Вітаю Вас Гість | RSS

П`ятниця, 23.10.2020, 23:55

Пошук
Меню сайту
Реклама

23. Рух у транспортному потоці


Керування автомобілем на прямій рівній дорозі з вдосконаленим покриттям за невеликою інтенсивністю руху не викликає у водія значних труднощів. Водій сам обирає швидкість руху залежно від дорожніх умов і в межах, передбачених Правилами дорожнього руху, а також смугу руху.
Складність керування автомобілем на дорогах з інтенсивним рухом полягає в щільності руху транспортних засобів та їх постійній взаємодії. За таких умов можливості вибору водієм швидкості руху, смуги, інтенсивності розгону і гальмування досить обмежені. Безпека дорожнього руху забезпечується тоді, коли швидкість руху окремого автомобіля відповідатиме швидкості транспортного потоку. Спроба водія окремого автомобіля підвищити швидкість руху призводить до збільшення витрат пального, настання швидкої втоми, зайвої збудженості, що може призвести до виникнення аварійно небезпечних ситуацій. Тому під час навчання керуванню автомобілем необхідно виробити звичку зберігати розсудливість і витримку, що дозволить приймати оптимальне рішення в небезпечних ситуаціях.
Інтенсивний рух транспортних засобів можливий як у населених пунктах, так і за їх межами. Рух у населених пунктах характеризується інтенсивністю, частими початками руху і зупинками, змінами швидкісних режимів, перестроюваннями і поворотами, інтенсивним рухом пішоходів, зменшеною дистанцією, значним обсягом дорожньої інформації.
Пам'ятайте! Перед початком руху після зупинки біля тротуару, водій повинен завчасно ввімкнути відповідний покажчик повороту та впевнитись, що дорога попереду та позаду вільна і можна безпечно влитися в транспортний потік.
Перестроювання передбачає зміну смуги руху для зупинки, повороту тощо (див. розділ 15). В інтенсивному транспортному потоці перестроювання має такі особливості:
1. Після вмикання покажчика повороту, перш ніж розпочати перестроювання потрібно оцінити дорожню обстановку за допомогою дзеркал заднього виду (внутрішнього і зовнішніх) і додатковим повертанням голови.

На рис. 23.1 показано аварійну ситуацію, яку створив водій легкового автомобіля внаслідок недооцінки дорожньої обстановки позаду, яка склалася через габарити великогабаритного транспортного засобу.
Для уникнення небезпечного розвитку ситуації водієві легкового автомобіля треба спочатку, зменшивши швидкість руху, збільшити дистанцію до автомобіля, що рухається попереду, а потім, збільшуючи швидкість руху, збільшити дистанцію до автомобіля, що рухається позаду, і тим самим збільшивши зону оглядовості, впевнитись у безпеці виконання маневру. Оптимальною траєкторією руху при зміні смуги є плавна, але не розтягнута по довжині крива.
Пам'ятайте! 1. Подавання попереджувального сигналу не дає водієві переваги і не звільняє його від вжиття запобіжних заходів.
2. Різке зниження швидкості руху під час маневрування може призвести до виникнення аварійної ситуації. Рухаючись у щільному транспортному потоці, водій повинен контролювати дорожню обстановку позаду автомобіля за допомогою дзеркал заднього виду кожні 15—20сек, а також перед кожним маневром.

На рис. 23.2 показано типову аварійну ситуацію внаслідок різкого зниження швидкості руху і недооцінки дорожньої обстановки. Водієві автомобіля, який рухається позаду автомобіля-таксі, побачивши пішохода, який зупиняє таксі, слід було спрогнозувати можливу зупинку і завчасно перенести праву ногу на педаль гальмування.
3. В умовах інтенсивного руху оптимальним є рух уздовж середини смуги руху, з боковими інтервалами в межах 1-1,5 м.
Одним із елементів маневрування є поворот. Перед його виконанням слід оцінити безпечні проміжки в транспортному потоці зліва і справа, щоб мати можливість безперешкодно для інших учасників дорожнього руху "влитися" в нього. Запорукою безпечного виконання повороту на перехресті є правильно вибрана траєкторія проїзду, яка визначається кутом положення автомобіля (рис. 23.3, а). При збільшенні кута а (рис. 23.3, б) виникає реальна небезпека виїзду на смугу зустрічного руху.

