Вітаю Вас Гість | RSS

П`ятниця, 23.10.2020, 23:19

Пошук
Меню сайту
Реклама

20. Проїзд перехресть


Відповідно по Правил дорожнього руху перехрестям називається місце перехрещення, прилягання або розгалуження доріг на одному рівні, межею якого є уявні лінії між початком заокруглень країв проїзної частини кожної з доріг.
Залежно від виду перехрещення проїзних частин розрізняють 7 основних типів перехресть (рис. 20.1):
 
 Пам'ятайте! Не вважається перехрестям місце прилягання до дороги виїзду з прилеглої території.
Чітке розуміння цього терміну відіграє важливу роль для забезпечення безпеки дорожнього руху, зокрема точного виконання вимог Правил, які стосуються маневрування, проїзду перехресть, зупинки чи стоянки транспортних засобів. Знати межі перехрестя (рис. 20.2) особливо важливо у випадках, коли на ньому відсутні горизонтальна розмітка або технічні засоби організації дорожнього руху.
 
Організація дорожнього руху передбачає два типи перехресть — нерегульовані та регульовані.
Перехрестя вважається нерегульованим за відсутності на ньому працюючого світлофора чи регулювальника та у разі вимкнення світлофора або його роботи в режимі миготіння сигналу жовтого кольору. На такому перехресті водії повинні керуватись правилами проїзду нерегульованих перехресть та установленими на перехресті знаками пріоритету. Серед нерегульованих перехресть розрізняють рівнозначні та нерівнозначні (рис. 20.3).
Однією з умов безпечного проїзду перехрестя є достатня оглядовість, яка залежить від положення автомобіля на проїзній частині і, як видно з рис. 20.4, найбільш повною вона є в безпосередній близькості від перехрестя.
Межі оглядовості визначаються будівлями і огорожами, поворотами дороги або рельєфом, транспортними засобами, які рухаються або стоять, погодними умовами і освітленістю, розташуванням віконних стійок вашого автомобіля і нарешті, пасажирами і вантажем, який ви перевозите.
Головною умовою забезпечення безпеки при проїзді перехрестя є визначення водієм переваги в русі, тобто права на першочерговий рух стосовно інших учасників дорожнього руху
Під час проїзду перехрестя водій повинен керуватися такою схемою дій:
- зайняти відповідну смугу руху;
- знизити швидкість руху;
- визначити вид перехрестя (регульоване чи нерегульоване);
- оцінити дорожню обстановку;
- визначити наявність переваги в русі чи необхідність дати дорогу;
- визначити місце зупинки автомобіля за необхідності дати дорогу;
- здійснити проїзд перехрестя.
Пам'ятайте! Незважаючи навіть на перевагу в русі, у випадку порушення Правил дорожнього руху іншими водіями, передбачаючи несприятливий розвиток подій, ви повинні зупинитись, щоб не допустити дорожньо-транспортної події.
Слід зазначити, що під час проїзду перехрестя траєкторія руху вашого автомобіля може не перетинатися з траєкторією руху іншого транспортного засобу (рис. 20.5). Тобто на перший погляд може виникнути запитання: а чому не можна проїхати одночасно з іншим транспортним засобом? Звичайно, можна. Однак, недарма в Правилах немає жодного пункту про одночасний проїзд. На етапі початкового освоєння керування вам ще рано користуватися цим неписаним правилом. Все це прийде з досвідом. Тому слід дотримуватись вимог черговості проїзду.
У разі необхідності надання переваги в русі транспортним засобам, які рухаються по перехрещуваній дорозі, водій повинен зупинити транспортний засіб перед дорожньою розміткою 1.12 (стоп-лінією) або 1.13, світлофором так, щоб бачити його сигнали, а якщо вони відсутні — перед краєм перехрещуваної проїзної частини, не створюючи перешкод для руху пішоходів (рис. 20.6).
 
