Вітаю Вас Гість | RSS

П`ятниця, 23.10.2020, 22:50

Пошук
Меню сайту
Реклама

28.1. Керування в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості


28.1. Керування в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості

Незважаючи на значне зниження інтенсивності дорожнього руху в темну пору доби (за різними результатами досліджень, інтенсивність руху в темну пору доби становить 10-20% від інтенсивності руху в світлу пору доби), в Україні скоюється майже 50% дорожньо-транспортних подій від їх загальної кількості. Ці ДТП характеризуються, як правило, великою тяжкістю наслідків, оскільки в темну пору доби водій не має змоги точно аналізувати дорожні умови і транспортні ситуації при недостатній видимості й оглядовості. Найпоширенішими дорожньо-транспортними подіями є зіткнення транспортних засобів і наїзди на пішоходів.
Правилами дорожнього руху визначено, що темна пора доби — це частина доби від закінчення вечірніх (30хв після заходу сонця) до початку ранкових сутінків (30хв до сходу сонця). Під вечірніми та ранковими сутінками розуміється відповідно перехідний період від світлого до темного часу доби і навпаки.
Недостатньою видимістю вважається видимість дороги в напрямку руху менше 300 м у сутінках, в умовах туману, дощу, снігопаду тощо.

28.1.1. Керування в темну пору доби

У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості незалежно від ступеня освітленості дороги, а також у тунелях, на транспортному засобі, що рухається, повинні бути ввімкнені такі світлові пристрої:

