Вітаю Вас Гість | RSS

Субота, 24.10.2020, 00:02

Пошук
Меню сайту
Реклама

1. Водій - автомобіль - дорога - середовище


XXI століття характеризується невпинним зростанням перевезень автомобільним транспортом. Промислове будівництво, індустрія, торгівля не можуть функціонувати без широкого використання автомобілів. За останні 10 років в Україні склалася стабільна тенденція зростання автомобільного транспорту — кожен рік здійснюється первинна реєстрація майже 100 тис. транспортних засобів і на початок 2005 року загальна їх кількість становила близько 9 млн одиниць.
Процес керування об'єднує водія, транспортний засіб, дорогу та навколишнє середовище в одне ціле — систему, в якій всі ланки пов'язані між собою і залежать одна від одної. Під час керування транспортним засобом водій постійно отримує інформацію про дорогу і предмети, що на ній знаходяться (автомобілі, світлофори, дорожні знаки, розмітку, учасників дорожнього руху), а також про стан навколишнього середовища (освітленість, вологість, температуру тощо).
  Водій є основною ланкою системи "водій — автомобіль — дорога — середовище (ВАДС)", її оператором. Основну інформацію водій отримує шляхом спостереження за дорожньою обстановкою. Великий обсяг і характер інформації, яка постійно змінюється, наприклад при інтенсивному русі, не дають можливості своєчасно і точно її сприйняти і обробити, а відповідно і прийняти правильне рішення.
Діяльність водія з позиції психології визначається за схемою: прийняття інформації — її оцінка — прийняття рішення — реалізація.
Правильне сприйняття дорожньої обстановки є однією з умов професійної придатності водія. У сприйнятті інформації важливу роль відіграє пам'ять — здатність засвоювати, зберігати та відтворювати інформацію. Пам'яті водія повинні бути притаманні такі властивості як достатній обсяг, швидкість, точність запам'ятовування і тривалість.
Тривалість оцінки дорожньої обстановки визначається знаннями, навичками і вміннями, відповідними психофізіологічними якостями водія.
Прийняття рішення — це вибір дій відповідно до дорожньої обстановки та вимог безпеки руху. Залежно від цього водій приймає рішення про об'їзд перешкоди, обгін, збільшення або зменшення швидкості руху, зупинку транспортного засобу тощо.
Після прийняття рішення водій виконує відповідні дії: натискує на педалі, вмикає покажчики, обертає кермо, збільшує швидкість тощо.
Конструктивна безпека автомобіля передбачає комплекс характеристик щодо запобігання негативній дії на учасників дорожнього руху і навколишнє середовище, зниження ймовірності дорожньо-транспортної події і тяжкості її наслідків. Ці характеристики безпосередньо визначаються експлуатаційними властивостями транспортних засобів: стійкістю, керованістю, прохідністю, плавністю ходу, надійністю, інформативністю, тягово-швидкісними, гальмовими, компонувальними параметрами. Розрізняють активну, пасивну, післяаварійну та екологічну безпеку транспортного засобу.
Активна безпека — це властивість транспортного засобу зменшувати можливість виникнення ДТП або повного його запобігання. Вона виявляється в момент, коли водій в небезпечних дорожніх умовах має можливість змінити характер руху транспортного засобу. Активна безпека залежить від компонувальних параметрів транспортного засобу, тягової та гальмової динамічності, стійкості, керованості, стабілізації, стану інформативності, світлової та звукової сигналізації, маневреності, прохідності, оглядовості тощо.
Засобами пасивної безпеки знижують тяжкість ДТП, коли водій уже не в змозі керувати транспортним засобом і змінювати характер його руху — безпосередньо при зіткненні, наїзді, перекиданні. Принцип дії засобів пасивної безпеки полягає переважно в зменшенні динамічного навантаження на тіло людини під час зіткнення або перекидання транспортного засобу. Розрізняють пасивну безпеку внутрішню (щодо водія і пасажирів) і зовнішню (щодо пішоходів і зменшення пошкодження транспортного засобу).