Пам'ятайте! Забороняється виїжджати на будь-яке перехрестя, у тому числі при сигналі світлофора, що дозволяє рух, якщо утворився затор, який змусить водія зупинитися на перехресті, що створить перешкоду для руху інших транспортних засобів і пішоходів.
Нагадаємо основні правила проїзду перехресть:
- під час повороту праворуч відстань від правого краю проїзної частини повинна виключати можливість руху інших транспортних засобів правіше від вашого автомобіля;
- під час повороту ліворуч відстань від середини проїзної частини повинна виключати можливість руху інших транспортних засобів лівіше від вашого автомобіля;
- на дорозі з одностороннім рухом для повороту ліворуч слід займати крайню ліву смугу руху;
- своєчасно ввімкнути покажчики відповідного повороту і зайняти відповідну смугу руху;
Зважаючи, що ви вже освоїли правила зниження швидкості руху, перестроювання і виконання поворотів, під час викладення матеріалу, зупинимось на основних схемах проїзду перехресть.
Рівнозначні перехрестя.
 
Відповідно до п. 16.12 Правил дорожнього руху на перехресті рівнозначних доріг водій нерейкового транспортного засобу зобов'язаний дати дорогу транспортним засобам, що наближаються праворуч (рис. 20.7, а).
Правилами дорожнього руху не визначено, в якому місці водій повинен зупинятись, щоб дати дорогу транспортному засобу, який має перевагу в русі. Однак
цю вимогу слід розуміти таким чином, що водій може зупинятись або регулюванням швидкості руху свого автомобіля не допускати перетину траєкторій руху.
Під час повороту праворуч або ліворуч (рис. 20.7, б, г) водій повинен дати дорогу пішоходам, які переходять дорогу.
Повертаючи ліворуч або виконуючи розворот, водій повинен дати дорогу зустрічним транспортним засобам, які рухаються у зустрічному напрямку чи здійснюють правий поворот (рис. 20.7, в).
Окремо слід зупинитись на необхідності надати дорогу пішоходам під час проїзду перехрестя прямо (рис.20.7, д), оскільки ця ситуація стосується проїзду будь-якого перехрестя. Відповідно до п. 4.7 Правил пішоходи повинні переходити проїзну частину по пішохідних переходах, у тому числі підземних і надземних, а у разі їх відсутності — на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч. Відповідно до значення терміну "пішохідний перехід", за відсутності дорожньої розмітки, межі пішохідного переходу визначаються відстанню між дорожніми знаками або пішохідними світлофорами, а на перехресті за відсутності пішохідних світлофорів, дорожніх знаків та розмітки — шириною тротуарів чи узбіч, а відповідно до п. 18.1 водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, для яких може бути створена перешкода чи небезпека.
Досить поширеним є порушення правил черговості проїзду Т-подібних перехресть (рис. 20.8): водії, які рухаються прямо, помилково вважають, що вони мають перевагу перед водіями, які виїжджають з бокової дороги. В зображеній ситуації рівнозначного перехрестя водій червоного автомобіля має перевагу перед водієм синього автомобіля.
Слід зазначити, що вимога дати дорогу транспортним засобам, які наближаються справа, поширюється не лише на рівнозначні перехрестя. У відповідності з п. 10.11. Правил дорожнього руху, якщо траєкторії руху транспортних засобів перетинаються, а черговість проїзду не обумовлена цими Правилами, дати дорогу повинен водій, до якого транспортний засіб наближається з правого боку (рис. 20.9).
 
Ця вимога Правил стосується руху на територіях стоянок, будівельних майданчиків, майданчиків для завантаження і розвантаження транспортних засобів тощо, а також коли відсутні дорожні знаки і розмітка проїзної частини, що визначають порядок руху. Порядок проїзду таких територій визначається за допомогою правила «правої руки», тобто перевагу в русі мають транспортні засоби, що наближаються праворуч.
Слід зазначити, що на будь-якому нерегульованому перехресті трамвай, незалежно від напрямку його подальшого руху, має перевагу перед нерейковими транспортними засобами, що наближаються до нього по рівнозначній дорозі, а оскільки на рівнозначному перехресті всі дороги рівні за значенням, то водій автомобіля повинен дати дорогу трамваю незалежно від його положення на перехресті (рис . 20.10).
 
