Вітаю Вас Гість | RSS

П`ятниця, 03.05.2024, 09:18

Пошук
Меню сайту
Категорії розділу
Контрольні питання [3]
Лабораторні роботи [32]
Будова і ОЕ автомобіля [14]
ПДР розробки уроків [1]
Виховні заходи [1]
Сценарії, розробки відкритих заходів, профорієнтація
ПДР ситуаційні картки [22]
Реклама
Головна » Статті » Автосправа » Лабораторні роботи

Вивчення будови й роботи, складання приводу зчеплення.


Лабораторно-практичне заняття № 20

Тема: Часткове розбирання, вивчення будови й роботи, складання приводу зчеплення.

Мета заняття: Одержати практичні навички розбирання й складання приводу зчеплення; вивчити будову й принцип дії приводу зчеплення.

Матеріальне забезпечення: Двигун автомобіля ЗІЛ-130, ГАЗ-66-11, ГАЗ-24 "Волга" або інші марки в складеному двигуні із зчепленням; схеми і плакати силової передачі й зчеплення автомобілів; необхідна література. Обладнання й інструменти: Лещата, латунна вибивка; молоток; круглогубці; ключі гайкові 10,12 17 мм, ганчірка; слюсарний верстат.

Порядок виконання роботи

Завдання 1. Вивчити теоретичну частину

Користуючись схемами, плакатами і відповідною літературою, вивчіть будову й роботу приводу зчеплення.

Виключається й включається зчеплення за допомогою механізму керування, який може мати механічний або гідравлічний привод.

Механічний привод керування зчепленням використовують на більшості вантажних автомобілів: (ЗІЛ-130, -131, ГАЗ-53А, -52-04, КрАЗ-257БІ), Урал-375 і їх модифікаціях, так як він найбільш простий за конструкцією і зручний в експлуатації. Основними деталями (Мал.20.1) приводу керування зчеплення автомобіля ЗІЛ-130 є педаль 1, яка закріплена на валу 5, що зв'язаний тягою 6 через важіль 8 з важелем 7 і вилкою З виключення зчеплення.


При натисканні на педаль 1 всі деталі приводу приходять у взаємодію, вал 5 провертається і через важіль 8, тягу 6, важіль 7 діє на вилку 3, а далі на муфту 9 і відтискний підшипник 2. Внаслідок цього муфта разом із підшипником переміщується поступально в бік маховика і натискає на внутрішні кінці важелів виключення зчеплення. Натискний диск відтягується від маховика, ведений диск звільняється від зусилля натиску, й зчеплення виключаться.

Кульовий підшипник 2 муфти 9 виключення зчеплення забезпечує зменшення тертя й спрацювання важелів виключення. При виключенні зчеплення переднє кільце підшипника обертається разом із важелями виключення. Для змащення муфти виключення і її підшипника служить маслянка ковпачкового типу, яка з'єднана з муфтою гнучким шлангом.

При включенні зчеплення необхідно, щоб зазор між торцем підшипника 2 муфти 9 і головками вільних кінців важелів виключення зчеплення при виключеному зчепленні дорівнював 3-4 мм, або 35-50 мм вільного ходу педалі зчеплення, при повному її ході — 180 мм. Величина цього зазору регулюється зміною довжини тяги за допомогою гайки 10, попередньо потрібно послабити контргайку. При закручуванні регулювальної гайки 10 вільний хід педалі зчеплення зменшується, а при відкручуванні - збільшується.


Гідравлічний привод включення зчеплення складніший за конструкцією, ніж механічний, але він забезпечує більш плавне включення і допускає вільне розміщення педалі приводу по відношенню до механічного приводу зчеплення (ГАЗ-66-11; ГАЗ-24-10).

Гідравлічний привод керування зчепленням (Мал.20.2) автомобіля ГАЗ-66-11 складається із педалі 23, тяги 2, важеля 8, головного циліндра 22, трубопроводу і робочого циліндра 14.

Маточини педалі зчеплення 23 і проміжного важеля 8 мають пластмасові втулки і не потребують змащення. Педаль зчеплення з'єднана з проміжним важелем тягою 2.

У крайньому задньому положенні педаль утримується відтяжною пружиною 3. При цьому обмеження ходу педалі в задньому положенні здійснюється опорою штовхача 18 у шайбу. При такій конструкції забезпечується постійний зазор між штовхачем і поршнем головного циліндра в межах 0,3-0,9 мм. При складанні і в процесі експлуатації цей зазор не регулюють. Штовхач 18 спеціальним болтом кріплять до проміжного важеля 8. Усередині головного циліндра 22 знаходиться поршень 20, забезпечений двома ущільнюючими манжетами. Між поршнем і внутрішньою манжетою 21 вставлена тонка стальна шайба.

Пружина 28 постійно відтискає поршень у крайнє заднє положення. При цьому кромка внутрішньої манжети повинна перейти перепускний отвір, залишивши його відкритим. Головний циліндр, з'єднаний шлангом 4 з однією із секцій трисекційного поповнювального бачка (дві інші секції живлять гідравлічний привод двоконтурної робочої гальмової системи). Резервуар компенсаційним отвором А з'єднується з робочою частиною циліндра, а перепускним отвором У із неробочою частиною. Трубопроводи 24, 25, 26, а також гнучкі шланги 27, 29 з'єднують головний циліндр із робочим циліндром 14. В робочому циліндрі 14, закріпленому на картері зчеплення, розміщується поршень 15 з ущільнюючою манжетою. Пружина В постійно відтискає вилку виключення зчеплення, штовхач 12 і поршень у крайньому попередньому положенні.

