Вітаю Вас Гість | RSS

П`ятниця, 23.10.2020, 23:57

Пошук
Меню сайту
Реклама

15. Зміна напрямку руху


У процесі руху на автомобілі, водій постійно здійснює маневрування: під час початку руху, перестроювання на смуги руху, повороти, розвороти тощо.
Техніку виконання власне початку руху викладено в розділі 10, однак Правилами дорожнього руху передбачено низку умов, які стосуються виїзду на дорогу.
Пам'ятайте! Перги, ніж виїжджати на дорогу на автомобілі, ви повинні освоїти елементи початку руху, перемикання передач і управління органами керування автомобіля на закритій територія.
Тактика водіння автомобіля включає сприйняття дорожньої обстановки, розподіл уваги, вибір і прийняття правильного рішення та створення тактичного плану наступних дій і їх реалізацію. Слід особливо наголосити, що всі ці елементи виконуються в русі і при постійній зміні дорожньої обстановки.

Під час руху на автомобіль діють різноманітні випадкові фактори, які можуть змінити напрямок руху. До них слід віднести удари коліс об нерівності дороги, зміни поперечного нахилу проїзної частини, боковий вітер тощо. Навіть на прямолінійних відрізках дороги автомобіль рухається не прямолінійно, а по кривих великих радіусів (рис. 15.1).
Внаслідок безперервного коригування траєкторії руху смуга руху рухомого автомобіля перевищує його габаритну ширину і така смуга називається динамічним коридором. Ширина динамічного коридора залежить від довжини автомобіля, швидкості руху і здатності водія своєчасно реагувати на відхилення автомобіля. Дослідженнями встановлено, що при швидкості руху 35км/год динамічний коридор перевищує габаритну ширину на 30-40%, а при швидкості 70 км/год — на 60-70%.

Динамічний коридор значно збільшується при криволінійному русі (рис. 15.2) і для одиночного автомобіля визначається за формулою (1).   (15.1)

де: Дк — динамічний коридор; R3 — зовнішній радіус повороту, L — база автомобіля, С — передній звис; Г„. — габаритна ширина автомобіля.

Зміна динамічного коридора автомобіля з причепом показана на рис. 15.3.
Для впевненого руху по обмежених проїздах і майданчиках водій повинен відчувати габарити свого автомобіля, чітко уявляти траєкторію руху як передніх, так і задніх коліс на поворотах та розворотах, що досягається тренуванням.
Отже, зважаючи, що ви вже закріпили основні навички керування автомобілем на закритому майданчику, перейдемо до виїзду на дорогу.
Пам'ятайте! Перед початком руху, перестроюванням та будь-якою зміною напрямку руху водій має переконатися, що це буде безпечно і не створить перешкод або небезпеки іншим учасникам руху.
У реальній обстановці можливі три варіанти виїзду на дорогу7: з поворотом праворуч, прямо і з поворотом ліворуч.
Пам'ятайте! Виїжджаючи на дорогу з житлової зони, дворів, місць стоянки, автозаправних станцій та інших прилеглих територій, водій повинен перед проїзною частиною чи тротуаром дати дорогу пішоходам і транспортним засобам, що рухаються по ній.
Перший виїзд на дорогу доцільно відпрацювати з поворотом праворуч, оскільки в цьому випадку у вас буде найменше конфліктних точок з іншими 'учасниками дорожнього руху. Схема виїзду на дорогу з поворотом праворуч показана на рис. 15.4.

Процес виконання виїзду на дорогу можна умовно поділити на такі етапи.
1. Зайняти крайнє положення на проїзній частіші (рис. 15.4 положення 1).
Слід зауважити, що не можна ототожнювати вимогу "водій має завчасно зайняти відповідне крайнє положення на проїзній частині" з вимогою "зайняти крайню праву смугу". Крайня права смуга може бути настільки широкою, що нею може рухатися і два автомобілі, а "крайнє праве положення" означає, що правіше не зможе розміститися навіть двоколісний транспортний засіб (рис. 15.5).
Пам'ятайте! Правилами дорожнього руху передбачено, що у разі перестроювання водій повинен дати дорогу транспортним засобам, що рухаються у попутному напрямку тією смугою, па яку вік маг намір перестроїтися.
 
