Вітаю Вас Гість | RSS

Четвер, 02.05.2024, 23:46

Пошук
Меню сайту
Категорії розділу
Контрольні питання [3]
Лабораторні роботи [32]
Будова і ОЕ автомобіля [14]
ПДР розробки уроків [1]
Виховні заходи [1]
Сценарії, розробки відкритих заходів, профорієнтація
ПДР ситуаційні картки [22]
Реклама
Головна » Статті » Автосправа » Лабораторні роботи

Розбирання, вивчення будови й роботи, складання амортизатора,


Лабораторно-практичне заняття № 25

Тема: Розбирання, вивчення будови й роботи, складання амортизатора,

Мета заняття: Вивчити будову і дію амортизаторів; одержати практичні навички розбирання й складання амортизаторів.

Матеріальне забезпечення. Телескопічний амортизатор автомобіля ЗІЛ-130, ГАЗ-53А в розібраному стані; окремі деталі розібраного амортизатора; схеми і плакати по будові амортизаторів; необхідна література.

Обладнання та інструменти. Лещата паралельні, ключі гайкові на 19 мм, спеціальний ключ для відкручування гайки резервуара, викрутки 7,5,15 мм, мідна оправка для знімання вала амортизатора, оправка для встановлення сальника штока амортизатора, оправка для знімання клапана стиску в зборі, рідина для амортизаторів — 0,150-0,200 л, ганчірки (технічна серветка), слюсарний верстат.

Вказівки до роботи. Для того щоб не пошкодити циліндр амортизатора при затисканні в лещата, потрібно між корпусом амортизатора й губками лещат підкласти брусочки з твердої породи дерева. Якщо немає рідини для амортизаторів, її можна приготувати самому з трансформаторної (60%) і турбінної (40%) оливи.

Порядок виконання роботи

Завдання 1. Вивчити теоретичний матеріал

Користуючись схемами, плакатами і відповідною літературою, вивчіть будову й роботу амортизатора.

Удари й поштовхи, які одержують колеса автомобіля при русі по нерівній дорозі, передаються на раму тим менше, чим м'якші ресори. Чим довші ресори і чим більше пластин малої товщини, що до них входять, тим м'якша ресора. Але такі ресори мають суттєвий недолік—їх коливання мають велику амплітуду і затухають повільно. Завдяки тертю між пластинами гасяться коливання ресор. Для більш швидкого гасіння власних коливань ресор і підвищення їх довговічності на автомобілях встановлюють спеціальні пристрої, які називаються амортизаторами. Амортизатори гідравлічного типу ставлять на всіх легкових і на більшості вантажних.

Опір коливальним рухам рами в гідравлічному амортизаторі створюється при перекачуванні рідини через невеликі отвори в його корпусі.

Амортизатори двосторонньої дії забезпечують більш плавну роботу підвіски, так як гасять енергію коливань як при віддачі, так і при стиску і вони повністю витіснили амортизатори односторонньої дії.

Коливання рами можна уявити як такі, що складаються із двох послідовних рухів: ходу стиску, коли рама й міст зближуються, та ходу віддачі, коли рама й міст розходяться.

Опір, який створюється амортизатором двосторонньої дії, неоднаковий при стиску й віддачі. Опір при стиску становить 20-25% опору при віддачі, так як необхідно, щоб амортизатор гасив в основному вільні коливання підвіски при віддачі і не збільшував жорсткість ресор при стиску.


Робочий циліндр 18 (Мал .25.1) амортизатора і частина між зовнішньою поверхнею його та корпусом 17 заповнюється рідиною. В середині циліндра розміщується поршень 14 із штоком 19, до кінця якого приварюється монтажне кільце 1. Цим монтажним кільцем шток амортизатора з'єднується з рамою або кузовом, а монтажним кільцем корпусу—із балкою моста або важелем колеса. Зверху циліндр 18 закритий напрямною 20 штока 19, а знизу — днищем, яке одночасно є корпусом клапана стиску. В поршні 14 по колу різного діаметра рівномірно розміщені два ряди отворів. Отвори 6 по великому діаметру закриті зверху тарілчастим перепускним клапаном 5 віддачі. Отвори по малому діаметру закриті знизу дисками клапана віддачі 7, підтиснутого пружиною 8.

В нижній частині циліндра 18 запресовані корпус клапана стиску, який складається з тарілчастого перепускного клапана 9 стиску, дисків клапана 10 стиску й пружини 11. В корпусі клапана стиску аналогічно клапану віддачі є два ряди отворів, які розміщені по колу великого й малого діаметра. Отвори 13 по великому діаметру закриті зверху перепускним клапаном 9, а отвори по малому діаметру закриті знизу дисками клапанів 10 стиску. Для роботи амортизатора велике значення має герметичність його порожнин. Тому верхній кінець штока і робочий циліндр ущільнені гумовими сальниками.