а)    на всіх механічних транспортних засобах — фари ближнього (дальнього) світла;
б)    на мопедах (велосипедах) і гужових возах (санях) — фари або ліхтарі;
в)    на причепах і транспортних засобах, що буксируються, — габаритні ліхтарі.
В умовах недостатньої видимості на механічних транспортних засобах дозволяється замість фар ближнього (дальнього) світла ввімкнути протитуманні фари.
Під час руху в темну пору доби та в умовах недостатньої видимості зовнішні світлові пристрої автомобіля є основним джерелом інформації для інших учасників дорожнього руху, тому необхідно:
*постійно слідкувати за чистотою зовнішніх світлових пристроїв;
*перед поїздкою перевіряти справність зовнішніх світлових пристроїв.
Пам’ятайте! Розпочинаючи рух у темну пору доби з добре освітленої ділянки (автозаправної станції, гаража, освітленого двору тощо) або після стоянки, необхідно дати очам привикнути до темноти протягом 1-2 хвилин.
Керування транспортним засобом у темну пору доби суттєво ускладнюються через погіршення видимості дороги, втрачається кольорове сприйняття об'єктів, і розрізнити їх можна лише за яскравістю. їх яскравість і контрастність відносно дороги різко зменшується. Оскільки фари автомобіля освітлюють обмежену ділянку, то об'єкти в освітленій зоні з'являються раптово. Дослідження показують, що відстань, на якій водій може розпізнати об'єкт або транспортний засіб вночі зменшується вдвічі порівняно з днем, а час реакції водія збільшується приблизно вдвічі. Водій може помітити пішохода на дорозі в темному одязі на відстані не більше 65-70 м при ввімкненому ближньому світлі фар і 100-120 м при ввімкненому дальньому світлі фар.
Другою важливою проблемою зустрічного руху вночі є засліплення водія — фізіологічний стан водія внаслідок дії світла на його зір, коли водій об'єктивно не має змоги виявити перешкоди чи розпізнати межі елементів дороги на мінімальній відстані. При досить значних межах освітленості (від 0,0001 до 1 000 000 лк), за яких людське око здатне бачити, є великий недолік, який полягає в тому, що око погано пристосовується до зміни освітленості. Адаптація зіниці, тобто її розширення чи звуження, яка здійснюється мимоволі, відбувається протягом досить значного часу — до десятків секунд. При раптовому переході зі світла в темряву чи навпаки настає сліпота, яка може продовжуватися до 30 сек. Зрозуміло, що для водія транспортного засобу це може обернутися непоправними наслідками.
Дослідженнями встановлено, що засліплення різко зростає під час руху в умовах дощу. Плівка води перетворює поверхню дороги в дзеркало і світло фар, віддзеркалюючись, засліплює водіїв зустрічних транспортних засобів. На мокрій дорозі освітленість дороги фарами транспортного засобу зменшується в 5-6 разів, а освітленість фарами зустрічного транспорту зростає в 3-6 разів. При цьому рівень адаптації зіниць водія зменшується на 70-80%.
Для попередження засліплення Правилами дорожнього руху передбачено, що дальнє світло слід перемикати на ближнє не менш як за 250 м до зустрічного транспортного засобу, а також тоді, коли воно може засліпити інших водіїв, зокрема тих, що рухаються в попутному напрямку.
Пам’ятайте! Світло необхідно перемикати і на більшій відстані якщо водій зустрічного транспортного засобу періодичним перемиканням світла фар покаже потребу в цьому.
Перед перемиканням світла фар з дальнього на ближнє при наближенні зустрічного автомобіля необхідно:
*оцінити дорогу максимально до межі видимості на предмет наявності перешкод для руху (транспортний засіб, що стоїть у межах дороги, пішохід, велосипедист);
*прийняти рішення про зменшення швидкості руху, щоб не допустити роз'їзду із зустрічним транспортним засобом під час об'їзду перешкоди.
Для зменшення негативних наслідків осліплення водій повинен спрямувати погляд не на фари зустрічного транспортного засобу, а трохи праворуч.
У разі погіршення видимості у напрямку руху, викликаного світлом фар зустрічних транспортних засобів, водій повинен зменшити швидкість до такої, яка б не перевищувала безпечної за умовами фактичної видимості дороги в напрямку руху, а в разі засліплення — увімкнути аварійну світлову сигналізацію і, не змінюючи смуги руху, зупинитися. Відновлення руху дозволяється лише після того, як пройдуть негативні наслідки засліплення.
При зустрічному роз'їзді важливо не тільки своєчасно перемкнути дальнє світло фар на ближнє, а й своєчасно здійснити зворотнє перемикання. Недосвідчені водії, намагаючись якнайшвидше ввімкнути дальнє світло фар, роблять це ще до того, як порівняються із зустрічним транспортним засобом, і тим самим осліплюють водія.
Не менш небезпечною помилкою, якої припускаються недосвідчені водії, є запізніле перемикання дальнього світла на ближнє при наближенні до попутного транспортного засобу.
Водієві з недостатнім досвідом керування краще взагалі утриматися від виконання обгону вночі. Проте якщо вже виникла така необхідність і дорожня обстановка дозволяє це безпечно зробити, то необхідно враховувати такі особливості:
*на відстані не менш як 1 50 м до попутного транспортного засобу додатково декілька разів короткотерміново перемкнути світло фар;
*увімкнути ближнє світло фар;
*увімкнути покажчик лівого повороту;
*ближнє світло фар на дальнє перемикати дозволяється лише після випередження транспортного засобу, якого обганяють.
Водієві транспортного засобу після того, як він впевниться, що його обганяють, слід перемкнути дальнє світло на ближнє, а перемикати його на дальнє можна лише після того, як буде завершено обгін і транспортний засіб, який здійснював обгін, віддалиться на відстань не менш як 150 м.
Спостерігаючи за характером світла фар зустрічних транспортних засобів можна зробити висновок про поздовжній профіль дороги. Періодична поява і зникання світла фар зустрічних автомобілів свідчить про наявність поздовжніх ухилів, а миготіння — про нерівності дороги. Поява світла фар, направленого вгору, попереджає про наявність попереду перелому дороги і необхідність завчасного перемикання світла фар з дальнього на ближнє, щоб не допустити засліплення водія зустрічного транспортного засобу на переломі дороги.
Необхідно бути обережним при наближенні зустрічного транспортного засобу, в якого горить тільки одна фара. Хоча Правила і забороняють експлуатацію автомобіля, у якого не горить лампа лівої фари в режимі ближнього світла, не слід довіряти водієві зустрічного транспортного засобу. Для забезпечення безпеки дорожнього руху потрібно збільшити боковий інтервал, а за недостатньої ширини проїзної частини — зменшити швидкість або навіть з'їхати на узбіччя.
Кожен водій повинен засвоїти таке правило: щоб забезпечити відносну безпеку дорожнього руху в темний час доби, необхідно дотримуватися такої швидкості руху, за якої зупинний шлях був би менше відстані видимості. Це означає, що ви повинні визначити для себе оптимальну швидкість руху з урахуванням дорожніх і погодних умов, якостей свого транспортного засобу і бути постійно готовим у разі необхідності застосувати екстрені заходи по керуванню (гальмування або маневрування) для запобігання можливій дорожньо-транспортній події. Для малодосвідчених водіїв при керуванні транспортним засобом у темний час доби характерним є перевищення межі безпечної швидкості руху, оскільки відносно мала інтенсивність на дорозі вночі дезорієнтує їх, вони втрачають пильність, набираючи недопустимо велику швидкість, і забувають про можливу появу перешкоди на дорозі.
Пам'ятайте! У темну пору доби і в умовах недостатньої видимості стоянка поза населеними пунктами дозволяється лише на майданчиках для стоянки або за межами дороги.
Під час зупинки в населеному пункті в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості на транспортному засобі мають бути ввімкнені габаритні або стоянкові ліхтарі, а при вимушеній зупинці додатково — аварійна світлова сигналізація та знак аварійної зупинки.
В умовах недостатньої видимості дозволяється додатково ввімкнути ближнє світло або протитуманні фари та задні протитуманні ліхтарі.
Довготривале напруження зорового аналізатора спричиняє у водія пригнічення центральної нервової системи, внаслідок чого виникає відчуття втомленості, а відсутність можливості сприйняття навколишнього середовища та одноманітність викликають сонливість. Тому водієві, який має недостатній досвід керування автомобілем, потрібно утримуватись від довготривалих поїздок у темну пору доби.