Перед тим, як займати крайнє праве положення, необхідно ввімкнути покажчик правого повороту, оцінити дорожню обстановку через внутрішнє і праве бокове дзеркало заднього виду (за необхідності кинути погляд праворуч, але на час не більше як 1сек) і, за відсутності інших транспортних засобів, повернувши кермо, зайняти таке положення, щоб правіше не могли рухатись інші транспортні засоби.
Пам'ятайте! За одночасного перестроювання транспортних засобів, що рухаються в одному напрямку, водій, який знаходиться ліворуч, повинен дати дорогу транспортному засобу, що знаходиться праворуч.
2. Підготувати швидкість і передачу. Якщо після вирівнювання автомобіля після перестроювання вимкнувся покажчик правого повороту, слід його повторно ввімкнути та знизити швидкість і підготуватись до зупинки в положенні 2 (рис. 15.4) за наявності пішоходів на тротуарі і які мають намір переходити дорогу.
3. Зупинитись для надання переваги транспортним засобам, які рухаються по дорозі. При наближенні до межі проїзної частини дороги слід оцінити наявність транспортних засобів, які рухаються по дорозі, і* при необхідності зупинитись у положенні 3 (рис. 15.4). Слід зазначити, що в положеннях 2 і 3 зупинятись необхідно лише за наявності пішоходів і транспортних засобів. За їх відсутності рух можна продовжувати без зупинки. Особливе значення при виконанні маневру виїзду на дорогу має напрацювання навичок правильного розподілення уваги. Порядок розподілення уваги під час виїзду на дорогу показано на рис. 15.6.
 
На рис. 15.6, б показано класичний випадок неправильного розподілення уваги перед виїздом на дорогу, внаслідок чого допущено зіткнення з зеленим автомобілем, який зупинився щоб пропустити червоний автомобіль, який рухається дорогою.
4. Виконання повороту. Власне виконання повороту починається з позиції 2 рис. 15.4. Розпочавши його з крайнього правого положення слід дотримуватись його до закінчення повороту. Залежно від реальних форм можуть бути три основні траєкторії виїзду: плавна (а), ломана (б) і з виїздом на смугу зустрічного руху (в) (рис. 15.7).

На рис. 15.7, г показано типову помилку водія-початківця, яка пов'язана з неправильним вибором бокового інтервалу з правим краєм проїзної частини. Для попередження наїзду на тротуар (а в гіршому випадку і на пішохода, який може знаходитись на ньому в очікування переходу) слід змістити автомобіль лівіше і з цього положення здійснити поворот. При цьому слід контролювати оглядовість праворуч для попередження можливого зіткнення з транспортним засобом, який може в'їхати у вільну зону.
5. Вихід з повороту. Правилами дорожнього руху передбачено, що поворот необхідно виконувати так, щоб при виїзді з перехрещення проїзних частин транспортний засіб не опинився на смузі зустрічного руху, а у разі повороту праворуч слід рухатися ближче до правого краю проїзної частини. Виїзд на смугу зустрічного руху небезпечний зіткненням із зустрічним транспортним засобом (рис. 15.8, а), а виїзд зразу на другу смуту небезпечний через можливе зіткнення з транспортними засобами, що рухаються там. як правило, з більшою швидкістю рис. 15.8,б). 

Типові помилки:
*неввімкнення відповідного покажчика повороту;
*неправильний вибір крайнього положення;
*ненадання переваги в русі пішоходам;
*зупинка на дорозі, а не на під'їзній дорозі для надання переваги в русі транспортним засобам;
*виїзд на тротуар задніми колесами;
*виїзд на смугу зустрічного руху;
*невимикання покажчика повороту.