При плавному ході стиску шток і поршень, опускаючись вниз, витісняють основну частину рідини із простору під поршнем у простір над поршнем через перепускний клапан 5 віддачі, що має слабку пружину і незначний опір. При цьому частина рідини, яка дорівнює об'єму штока, що входить у робочий циліндр, через калібрований отвір клапана 10 стиску перетікає в порожнину резервуара. Опір ходу стиску в основному пропорційний квадрату швидкості перетікання рідини.

При різкому ході стиску і великій швидкості руху поршня під дією підвищеного тиску рідини клапан стиску відкривається на більшу величину, переборюючи опір пружини 11, внаслідок чого зменшується опір перетікання рідини.

Під час ходу віддачі поршень рухається вгору і стискає рідину, яка розміщується над поршнем. Перепускний клапан 5 закривається, і рідина через внутрішній отвір 15 клапана 7 віддачі перетікає в простір під поршень. Необхідний опір амортизатора створює жорсткість дискового клапана віддачі і його пружини 8. При цьому частина рідини, яка дорівнює об'єму штока, що виводиться з робочого циліндра, через отвір 13 і перепускний клапан 9 стиску з порожнини резервуара Б перетікає в робочий циліндр 18. При різкому ході віддачі рідина відкриває клапан 7 віддачі на більшу величину, переборюючи опір пружини 8.

Опір амортизатора визначається розмірами отворів у корпусах клапанів віддачі й стиску й пружністю їх пружин.

Завдання 2. Зняти передній амортизатор автомобіля

Амортизатори треба знімати з автомобіля, який стоїть на колесах. Для кращого доступу до амортизатора передньої підвіски повернути колеса до краю.

1. Відкрутіть гайку на нижньому пальці, зніміть шайбу і гумову втулку; відкрутіть таку ж гайку на верхньому пальці, зніміть шайбу і гумову втулку. Зніміть амортизатор.

  • Почистіть від бруду, промийте, обезжирте розчином і обдуйте стиснутим повітрям.
  • Викрутіть пробку отвору заливання оливи і злийте оливу.


Завдання 3. Розібрати амортизатор

  • Вставте амортизатор у лещата і затисніть нижнє монтажне кільце (Мал.25.2).
  • Проведіть часткове розбирання амортизатора в такому порядку (Мал.25.1):

а) витягнути шток за верхнє монтажне кільце 1 вгору;

б) викрутити гайку 2 резервуара спеціальним ключем 1 (Мал.25.2);

в) вийняти з амортизатора (вгору по штоку) стальну шайбу (розміщується під гайкою 2), гумове кільце й обойму сальників разом із верхнім сальником 24 і його обойму, повстяний сальник 4 і гумовий сальник 3 штока;

г) вийняти друге гумове кільце, шток із поршнем 14 разом із напрямною втулкою 20 із циліндра 18 і дайте витекти оливі в циліндр або резервуар;

д) звільнити із лещат нижню частину амортизатора і поставити її так, щоб не розлилась олива. Резервуар прикрити листком паперу таким чином, щоб не попав бруд в оливу.

3. Розберіть поршень у такій послідовності:

а) закріпити шток за монтажне кільце 1 у лещатах і відкрутити гайку 25 клапана віддачі торцевим ключем;

б) зняти із штока поршень 14 із деталями клапанів, зняти напряму втулку 20 і вийняти із неї гумове кільце 21;

в) зняти із штока всі гумові сальники.

4. Вийміть за допомогою оправки (Мал.25.3,а) клапан стиску (Мал.25.3,б).

Завдання 4. Скласти амортизатор

Складіть амортизатор у послідовності, зворотній до розбирання.

Завдання 5. Скласти опис амортизатора і заповнити таблицю

№ п/п Назва деталі Призначення Матеріал Кількість
         

Контрольні запитання

  • Чим викликана потреба в амортизаторах?
  • Якого виду, за принципом дії, є амортизатори?
  • Покажіть й назвіть основні складові телескопічного амортизатора та його призначення.
  • Чому опір при стиску й віддачі амортизатора не однаковий?
  • Чим створюється опір амортизатора?
  • З яких етапів складається процес розбирання амортизатора?
  • Що впливає на опір амортизатора?
  • В яких місцях і чим забезпечують герметичність?

Чим викликана потреба в амортизаторах?

Якого виду, за принципом дії, є амортизатори?

Покажіть й назвіть основні складові телескопічного амортизатора та його призначення.

Чому опір при стиску й віддачі амортизатора не однаковий?

Чим створюється опір амортизатора?

З яких етапів складається процес розбирання амортизатора?

Що впливає на опір амортизатора?

В яких місцях і чим забезпечують герметичність?

  
Категорія: Лабораторні роботи | Додав: redlines (23.03.2011) | Автор: амортизатор
Переглядів: 8129 | Рейтинг: 3.5/4

онлайн игры