Звичайно, траєкторія руху на перехресті залежить від радіусу заокруглення проїзних частин, але в узагальненою випадку починати обертання керма слід тоді, коли половина корпусу автомобіля порівнюється з краєм проїзної частини.
Типовими для щільних транспортних потоків є дорожньо-транспортні події, що супроводжуються зіткненнями транспортних засобів, які рухаються в одному напрямку, під час виїзду на дорогу з прилеглих територій або на головну дорогу з другорядної (рис. 23.4).

Водій синього легкового автомобіля, під'їхавши до головної дороги з інтенсивним рухом транспортних засобів, зосередив увагу на виявленні розриву в транспортному потоці і, розпочавши рух, допустив зіткнення із зеленим легковим автомобілем, який ще не встиг виїхати на головну дорогу.
Керуючи автомобілем у населеному пункті, водій повинен враховувати особливості спільного руху з маршрутними транспортними засобами, які визначають тактику руху і специфіку водіння. В таких умовах водій повинен враховувати часті (через 300-400м) зупинки і відповідно вибирати положення свого автомобіля на проїзній частині.
Пам'ятайте! У населених пунктах, наближаючись до автобуса, мікроавтобуса або тролейбуса, що розпочинає рух від позначеної зупинки, розташованої в заїзному "кармані, водії інших транспортних засобів зобов'язані зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб дати можливість маршрутному транспортному засобу розпочати рух.
Випередження чи обгін автобуса безпечніше виконувати після того, як він розпочав рух від зупинки і набрав швидкості. Рух тролейбуса, крім гальмування на зупинках, характеризується несподіваними гальмуваннями в місцях розгалуження контактних проводів і зниженням швидкості руху на поворотах. Тому під час руху за тролейбусом необхідно бути готовим до раптового гальмування. Маневрування тролейбуса обмежене контактним проводом, однак при цьому можливі значні відхилення в обидва боки від контактного проводу, а також досить швидкий (навіть порівняно з легковим автомобілем) розгін.
Особливу увагу слід приділяти під час руху в транспортному потоці поряд із зчленованим автобусом або тролейбусом, коли є загроза виносу напівпричепа при здійсненні ними поворотів на перехрестях (рис. 23.5).

Під час подачі сигналу про намір маневрування водій транспортного засобу, який знаходиться поблизу причіпної частини збоку від автобуса, повинен пропустити автобус вперед або, збільшивши швидкість руху, переміститись до передньої секції автобуса.
Повертаючи ліворуч одночасно з трамваєм, слід враховувати винос на повороті його зовнішньої задньої частини (рис. 23.6). Безпечний інтервал повинен становити не менше 1,5 м. Водіїв нерейкових транспортних засобів інформують про величину виносу написом на задній частиш трамвая.
Рух у транспортному потоці з автопоїздами ускладнюється можливими виляннями причепів та їх виносом, а також зміщенням задніх коліс причепів до центру повороту (рис. 23.7, а). Готуючись до виконання повороту праворуч у вузький проїзд, автопоїзд може відхилитись уліво, щоб "вписатись" в поворот (рис. 23.7, б). У таких випадках слід завчасно випередити автопоїзд або збільшити дистанцію до нього.


В умовах інтенсивного руху водій повинен стежити за дорогою не лише в попутному, а й у зустрічному напрямку (особливо лівою смугою). Наявність там вибоїн або інших перешкод може спричинити виїзд зустрічного транспортного засобу за осьову лінію.
Типовою для щільних транспортних потоків дорожньо-транспортною подією є зіткнення транспортних засобів, які рухаються в попутному напрямку. Найчастіше це відбувається під час гальмування автомобіля-лідера на слизькій дорозі. Основною причиною такого зіткнення є неправильний вибір безпечної дистанції водіями, які рухаються позаду, а побічною — невміла тактика дій водія автомобіля-лідера.
Водій-лідер в транспортному потоці має найкращий огляд дороги, йому легше оцінювати дорожню обстановку і приймати оптимальне рішення. Уміле виконання водієм функцій лідера сприятливо позначається на режимі руху всього транспортного потоку. Про свої маневри лідер зобов'язаний завчасно попередити водіїв, які рухаються за ним, при цьому його дії повинні бути обґрунтованими і передбачуваними. Лідер транспортного потоку повинен усвідомлювати меншу динамічність керованого ним транспортного засобу порівняно з легковими автомобілями, які рухаються позаду, а також обмеження оглядовості, яку він створює своїм транспортним засобом.
 Надійними засобами безпечного руху за лідером є постійне стеження за його діями, попереджувальними сигналами, а також дотримання безпечної дистанції. Величина безпечної дистанції залежить від швидкості транспортного потоку, габаритних розмірів лідера, різниці характеристик гальмових систем, завантаженості транспортних засобів, виду і стану дорожнього покриття. Оптимальною вважається дистанція, яка дорівнює швидкості руху (наприклад, під час руху транспортного потоку зі швидкістю 50 км/год дистанція повинна становити 50 м). Типові небезпечні ситуації під час руху в інтенсивному транспортному потоці показано на рис. 23.8.