Рух через дорогу в прямому напрямку (рис. 15.9) складається з таких елементів.
1. Підготувати швидкість і передачу. Як правило, ширина під'їзних доріг становить 5-6 м, тому рух прямо здійснюється з правої половини проїзної частини. На відрізку між положеннями 1 і 2 необхідно знизити швидкість і підготуватись до зупинки в положенні 2 (рис. 15.9) за наявності пішоходів на тротуарі і які мають намір переходити дорогу.
2. Зупинитись для надання переваги транспортним засобам, які рухаються по до розі. При наближенні до межі проїзної частини дороги слід оцінити наявність транспортних засобів, які рухаються по дорозі зліва і при необхідності зупинитись у положенні 3 (рис. 15.9). Слід зазначити, що в положеннях 2, 3 і 4 зупинятись необхідно лише за наявності пішоходів і транспортних засобів. За їх відсутності рух можна продовжувати без зупинки. На відрізку між положеннями 3 і 4 слід оцінити наявність транспортних засобів, що наближаються справа і при необхідності зупинитись у положенні 4 для надання переваги в русі.
3. Зупинитись для надання переваги пішоходам.
Пам'ятайте! З'їжджаючи з дороги, водій повинен дати дорогу пішоходам, напрямок руху яких він перетинає.
Виходячи з цієї вимоги, за наявності пішоходів, які переходять під'їзну дорогу по лінії тротуарів, водій повинен зупинитись в положенні 5 і дати їм дорогу.
Слід зазначити важливість правильного розподілення уваги для забезпечення безпеки при переїзді через дорогу. Неправильна оцінка відстані до транспортного засобу, який наближається, може призвести до зіткнення в момент зупинки в положеннях 4 і 5 (рис. 15.9) для надання переваги в русі (рис. 15.10).

Типові помилки:
*ненадання переваги в русі пішоходам;
*зупинка на дорозі, а не на під'їзній дорозі для надання переваги в русі транспортним засобам.
Виїзд на дорогу з лівим поворотом (рис15.11) найбільш складний за технікою виконання, оскільки потребує від водія вміння розподіляти увагу на окремих етапах.
Процес виконання виїзду на дорогу з лівим поворотом можна умовно поділити на такі етапи:
1.    Зайняти крайнє ліве положення у напрямку руху на проїзній частині (рис. 15.11 положення 1).

Слід зауважити, що права половина під'їзної дороги може бути настільки широкою, що там може вміститися і два автомобілі, а "крайнє ліве положення" означає, що лівіше не зможе розміститися навіть двоколісний транспортний засіб.
Перед тим, як займати крайнє положення, необхідно ввімкнути покажчик лівого повороту, оцінити дорожню обстановку через внутрішнє і ліве бокове дзеркало заднього виду (за необхідності кинути погляд ліворуч, але на час не більше як 1сек) і, за відсутності інших транспортних засобів, повернувши кермо зайняти таке положення, щоб лівіше не могли рухатись інші транспортні засоби.
2. Підготувати швидкість і передачу. Якщо після вирівнювання автомобіля після перестроювання вимкнувся покажчик лівого повороту, то слід його повторно ввімкнути та знизити швидкість і підготуватись до зупинки в положенні 2 (рис. 15.11) за наявності пішоходів на тротуарі і які мають намір переходити дорогу.
3. Зупинитись для надання переваги транспортним засобам, які рухаються по дорозі. При наближенні до межі проїзної частини дороги слід оцінити наявність транспортних засобів, які рухаються по дорозі зліва, і при необхідності зупинитись в положенні 3 (рис. 15.11).
Особливе значення при виконанні маневру виїзду на дорогу має напрацювання навичок правильного розподілення уваги.
4. Виконання повороту. Власне виконання повороту починається з позиції З рис. 15.11. Розпочавши його з лівого крайнього положення, слід дотримуватись його до закінчення повороту. В положенні 4 слід розподілити увагу на транспортні засоби, що рухаються справа і назустріч і при необхідності дати їм дорогу.
Пам'ятайте! Водій, що виконує поворот ліворуч поза перехрестям з відповідного крайнього положення на проїзній частині даного напрямку, повинен дати дорогу зустрічним транспортним засобам.
Поворот необхідно виконувати так, щоб при виїзді з перехрещення проїзних частин транспортний засіб не опинився на смузі зустрічного руху, тобто рух по траєкторії, яка показана червоною лінією (рис. 15.11) забороняється.