Поворот ліворуч або розворот на перехресті за наявності на ньому трамвайної колії повинні виконуватися з трамвайної колії попутного напрямку, розташованої на одному рівні з проїзною частиною для нерейкових транспортних засобів, якщо інший порядок руху не передбачено дорожніми знаками 5.16, 5.18 або розміткою 1.18 (рис. 20.11). Як видно з рис. 20.11, а, водію синього автомобіля з трамвайної колії попутного напрямку дозволяється не лише поворот ліворуч і розворот, а й рух прямо для випередження.
 
Для виконання маневру повороту ліворуч чи розвороту існує два способи перестроювання на трамвайну колію попутного напрямку: з випередженням трамвая (рис. 20.12, а) і після проїзду трамвая (20.12, б).
 
 Пам'ятайте! Під час перестроювання на трамвайну колію попутного напрямку трамвай має перевагу.
Вивчаючи попередні уроки, ви вже освоїли, що лівий поворот або розворот необхідно здійснювати, залишаючи умовний центр зліва. Однак при проїзді перехресть за умови одночасного виконання лівого повороту чи розвороту є свої особливості. Хоча Правилами дорожнього руху не визначено порядок одночасного руху на перехресті, на практиці існує неписане правило, що при проїзді малих перехресть (малими слід вважати перехрестя, які мають по одній смузі для руху в кожному напрямку) умовний центр перехрестя слід залишати зліва (рис. 20.13, я), а на великих (рис. 20.13, б).
 
 Пам'ятайте! Під час виконання одночасного лівого повороту особливу увагу слід приділяти зустрічним транспортним засобам, яким необхідно дати дорогу. Швидкість руху автомобіля під час виконання такого маневру повинна бути мінімальною, щоб мати можливість своєчасно зупинитись при виникненні небезпеки для руху.
На перехрестях, де рух регулює регулювальник (рис. 20.14), лівий поворот чи розворот необхідно виконувати таким чином, щоб він залишався праворуч.

На перехрестях, де організовано круговий рух (рис. 20.15) за відсутності дорожніх знаків пріоритету, кожен елемент перехрещення слід розглядати як рівнозначне перехрестя, на якому діє правило надання дороги транспортним засобам, які рухаються справа, а значить водій автомобіля синього кольору має перевагу в русі.   "Перевага в русі на нерегульованих перехрестях, де організовано круговий рух і які позначені дорожнім знаком    4.10 , надається транспортним засобам, які вже рухаються по колу." з 2017р.
Якщо дорога на в'їзді на перехрещення з круговим рухом має більше однієї смуги для руху в одному напрямку, то відповідно до п. 10.4 Правил, в'їжджати на таке перехрестя можна, не дотримуючись вимоги "зайняти праве крайнє положення", тобто з будь-якої смуги (рис. 20.16).
Слід зазначити, що водіям транспортних засобів доцільно завчасно вибирати відповідну смугу руху залежно від подальшого напрямку руху, щоб уникнути перестроювання безпосередньо на проїзній частині кругового руху.
Виїзд з такого перехрещення водій може здійснювати також з будь-якої смуги руху (рис. 20.17), не забуваючи надавати перевагу в русі під час перестроювання.
 
 
Нерівнозначні перехрестя.
 
Відповідно до п. 16.11 Правил дорожнього руху на перехресті нерівнозначних доріг водій транспортного засобу, що рухається по другорядній дорозі, повинен дати дорогу транспортним засобам, які наближаються до даного перехрещення проїзних частин по головній дорозі незалежно від напрямку їх подальшого руху (рис. 20.18,а).
 