Збільшити дистанцію необхідно під час руху по мокрій дорозі, щоб уникнути забруднення вітрового скла і погіршення видимості, а також під час руху в темну пору доби, у місцях прогнозованого гальмування (перехрестя, пішохідні переходи, зупинки маршрутних транспортних засобів тощо), під час втоми. Слід зазначити, що необґрунтоване збільшення дистанції провокує водіїв транспортних засобів, які рухаються по сусідніх смугах руху, "влитися" в займану смугу, що призводить до зменшення дистанції. Тому в щільних транспортних потоках дистанція, з одного боку, повинна забезпечувати безпеку, а з другого — не дозволяти перестроювання з сусідніх смуг. В щільних транспортних потоках, особливо в населених пунктах, часто доводиться рухатись з дистанцію, яка менша за безпечну. В таких випадках водій повинен бути готовим до гальмування: для зменшення зупинного шляху йому треба завчасно перенести ногу на гальмову педаль.
Про деякі маневри автомобіля-лідера свідчать такі його дії:
випередження або обгін — збільшення швидкості при ввімкнених покажчиках повороту та зміщення вправо або вліво;
зупинка, поворот, розворот — зниження швидкості руху, вмикання покажчиків повороту, зміщення вправо або вліво;
розворот — зниження швидкості руху, переміщення до правого краю проїзної частини при ввімкнених покажчиках лівого повороту;
об'їзд — зміщення вліво при ввімкнених покажчиках лівого повороту без збільшення швидкості руху;
зустрічний роз'їзд - зміщення праворуч без вмикання покажчиків правого повороту і зниження швидкості руху.
Особливу увагу слід звернути на перехід від керування у відносно вільних транспортних потоках поза населеними пунктами до керування в інтенсивних транспортних потоках на в'їздах до великих населених пунктів. Рух поза населеними пунктами з високими швидкостями створює ефект "звикання", тому необхідний певний час і концентрація уваги на спідометрі, щоб влитися в транспортний потік зі швидкістю, яка передбачена в населеному пункті.
Поза населеними пунктами керувати автомобілем легше порівняно з керуванням у населеному пункті, оскільки рух, як правило, рівномірний, рідше зустрічаються перехрестя, майже відсутні пішоходи. Одначе це не повинно послаблювати увагу та реакцію водія. Швидкісні режими руху поза населеними пунктами значно вищі, небезпечні ситуації можуть виникати раптово і розвиватися досить швидко, а наслідки дорожньо-транспортної події значно важчі. Тому водій повинен вибрати такий режим руху, який відповідав би можливостям керованого транспортного засобу, не переоцінюючи свій досвід і майстерність керування ним.
В умовах заміського руху в транспортному потоці поряд з швидкохідними транспортними засобами рухаються тихохідні — трактори, сільськогосподарські машини та інші самохідні механізми, велосипедисти та гужові вози, тому основні зусилля витрачаються на виконання обгону таких транспортних засобів, оскільки вони перешкоджають оглядовості. В таких випадках важко забезпечити безпечний інтервал, а обгін потребує значного часу та великої відстані.
Під час виїзду на головну дорогу вкрай важливо стежити за стоп-сигналами, покажчиками повороту п зміною швидкості транспортних засобів, що рухаються попереду (рис. 23.9). Оскільки водій легкового автомобіля, що рухається попереду, не володіючи в достатній мірі навичками керування автомобілем, може різко зупинитись тоді, коли ви вирішили би "влитися" в транспортний потік.