При натисканні на педаль зчеплення зусилля передається поршню головного циліндра через тягу 2, проміжний важіль 8, штовхач 18. Поршень переміщується вперед, перекриваючи компенсаційний отвір А, витісняє рідину в робочий циліндр 14. Поршень 15 робочого циліндра через штовхач діє на зовнішній кінець вилки виключення, повертаючи її навколо кульової опори. Внутрішній кінець вилки через муфту 7 виключення зчеплення й важіль виключення відтягують притискний диск. При відпусканні педалі зчеплення під дією пружини 28 поршень головного циліндра 20 повертається у стартове (вихідне) положення, при чому в його робочій порожнині створюється розрідження. Рідина, яка заповнила порожнину за поршнем, із резервуара через перепускний отвір В і через отвір у головці поршня перетікає в робочу порожнину, відтиснувши стальну шайбу й кромку внутрішньої манжетки. Коли під дією пружини щеплення всі деталі повернуться у вихідне положення і пройде включення зчеплення, рідина з робочого циліндра 14 витісниться у головний циліндр 22, а надлишок її кількості через компенсаційний отвір А поступить у резервуар. Для виведення повітря із системи в робочий циліндр вкручено клапан, який закритий гумовим ковпачком 16.

Вільний хід вилки виключення зчеплення регулюють, притримуючи ключем гайки 10, послабленням контргайки 11, обертаючи штовхач 12, добиваючись вільного ходу в потрібних межах (у межах 4-5 мм).

Завдання 2. Зняти привад зчеплення

1. Злийте гальмову рідину з гідросистеми приводу, Для цього зніміть захисний ковпак 16 із головки клапана і надіньте гумовий шланг, вільний кінець якого опустіть у посудину, в яку збиратиметься гальмова рідина. Натискайте на педаль поки витікає рідина.

  • Від'єднайте трубопровід 24 від головного циліндра.
  • Розшплінтуйте і вийміть палець кріплення вилки 18 штовхана до проміжної тяги 8 зчеплення.
  • Викрутіть із кабіни гайки болтів і зніміть головний циліндр 22.
  • Відключіть головний гальмовий циліндр від трисекційного поповнювального резервуару.
  • Відключіть шланг 29 від циліндра 14 робочого циліндра.
  • Від'єднайте від вилки відтяжну пружину ІЗ вилки виключення зчеплення.
  • Відкрутіть болти кріплення циліндра 14 до картера зчеплення і зніміть його.

Завдання 3. Розібрати головний циліндр приводу виключення зчеплення


  • Закріпіть головний циліндр за корпус у лещатах, зніміть велике стяжне кільце 5 ((Мал.20.3) і вийміть штовхач 3 в комплекті із корпуса циліндра 13.
  • Зніміть мале стяжне кільце 2 захисного ковпака, зніміть захисний ковпак 4.
  • Притримуючи штовхач 3 поршня гайковим ключем від прокручування, відкрутіть гайку і викрутіть вилку 1 із штовхача.
  • Зніміть штопорне кільце 15, ущільнюючу шайбу 14, вийміть із корпуса 13 циліндра поршень 12 із манжетою 16, шайбу 11, ущільнюючу манжету 10 і пружину 9.

5. Викрутіть із корпусу циліндра штуцер.

Завдання 4. Зібрати головний циліндр приводу виключення зчеплення

Складання головного циліндра виключення зчеплення проводиться у зворотній послідовності до його розбирання.

Завдання 5. Розібрати робочий циліндр виключення зчеплення

  • Затисніть робочий циліндр 14 (Мал.20.3) виключення зчеплення в лещата.
  • Зніміть шплінт — дріт і захисний ковпак 16.
  • Вийміть стопорне кільце циліндра приводу виключення зчеплення й штовхач 12.
  • Вийміть поршень циліндра приводу виключення зчеплення й ущільнюючу манжету.
  • Викрутіть перепускний клапан робочого циліндра разом із ковпачком 19.

Завдання 6. Зібрати робочий циліндр приводу зчеплення

Складання робочого циліндра зчеплення проводиться у зворотній послідовності до його розбирання.

Завдання 6. Скласти опис деталей муфти виключення зчеплення і заповнити таблицю

№ п/п Назва деталі Призначення Матеріал Кількість
         

Контрольні запитання

  1. Назвіть і покажіть деталі приводу зчеплення (ГАЗ-53А).
  2. Яке призначення приводу зчеплення?
  3. Яка особливість приводу виключення зчеплення у автомобілів ГАЗ-66 і ГАЗ-53-А?
  4. Назвіть і покажіть основні складові приводу виключення зчеплення автомобіля ГАЗ-66-11?
  5. Назвіть і покажіть деталі головного циліндра виключення зчеплення?
  6. Назвіть і покажіть деталі робочого циліндра приводу виключення зчеплення?
  7. Як змащується підшипник відтискної муфти?
  
Категорія: Лабораторні роботи | Додав: redlines (23.03.2011) | Автор: двигун автомобіля, привод
Переглядів: 11926 | Рейтинг: 1.5/2

онлайн игры