Під час повороту праворуч або ліворуч головною дорогою (рис. 20.18, б) водій повинен дати дорогу пішоходам, які переходять дорогу.
Повертаючи ліворуч, або виконуючи розворот, водій повинен дати дорогу зустрічним транспортним засобам, які рухаються по рівнозначній дорозі в зустрічному напрямку чи здійснюють правий поворот (рис. 20.18, в).
Перед поворотом ліворуч і розворотом водій нерейкового транспортного засобу зобов'язаний дати дорогу трамваю попутного напрямку (рис. 20.19, а).
 
На будь-якому нерегульованому перехресті трамвай, незалежно від напрямку його подальшого руху, має перевагу перед нерейковими транспортними засобами, що наближаються до нього по рівнозначній дорозі (рис. 20.19, б).
Поворот ліворуч або розворот на нерівнозначному перехресті нерейкових транспортних засобів за наявності на ньому трамвайної колії повинні виконуватися з трамвайної колії попутного напрямку, розташованої на одному рівні з проїзною частиною для нерейкових транспортних засобів, якщо інший порядок руху не передбачено дорожніми знаками 5.16, 5.18 або розміткою 1.18 (рис. 20.20).
 
Виїжджаючи на перехрестя з другорядної дороги, водій повинен дати дорогу зустрічним транспортним засобам, які рухаються прямо, чи повертають праворуч (рис. 20.21, а).
Перехрестя, де головна дорога змінює свій напрямок є найскладнішими, оскільки вони об'єднують в собі проблеми проїзду зразу двох типів нерегульованих перехресть — рівнозначних і нерівнозначних. Головною помилкою, яку допускають
 
водії під час проїзду таких перехресть, є сприйняття тільки знаків "Головна дорога" чи "Дати дорогу" і ігнорування значення таблички під знаками. А саме табличка дає змогу уявити, які саме знаки будуть встановлені на іншому боці перехрестя.
Якщо головна дорога на перехресті змінює напрямок, водії транспортних засобів, які рухаються по ній, повинні керуватися між собою правилами проїзду перехресть рівнозначних доріг.
Цим правилом повинні керуватися між собою і водії, які рухаються по другорядних дорогах. Загальний порядок проїзду такого перехрестя показано на рис. 20.22. Виходячи з вимог Правил, зображене перехрестя слід розглядати як таке, що складається з двох рівнозначних перехресть: перше перехрестя, по якому рухаються легковий автомобіль та велосипедист, і друге — мікроавтобус та мотоцикл.
Застосовуючи правило перешкоди справа, першим розпочне рух легковий автомобіль, оскільки він є перешкодою для велосипедиста, другим проїде велосипедист, який знаходиться на головній дорозі. Аналогічно проїдуть і транспортні засоби, які рухаються другорядними дорогами.
На рис 20.23 показано основні схеми проїзду перехресть, де головна дорога змінює напрямок.
Основні схеми проїзду таких перехресть з розміщеними на них трамвайними коліями показано на рис. 20.24.
Схеми надання переваги в русі пішоходам на таких перехрестях показано на рис. 20.25.
  Відповідно до п. 16.1 Правил дорожнього руху, перехрестя, де черговість проїзду визначається сигналами світлофора чи регулювальника, вважається регульованим.(рис. 20.26).
 
Відповідно до п. 8.З. Правил дорожнього руху сигнали регулювальника мають перевагу перед сигналами світлофорів та вимогами дорожніх знаків пріоритету і є обов'язковими для виконання .
Водії та пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки (рис. 20.28).
 
Під'їжджаючи до регульованого перехрестя, водій повинен врахувати, що у разі подання сигналу регулювальником або ввімкнення сигналу світлофора, що дозволяє рух, водій зобов'язаний дати дорогу транспортним засобам, що завершують рух через перехрестя, а також пішоходам, які закінчують перехід.(рис. 20.29).
 
Пам'ятайте! Повертаючи ліворуч або розвертаючись при зеленому сигналі основного світлофора, водій нерейкового транспортного засобу зобов'язаний дати дорогу трамваю попутного напрямку, а також транспортним засобам, що рухаються в зустрічному напрямку прямо або повертають праворуч. (рис. 20.30).
 