Під час виїзду на дорогу по смузі розгону водій повинен стежити за транспортними засобами як через дзеркала заднього виду, так і повертанням голови у "сліпих" зонах. Після в'їзду на головну дорогу треба збільшити швидкість руху до швидкості транспортного потоку і тільки тоді можна перестроюватися на ліву смугу.
З'їзд на іншу дорогу передбачає такі дії:
■ завчасно зайняти на дорозі відповідну смугу руху;
■ оцінити дорожню обстановку позаду через дзеркала заднього виду і ввімкнути покажчик повороту;
■ плавно розпочати гальмування і знизити швидкість руху до безпечної для повороту;
■ повернути на потрібну дорогу.
Під час з'їзду з поворотом ліворуч необхідно зупинитись на крайній лівій смузі руху, дочекатися розриву в зустрічному транспортному потоці і, завершивши маневр, вимкнути покажчик лівого повороту.
Найпоширенішими помилками під час з'їзду з дороги є різке гальмування із запізненням вмикання покажчика повороту.
На дорогах поза населеними пунктами водіям часто доводиться зупинятись на узбіччях, на яких переважно відсутнє тверде покриття. З'їжджати на розм'якшене, слизьке, за рівнем нижче проїзної частини узбіччя небезпечно, бо це може призвести до втрати керованості, заносу та перекидання автомобіля.
Для зупинки на узбіччі необхідно оцінити дорожню обстановку позаду, ввімкнути покажчик правого повороту, плавно знизити швидкість руху до 10 км/год, з'їхати на узбіччя, і, впевнившись, що транспортний засіб не виступає на проїзну частину, загальмувати. Для уникнення з'їзду в кювет рульове колесо потрібно утримувати міцно обома руками.
Пам'ятайте! Зупинка і стоянка транспортних засобів на дорозі повинні здійснюватись у спеціально відведених місцях або на узбіччі.
За відсутності спеціально відведених місць чи узбіччя або коли зупинка чи стоянка там неможливі, вони дозволяються біля правого краю проїзної частини (якомога правіше, щоб не перешкоджати іншим учасникам дорожнього руху).
Пам'ятайте! У темну пору доби і в умовах недостатньої видимості стоянка поза населеними пунктами дозволяється лише на майданчиках для стоянки або за межами дороги.
Об'їжджаючи пішохода, який рухається спиною до напрямку транспортного потоку, слід триматися якомога лівіше, знизити швидкість, подати звуковий сигнал і постійно контролювати поведінку пішохода. Особливу увагу необхідно приділяти пішоходам під час руху в негоду, оскільки огляд дороги для пішоходів частково обмежується розкритими парасольками або елементами одягу (коміри, капюшони тощо). Рухаючись в сутінках, доцільно триматись з трохи більшим боковим інтервалом від узбіччя для попередження наїзду в умовах недостатньої видимості.
Перед обгоном велосипедів, мопедів збільшують боковий інтервал до них і за необхідності на відстані не менше 50-70м подають звуковий сигнал. Подача звукового сигналу в безпосередній близькості до цих транспортних засобів може злякати водія, викликати мимовільний поворот голови і, як наслідок, втрату керування і падіння.
Автобус, що рухається попереду і наближається до зупинки, треба обганяти до того, як він зупиниться і почнуть виходити пасажири. Якщо обігнати автобус до зупинки не вдалося, треба знизити швидкість руху, збільшити боковий інтервал до автобуса й об'їхати його, враховуючи можливу появу пішоходів.
Керування автомобілем у щільному транспортному потоці характеризується великим напруженням. Водії, як правило, швидко звикають до таких умов, але досить швидко відчувають втому. Під час руху в умовах щільного руху окремі водії (особливо легкових автомобілів і мотоциклів) можуть втрачати витримку, виявляти неоправданий ризик під час випередження транспортного потоку, щоб мати змогу краще оглядати дорогу, оцінювати дорожні умови, і, цим створюють аварійні ситуації.



 Інформацію представлено виключно з метою ознайомлення.

Підручники з повним змістом можете придбати на сайті видавництва АРІЙ

Ілюстровані Правила дорожнього руху України: навч. посібн., 3-те вид., переробл. та доповн.

Вчимося керувати автомобілем : 33 уроки

 

 


онлайн игры