із шестернями 3 і 9. Для включення прямої передачі шестерня 2 переміщуються вправо, і її зуби входять у зачеплення з внутрішнім зубчастим вінцем шестерні 3. Понижуюча передача включається переміщенням шестерні 2 вліво до зачеплення її із шестернею 10 проміжного вала. При цьому зубчасте колесо 7 переміщують вправо і вводять у зачеплення з колесами 3 і 9. Слід зазначити, що при включенні понижуючої передачі обов'язково включається в роботу передній міст. Для цього в механізмі переключення роздавальної коробки є спеціальний блокувальний пристрій, який виключає можливість включення понижуючої передачі без включення приводу переднього моста (Мал.22.2).
На повзунах 6, 7 гвинтами, шплінтованих дротом, закріплені вилки 5 і 12. Повзун 6 використовується для включення й виключення переднього моста, має дві заглибини різної глибини під сухарі 3 блокувального пристрою.
На повзуні 7, який використовується для включення прямої і понижуючої передачі, зроблені три заглибини під сухарі: ліва відповідає включенню прямої передачі, середня — нейтральному положенню і права — включенню понижуючої передачі. Між лівою й середньою є лиска. Положення сухарів (Мал.22.2) відповідає виключеному передньому мосту. Наявність лиски дає можливість повзуну 7 вільно переміщатися з нейтрального положення в положення, що відповідає включенню переднього моста. Подальше переміщення неможливе, так як сухарі, стиснувши пружину, впруться один в одного і будуть перешкоджати руху.
Так як на повзуні 6 заглибина, яка відповідає включенню переднього моста, більш глибока, то при встановленні повзуна 6 у положення включення переднього моста сухарі не будуть заважати переміщенню повзуна 7 для включення понижуючої передачі. При цьому не можна виключити передній міст, не виключивши попередньо понижуючу передачу.
Завдання 2. Зняти з автомобіля роздавальну коробку
Відключіть від штоків тяги важелів керування роздавальною коробкою; від важеля горизонтальну тягу ручного гальма.
Від'єднайте проміжний карданний вал, вал приводу переднього моста і карданний вал приводу заднього моста.
Вийміть ведений вал через боковий люк картера роздавальної коробки.
Дістаньте ведучий вал.
Завдання 4. Скласти роздавальну коробку
Складання роздавальної коробки проводиться у зворотній послідовності до її розбирання.
Завдання 5. Скласти опис деталей, які беруть участь при включенні понижуючої передачі, і заповнити таблицю
№ п/п
Назва деталі
Призначення
Матеріал
Кількість
Контрольні запитання
Назвіть і покажіть деталі роздавальної коробки і їх взаємодію.
Назвіть і покажіть деталі, з допомогою яких проводиться переключення передач. Як вони працюють?
Покажіть (схематично), як передається крутильний момент при включенні таких деталей:
а) переднього ведучого моста;
б) пониженої передачі;
в) підвищеної передачі.
Яке призначення роздавальної коробки?
Назвіть шестерні, зубчасті вінці котрих передають крутильний момент від ведучого вала роздавальної коробки до вала приводу заднього моста при включенні понижуючої передачі?
Для чого у роздавальної коробці застосовується понижуюча передача?