Вітаю Вас Гість | RSS

Вівторок, 19.03.2024, 04:52

Пошук
Меню сайту
Реклама

28.2. Рух на спусках і підйомах


28.2. Рух на спусках і підйомах

Під час руху на підйомах і спусках підвищується емоційне напруження водія, його увага переважно зосереджується на траєкторії і швидкості руху транспортного засобу і стані проїзної частини, а оцінка поведінки інших учасників дорожнього руху відходить на другий план. У таких умовах руху водій повинен посилити увагу, щоб виявити і безпомилково оцінити небезпеку.
Під'їжджаючи до спуску, треба завчасно знизити швидкість руху, повністю відпустивши педаль подачі пального. На спусках забороняється рухатись накатом (при вимкненій передачі або зчепленні), оскільки, по-перше, керованість автомобіля зменшується, а, по-друге через часте гальмування може відмовити гальмова система. Залежно від крутизни спуску краще рухатись на другій (третій) передачі, а пригальмовувати — не вимикаючи зчеплення.
Пам'ятайте! Для попередження блокування рульової колонки забороняється вимикати двигун під час руху.
Найтиповішими помилками водіїв під час руху на дорогах з великими поздовжніми ухилами є: неправильна оцінка крутизни ухилу, якості і стану дорожнього покриття, вибір прийомів керування транспортним засобом.
Короткі, добре видимі підйоми долають, як правило, з розгону, а затяжні — на пониженій передачі. Передачу вибирають залежно від крутизни підйому і маси транспортного засобу, щоб під час подолання підйому не виникала необхідність її перемикання. Оскільки швидкість руху на підйомі зменшується із збільшенням його крутизни, то при виборі передачі потрібно враховувати, що зниження швидкості повинно компенсуватись додатковим натисканням на педаль подачі пального. На нижчу передачу треба переходити до смикання автомобіля через перевантаження двигуна.
На рис. 28.2.1, а показано небезпечну ситуацію скочування назад вантажного автомобіля внаслідок неправильної оцінки крутизни і протяжності підйому та ввімкнення передачі, яка не забезпечила необхідну силу тяги.
 
 На рис. 28.2.1, б показано небезпечну ситуацію скочування назад легкового автомобіля з причепом внаслідок недооцінки слизькості покриття дороги при намаганні проїхати підйом з розгону.
Якщо ведучі колеса починають пробуксовувати на підйомі, необхідно зупинити автомобіль якомога ближче до правого краю проїзної частини, загальмувати його стоянковим гальмом і підкласти упори під колеса. Починати рух треба після надівання ланцюгів протиковзання або посипавши проїзну частішу піском, шлаком тощо для поліпшення зчеплення шин з дорогою.
Досить часто водії автомобілів з невеликим досвідом керування допускають виникнення небезпечної ситуації внаслідок недотримання дистанції на підйомі (рис. 28.2.2). У населеному пункті на вулиці з регульованим перехрестям на підйомі на заборонний сигнал світлофора зупинився вантажний автомобіль.
Позаду нього під'їхав автомобіль, який зупинився дуже близько до нього. Водій вантажного автомобіля, намагаючись увімкнути першу передачу, покотився назад і створив небезпечну ситуацію зіткнення з автомобілем, що рухався позаду.

При наближенні до вершини підйому з обмеженою оглядовістю треба змістити транспортний засіб правіше до краю проїзної частини, враховуючи можливість несподіваної появи зустрічного транспортного засобу. На вершині підйому перед спуском обов'язково перевіряють справність гальм, попередньо оцінивши дорожню обстановку позаду автомобіля.
На затяжних крутих спусках вмикають ту саму передачу, що й при подоланні підйому такої самої крутизни. При цьому двигун повинен працювати на малих обертах. Вмикання пониженої передачі на спуску дозволяє здійснювати гальмування ще й двигуном, а при застосуванні виключно гальм, останні перегріваються і закипає гальмівна рідина, що може призвести до виходу з ладу гальмової системи. Крім цього, при вимкненні двигуна вимикається компресор гальмової системи і гідропідсилювач рульового керування, що може призвести до виникнення найскладніших аварійних ситуацій. Не допускається рух накатом навіть на пологих спусках по слизькій або засніженій дорозі, оскільки застосування гальмування лише гальмовою системою може викликати занос (рис. 28.2.3). У разі відмови гальмової системи, аварійне гальмування здійснюють стоянковим гальмом, ударним перемиканням передачі на нижчу або заїздом на смугу руху для аварійної зупинки.

На гірських дорогах і крутих спусках, де зустрічний роз'їзд утруднено, водій транспортного засобу, що рухається на спуск, повинен дати дорогу транспортним засобам, що рухаються вгору (рис. 28.2.4).
Особливу увагу необхідно приділяти зустрічному роз'їзду в кінці спуску. Як правило, в таких місцях дорога звужується, мають місце вибоїни і нерівності, проїзна частина в холодну пору року слизька (особливо на мостах), тому важливо так розраховувати швидкість руху автомобіля, щоб роз'їзд із зустрічним транспортним засобом здійснити не в низині, а перед або після неї (рис. 28.2.5).
Пам'ятайте! На гірських дорогах заборонено:
а)    рухатися з непрацюючим двигуном та вимкненими зчепленням або передачею;
б)    буксирувати на гнучкому зчепленні;
в)    будь-яке буксирування під час ожеледиці;
г)    постійне гальмування на затяжних спусках.




 Інформацію представлено виключно з метою ознайомлення.

Підручники з повним змістом можете придбати на сайті видавництва АРІЙ

Ілюстровані Правила дорожнього руху України: навч. посібн., 3-те вид., переробл. та доповн.

Вчимося керувати автомобілем : 33 уроки

 

 


онлайн игры