28.1.2. Рух в умовах туману


Туман — це завислі в повітрі мікроскопічні часточки води, які створюють завісу, перешкоджаючи проходженню променів світла і звукових хвиль.
Головною прикрою особливістю туману є те, що він зменшує зону видимості та сприяє обману зору, тим самим порушуючи орієнтацію в просторі. Внаслідок цього спотворюється сприймання швидкості руху та відстані до інших транспортних засобів і нерухомих перешкод на дорозі.
Водієві слід пам'ятати, що розсіяне світло фар за умов туману створює хибне враження, що відстань до транспортних засобів більша, ніж це є насправді. Помилка в оцінюванні відстані і швидкості руху не дозволяє водієві своєчасно відреагувати на небезпеку.
Під час руху в умовах туману слід враховувати, що сила світла задніх габаритних вогнів транспортного засобу значно менша, ніж сила світла фар ближнього світла, тому помітити їх своєчасно складніше. Саме тому навіть короткотермінова зупинка транспортного засобу на проїзній частині створює серйозні передумови виникнення дорожньо-транспортної події. Якщо немає можливості прибрати транспортний засіб за межі дороги, то слід увімкнути задній протитуманний ліхтар, а за його відсутності — виставити на відстані, що забезпечує безпеку дорожнього руху, але не ближче 20 м до транспортного засобу в населених пунктах і 40м поза ними, знак аварійної зупинки і ліхтар з миготливим червоним світлом.
Не менш важливою особливістю туману, яку необхідно враховувати під час руху в населених пунктах є те, що він змінює кольори світлофорів: жовтий сигнал світлофора набуває червоного відтінку, а зелений — жовтого. Тому при наближенні до регульованого перехрестя треба зменшити швидкість руху і впевнитись у сигналах світлофора.
Для безпечного проїзду перехрестя, особливо під час виконання повороту ліворуч необхідно:
•    якомога раніше ввімкнути покажчик повороту;
•    опустити бокове вікно, вимкнути радіо чи магнітофон, щоб почути шум транспортних засобів, які наближаються;
•    залишати ногу на педалі гальмування (сигнали гальмування є додатковою засторогою для транспортних засобів, що рухаються позаду);
•    подати звуковий сигнал і прислухатися до звукових сигналів інших транспортних засобів.
Рух в умовах туману вимагає від водія особливої обережності. У першу чергу треба зменшити швидкість руху — вона не повинна перевищувати половину видимості в метрах. Так, при видимості ЗО м швидкість руху не повинна бути більшою 15 км/год.
Відповідно до п. 19.1 Правил дорожнього руху, в темну пору доби та в умовах недостатньої видимості на транспортному засобові повинні бути ввімкнені світлові пристрої. Яке світло потрібно вмикати в умовах туману залежить від його характеру, густини, часу доби, температури повітря та інших факторів. Як правило, під час руху в умовах туману застосовують ближнє світло фар. Нахил їх світлового пучка послаблює утворення світлової пелени. Частково полегшують рух в умовах туману протитуманні фари. їхньою особливістю є те, що вони створюють широкий у горизонтальній але вузький у вертикальній площині пучок світла, при якому утворюється мінімальна світлова пелена. Зменшенню світлової пелени сприяє також те, що протитуманні фари встановлюються нижче фар головного світла.
Під час руху в умовах туману слід орієнтуватися по краю тротуару, боковим камінням дороги і строго триматися правої сторони. Оскільки сприйняття дорожньої розмітки в таких умовах навіть при ввімкненому ближньому світлі фар ускладнюється, потрібно займати центральне положення між лініями розмітки. Рух близько до лінії, що розділяє зустрічні транспортні потоки, створює небезпечну ситуацію зіткнення із зустрічним транспортним засобом.
Особливою небезпекою є виконання обгону в умовах туману. Через увімкнення дальнього світла фар під час обгону може збільшитися світлова пелена або густина туману, що створить загрозу зіткнення із зустрічним транспортним засобом, якого ви не зможете вчасно помітити.
Погана видимість негативно впливає і на психіку водія. В густому тумані створюється враження повного безлюддя, і раптова поява зустрічного транспортного засобу може налякати водія, або навіть спричинити стресовий стан. Під час руху треба всю увагу зосереджувати на дорогу. Не слід відволікати увагу на розмови, куріння тощо. Якщо в транспортному засобі є пасажир, можна запропонувати йому місце на передньому сидінні для додаткового спостереження за дорожньою обстановкою.
Оскільки під час руху в умовах туману мікроскопічні краплини вологи осідають на вітровому склі і утворюють тонку плівку, яка зменшує видимість, слід періодично вмикати склоочисники.
Найефективнішим методом зведення до мінімуму небезпеки руху в умовах туману є строге дотримання швидкості руху залежно від відстані видимості.
Пам'ятайте! Безпеці руху загрожує не стільки туман, скільки техніка керування транспортним засобом.



 Інформацію представлено виключно з метою ознайомлення.

Підручники з повним змістом можете придбати на сайті видавництва АРІЙ

Ілюстровані Правила дорожнього руху України: навч. посібн., 3-те вид., переробл. та доповн.

Вчимося керувати автомобілем : 33 уроки

 

 


онлайн игры