До засобів внутрішньої пасивної безпеки належить травмобезпека рульової колонки, замків і петель дверей, сидінь та їх кріплення, ременів безпеки, подушок безпеки, підголівників, стекол та елементів внутрішнього інтер'єру. Ремені безпеки є найпростішим і водночас досить ефективним засобом, що обмежує переміщення водія та пасажирів усередині автомобіля під час різкого гальмування чи аварії. Подушками безпеки обладнується більшість сучасних моделей автомобілів. Застосування спеціальної о дитячого сидіння також є елементом пасивної безпеки.
Засобами зовнішньої пасивної безпеки запобігають можливим ушкодженням пішоходів зовнішніми гострими поверхнями транспортного засобу або окремими деталями фар, дзеркал, ручок дверей тощо.
Післяаварійна безпека полягає в конструктивних особливостях транспортного засобу, які забезпечують негайний вихід людей з кабіни або кузова після аварії, особливо якщо вона супроводжується пожежею чи падінням у водоймище.
Екологічна безпека передбачає зменшення шкідливого впливу на навколишнє середовище і здоров'я людей в процесі експлуатації транспортного засобу. Слід зазначити, що транспортні засоби є одним із основних джерел, що забруднюють атмосферу.
Правила дорожнього руху України містять термін автомобільна дорога, вулиця (дорога), яким визначено, що це — частина території, в тому числі в населеному пункті, призначена для руху транспортних засобів і пішоходів, з усіма розташованими на ній спорудами (мостами, шляхопроводами, естакадами, надземними і підземними пішохідними переходами) та засобами організації дорожнього руху, і обмежена по ширині зовнішнім краєм тротуарів або краєм смуги відводення. Цей термін включає також спеціально побудовані тимчасові дороги, крім довільно накатаних доріг (колій).
За технічною класифікацією автомобільні дороги поділяють на шість категорій залежно від розрахункової швидкості руху, ширини дорожнього полотна проїзної частини, узбіч, смуг руху, величини радіусів кривих у плані та ухилів.
За даними офіційної статистики лише у 2004 році в Україні від загальної кількості дорожньо-транспортних подій 45 523 більше 5000 ДТП сталися через незадовільний стан доріг поза населеними пунктами і 13,5 тисяч — у населених пунктах. Основними конструктивними причинами, що знижують безпеку дорожнього руху на найбільш типових ділянках доріг, які характеризуються підвищеним числом ДТП, є:
недостатня ширина проїзної частини на мостових спорудах, в зоні зупинок маршрутних транспортних засобів, населених пунктах біля об'єктів сервісу, на ділянках доріг із вузькою проїзною частиною при незакріплених узбічях, на ділянках доріг із зеленими насадженнями на узбіччях;
наявність крутих затяжних підйомів і спусків із великою інтенсивністю вантажних автомобілів у транспортному потоці;
наявність кривих малого радіусу або перехрещень з другорядними дорогами в кінці довгих спусків;
значна кількість транспортних засобів, які здійснюють поворот ліворуч на перехрещеннях доріг в одному рівні;
недостатня видимість;
недостатня видимість зустрічних транспортних засобів на окремих понижених ділянках поздовжнього профілю дороги;
відсутність перехідно-швидкісних смуг;
відсутність смуг гальмування і розгону на майданчиках для зупинки маршрутних транспортних засобів;
наявність крутого повороту безпосередньо за випуклим переломом поздовжнього профілю;
одноманітність природного ландшафту, що призводить до втрати водієм контролю за швидкістю руху.
Відповідно до Правил, дорожні умови — це сукупність факторів, що характеризують (з урахуванням пори року, часу доби, атмосферних явищ, освітленості дороги) видимість у напрямку руху, стан поверхні проїзної частини (чистота, рівність, шорсткість, зчеплення), а також її ширину, величину похилів на спусках і підйомах, віражів і заокруглень, наявність тротуарів або узбіч, засобів організації дорожнього руху та їх стан. Вплив оточуючого середовища на безпеку дорожнього руху показано на рис. 1.2.

   

 Інформацію представлено виключно з метою ознайомлення.

Підручники з повним змістом можете придбати на сайті видавництва АРІЙ

Ілюстровані Правила дорожнього руху України: навч. посібн., 3-те вид., переробл. та доповн.

Вчимося керувати автомобілем : 33 уроки

 

 



онлайн игры