Якщо дорога, на яку виконується лівий поворот, має кілька смуг для руху в одному напрямку, то в'їжджати дозволяється в будь-яку з них (рис. 15.12).
Слід зазначити, що виїзд на третю смугу руху, з позиції забезпечення безпеки дорожнього руху, для водія-початківця більш простий, оскільки потребує основного зосередження уваги лише на крайній лівій смузі руху. Проте в подальшому йому необхідно    буде    здійснити
перестроювання на праву крайню смугу, оскільки по лівій — транспортні засоби рухаються з більшою швидкістю.
Виїзд на крайню праву смугу в подальшому змушуватиме водія постійно маневрувати для об'їзду транспортних засобів, які можуть стояти там.
Типові помилки:
*неввімкнення відповідного покажчика повороту;
*неправильний вибір крайнього положення;
*ненадання переваги в русі пішоходам;
*зупинка на дорозі, а не на під'їзній дорозі для надання переваги в русі транспортним засобам;
*виїзд на смугу зустрічного руху;
*невимикання покажчика повороту.
Перестроюванням називається зміна смуги руху автомобіля, яка необхідна для початку руху, руху по вільній смузі, повороту та зупинки.
Відповідно до Правил смугою руху називається поздовжня смуга на проїзній частині завширшки щонайменше 2,75 м, що позначена або не позначена дорожньою розміткою і призначена для руху нерейкових транспортних засобів. Для забезпечення безпечного руху не допускається раптова зміна положення автомобіля в смузі або маневрування без своєчасного ввімкнення попереджувального сигналу покажчиком повороту.
Починаючи освоювати навички керування автомобілем, слід взяти за правило такий порядок перестроювання: оцінити дорожню ситуацію позаду через внутрішнє дзеркало заднього виду; ввімкнути покажчик відповідного повороту залежно від наміру подальшого руху; повторно (через дзеркала заднього виду — внутрішнє і зовнішнє, а також поворотом голови вправо чи вліво) впевнитись у відсутності транспортних засобів на смузі, на яку ви маєте намір перестроїтися; плавно перестроїтися на сусідню смугу руху; вимкнути покажчик повороту.
Пам'ятайте! Подавати сигнал покажчиками повороту або рукою належить завчасно до початку маневру (з урахуванням швидкості руху), але не менш як за 50-100 м у населених пунктах і за 150—200 м поза ними, і припиняти негайно після його закінчення (подавання сигналу рукою слід закінчити безпосередньо перед початком виконання маневру).
Подавання попереджувального сигналу не дає водієві переваги і не звільняє його від вжиття запобіжних заходів.
Важливим елементом перестроювання є оцінка дорожньої обстановки. Слід зазначити, що на початковому етапі освоєння перестроювання ви виконуватимете його в уповільненому темпі, тому особливе значення має оцінка швидкості руху попутних транспортних засобів і прогнозування їх наступного положення, щоб визначити точки перетину або злиття траєкторій руху.
Слід зазначити, що контролювати ситуацію позаду автомобіля водій повинен не лише під час перестроювання, а й постійно під час руху. Дослідженнями встановлено, що під час руху в щільному транспортному потоці в населеному пункті водій повинен контролювати дорожню обстановку кожні 15-20 сек, а під час руху поза населеними пунктами — через 35-40 сек. Однак особливий контроль необхідний безпосередньо перед маневром, оскільки контроль лише за допомогою дзеркал заднього виду не дає повної уяви про дорожню обстановку.
Найбільш оптимальною траєкторією руху при перестроюванні є плавна, але не дуже розтягнута по довжині крива.
За технікою виконання перестроювання під час руху по дорозі розрізняють два види: з прискоренням (рис. 15.13, а) і з уповільненням (рис. 15.13, б).
 
 З позиції забезпечення безпеки для водія-початківця більш доцільно застосовувати перестроювання з уповільненням (рис. 15.13, б), тобто зменшення швидкості руху і "влиття" у суміжну смугу руху. При цьому слід враховувати необхідність контролю ситуації позаду автомобіля, оскільки зменшення швидкості руху може створити скупчення транспортних засобів позаду. Перестроювання з прискоренням (рис. 15.13, а) здійснюють за рахунок збільшення швидкості руху, "відриву" від транспортного потоку і плавного (під кутом 10-15°) "влиття" без створення перешкод в сусідній смузі.