При цьому слід враховувати, що якщо сигнал регулювальника або зелений сигнал світлофора дозволяють одночасно рух трамваю і нерейковим транспортним засобам, трамваю надається перевага незалежно від напрямку його руху (рис. 20.31).
 Пам'ятайте! На регульованих перехрестях водій, повертаючи праворуч або ліворуч, повинен дати дорогу пішоходам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає, а також велосипедистам, які рухаються прямо в попутному напрямку.(рис. 20.32).
 
В'їхавши на перехрестя згідно із сигналом світлофора, що дозволяє рух, водій повинен виїхати у наміченому напрямку незалежно від сигналів світлофора на виїзді (рис. 20.33, а). Проте, якщо на перехрестях перед світлофорами на шляху руху водія є дорожня розмітка 1.12 (стоп-лінія) або дорожній знак 5.62, він повинен керуватися сигналами кожного світлофора (рис. 20.33, б, в).
За необхідності проїзду регульованого перехрестя в напрямку стрілки, ввімкнутої в додатковій секції одночасно з жовтим або червоним сигналом світлофора, водій має дати дорогу транспортним засобам, що рухаються з інших напрямків (рис. 20.34).
На перехресті, де рух регулюється світлофором з додатковою секцією, водій, який перебуває на смузі, з якої робиться поворот, повинен продовжувати рух у напрямку, що вказує стрілка, ввімкнута в додатковій секції, якщо його зупинка на заборонний сигнал світлофора створить перешкоди транспортним засобам, що рухаються за ним по тій самій смузі.
Сигнали регулювальника, тобто положення його корпуса, а також жести руками, в тому числі з жезлом або диском з червоним світлоповертачем, мають такі значення (рис. 20.35):
а)    руки витягнуті в сторони, опущені або права рука зігнута перед грудьми:
з лівого і правого боків — дозволено рух трамвая прямо, нерейковим транспортним засобам — прямо і праворуч; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною та перед грудьми регулювальника;
з боку грудей і спини — рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено;
б)    права рука витягнута вперед:
з лівого боку — дозволено рух трамвая ліворуч, нерейковим транспортним засобам — у всіх напрямках; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника;
з боку грудей — усім транспортним засобам дозволено рух лише праворуч;
з правого боку та спини — рух усіх транспортних засобів заборонено; пішоходам дозволено переходити проїзну частину за спиною регулювальника;
При піднятій вгору правій руці рух усіх транспортних засобів і пішоходів заборонено в усіх напрямках.
Пам'ятайте! Жезл використовується тільки працівниками підрозділів Державтоінспекції та військової інспекції  безпеки дорожнього руху
Водіям, які в разі ввімкнення жовтого сигналу або підняття регулювальником руки вгору не можуть зупинити транспортний засіб у місці, передбаченому Правилами, не вдаючись до екстреного гальмування, дозволяється рухатися далі за умови забезпечення безпеки дорожнього руху.
Типові помилки:
*завчасне ввімкнення покажчика повороту;
*пізнє ввімкнення покажчика повороту;
*не вимикання покажчика після виконання маневру;
*перестроювання в останній момент;
*не користування дзеркалами заднього виду для оцінки ситуації;
*вмикання покажчика повороту безпосередньо перед маневруванням;
"підрізання" транспортного засобу, який рухається по сусідній смузі;
*виїзд на тротуар задніми колесами;
*виїзд на смугу зустрічного руху;
*невиконання зупинки на перехресті для надання переваги в русі.

 

 Інформацію представлено виключно з метою ознайомлення.

Підручники з повним змістом можете придбати на сайті видавництва АРІЙ

Ілюстровані Правила дорожнього руху України: навч. посібн., 3-те вид., переробл. та доповн.

Вчимося керувати автомобілем : 33 уроки

 

 


онлайн игры