Перестроювання через смугу необхідно виконувати послідовно з смуги в смугу, проїхавши в кожній з них орієнтовно не менше як 5сек без вимикання покажчика повороту (рис. 15.14).
На етапі початкового освоєння водіння слід утримуватись від перестроювання через смугу руху, проте якщо вже виникла така нагальна потреба, то доцільно зупинитись біля правого краю проїзної частини на достатній відстані від місця перестроювання і дочекатися ввімкнення червоного сигналу світлофора позаду, і після проїзду останнього транспортного засобу потоку на вільній дорозі здійснити перестроювання.
У процесі руху, особливо в населеному пункті перед перехрестям, трапляється, що водії одночасно подають сигнали взаємного перестроювання. Правилами передбачено, що за одночасного перестроювання транспортних засобів, що рухаються в одному напрямку, водій, який знаходиться ліворуч, повинен дати дорогу транспортному засобу, що знаходиться праворуч (рис. 15.15).

Для полегшення взаємного перестроювання водію транспортного засобу, який рухається лівіше, доцільно зменшити швидкість руху, чим дати зрозуміти водію транспортного засобу, який рухається справа, що йому дають дорогу. Слід зазначити, що маневр одночасного перестроювання вимагає від обох водіїв однозначного сприйняття дорожньої обстановки.
Пам'ятайте! Різке зниження швидкості руху при маневруванні може спричинити аварійну обстановку і викликати затор на дорозі.
Типові помилки:
*не користування дзеркалами заднього виду для оцінки ситуації;
*невмикання покажчика повороту;
*вмикання покажчика повороту безпосередньо перед маневруванням;
*"підрізання" транспортного засобу, який рухається по сусідній смузі.
Пам'ятайте! На дорогах, проїзна частина яких поділена на смуги руху лініями дорожньої розмітки, забороняється рухатися, займаючи одночасно дві смуги. Наїжджати на переривчасті лінії розмітки дозволяється лише під час перестроювання.
Правилами передбачено, що нерейкові транспортні засоби повинні рухатися якнайближче до правого краю проїзної частини. У зв'язку з цим розглянемо особливості руху автомобіля правою смугою.
Особливості руху правою смугою обумовлені нормами організації дорожнього руху — на ній дозволена зупинка і стоянка транспортних засобів, там рухаються тихохідні транспортні засоби, з цієї смуги здійснюється поворот праворуч тощо.
За відсутності транспортних засобів на правій смузі проблем з перестроюванням не виникає, однак у реальних умовах руху в населеному пункті виникає необхідність маневрування для об'їзду перешкоди для руху (рис. 15.16).

Повний цикл об'їзду перешкоди складається з таких етапів:
1. Завчасно, на визначеній Правилами відстані, ввімкнути покажчик повороту ліворуч для попередження інших учасників дорожнього руху про намір перестроювання ліворуч;
2. оцінити дорожню обстановку позаду автомобіля через внутрішнє і зовнішнє бокове дзеркала заднього виду;
3. оцінити "мертву зону" поворотом голови ліворуч на час не більше як 1сек;
4. залежно від наявності транспортних засобів на лівій смузі і їхньої швидкості прийняти рішення про перестроювання із застосуванням прискорення чи уповільнення;
5. вимкнути покажчики лівого повороту і, перевівши погляд правіше, контролювати "мертву зону" попереду вантажного автомобіля, щоб у випадку виходу пішохода на проїзну частину мати змогу зупинити свій автомобіль;
6. ввімкнути покажчики правого повороту і здійснити перестроювання на праву смугу, контролюючи боковий інтервал з легковим автомобілем, що стоїть на проїзній частині;
7. вимкнути покажчик правого повороту.


 Інформацію представлено виключно з метою ознайомлення.

Підручники з повним змістом можете придбати на сайті видавництва АРІЙ

Ілюстровані Правила дорожнього руху України: навч. посібн., 3-те вид., переробл. та доповн.

Вчимося керувати автомобілем : 33 уроки

 

 


онлайн игры