Тема: Часткове розбирання, вивчення будови й роботи, складання приводу зчеплення.
Мета заняття: Одержати практичні навички розбирання й складання приводу зчеплення; вивчити будову й принцип дії приводу зчеплення.
Матеріальне забезпечення: Двигун автомобіля ЗІЛ-130, ГАЗ-66-11, ГАЗ-24 "Волга" або інші марки в складеному двигуні із зчепленням; схеми і плакати силової передачі й зчеплення автомобілів; необхідна література. Обладнання й інструменти: Лещата, латунна вибивка; молоток; круглогубці; ключі гайкові 10,12 17 мм, ганчірка; слюсарний верстат.
Порядок виконання роботи
Завдання 1. Вивчити теоретичну частину
Користуючись схемами, плакатами і відповідною літературою, вивчіть будову й роботу приводу зчеплення.
Виключається й включається зчеплення за допомогою механізму керування, який може мати механічний або гідравлічний привод.
Механічний привод керування зчепленням використовують на більшості вантажних автомобілів: (ЗІЛ-130, -131, ГАЗ-53А, -52-04, КрАЗ-257БІ), Урал-375 і їх модифікаціях, так як він найбільш простий за конструкцією і зручний в експлуатації. Основними деталями (Мал.20.1) приводу керування зчеплення автомобіля ЗІЛ-130 є педаль 1, яка закріплена на валу 5, що зв'язаний тягою 6 через важіль 8 з важелем 7 і вилкою З виключення зчеплення.
При натисканні на педаль 1 всі деталі приводу приходять у взаємодію, вал 5 провертається і через важіль 8, тягу 6, важіль 7 діє на вилку 3, а далі на муфту 9 і відтискний підшипник 2. Внаслідок цього муфта разом із підшипником переміщується поступально в бік маховика і натискає на внутрішні кінці важелів виключення зчеплення. Натискний диск відтягується від маховика, ведений диск звільняється від зусилля натиску, й зчеплення виключаться.
Кульовий підшипник 2 муфти 9 виключення зчеплення забезпечує зменшення тертя й спрацювання важелів виключення. При виключенні зчеплення переднє кільце підшипника обертається разом із важелями виключення. Для змащення муфти виключення і її підшипника служить маслянка ковпачкового типу, яка з'єднана з муфтою гнучким шлангом.
При включенні зчеплення необхідно, щоб зазор між торцем підшипника 2 муфти 9 і головками вільних кінців важелів виключення зчеплення при виключеному зчепленні дорівнював 3-4 мм, або 35-50 мм вільного ходу педалі зчеплення, при повному її ході — 180 мм. Величина цього зазору регулюється зміною довжини тяги за допомогою гайки 10, попередньо потрібно послабити контргайку. При закручуванні регулювальної гайки 10 вільний хід педалі зчеплення зменшується, а при відкручуванні - збільшується.
Гідравлічний привод включення зчеплення складніший за конструкцією, ніж механічний, але він забезпечує більш плавне включення і допускає вільне розміщення педалі приводу по відношенню до механічного приводу зчеплення (ГАЗ-66-11; ГАЗ-24-10).
Гідравлічний привод керування зчепленням (Мал.20.2) автомобіля ГАЗ-66-11 складається із педалі 23, тяги 2, важеля 8, головного циліндра 22, трубопроводу і робочого циліндра 14.
Маточини педалі зчеплення 23 і проміжного важеля 8 мають пластмасові втулки і не потребують змащення. Педаль зчеплення з'єднана з проміжним важелем тягою 2.
У крайньому задньому положенні педаль утримується відтяжною пружиною 3. При цьому обмеження ходу педалі в задньому положенні здійснюється опорою штовхача 18 у шайбу. При такій конструкції забезпечується постійний зазор між штовхачем і поршнем головного циліндра в межах 0,3-0,9 мм. При складанні і в процесі експлуатації цей зазор не регулюють. Штовхач 18 спеціальним болтом кріплять до проміжного важеля 8. Усередині головного циліндра 22 знаходиться поршень 20, забезпечений двома ущільнюючими манжетами. Між поршнем і внутрішньою манжетою 21 вставлена тонка стальна шайба.
Пружина 28 постійно відтискає поршень у крайнє заднє положення. При цьому кромка внутрішньої манжети повинна перейти перепускний отвір, залишивши його відкритим. Головний циліндр, з'єднаний шлангом 4 з однією із секцій трисекційного поповнювального бачка (дві інші секції живлять гідравлічний привод двоконтурної робочої гальмової системи). Резервуар компенсаційним отвором А з'єднується з робочою частиною циліндра, а перепускним отвором У із неробочою частиною. Трубопроводи 24, 25, 26, а також гнучкі шланги 27, 29 з'єднують головний циліндр із робочим циліндром 14. В робочому циліндрі 14, закріпленому на картері зчеплення, розміщується поршень 15 з ущільнюючою манжетою. Пружина В постійно відтискає вилку виключення зчеплення, штовхач 12 і поршень у крайньому попередньому положенні.
При натисканні на педаль зчеплення зусилля передається поршню головного циліндра через тягу 2, проміжний важіль 8, штовхач 18. Поршень переміщується вперед, перекриваючи компенсаційний отвір А, витісняє рідину в робочий циліндр 14. Поршень 15 робочого циліндра через штовхач діє на зовнішній кінець вилки виключення, повертаючи її навколо кульової опори. Внутрішній кінець вилки через муфту 7 виключення зчеплення й важіль виключення відтягують притискний диск. При відпусканні педалі зчеплення під дією пружини 28 поршень головного циліндра 20 повертається у стартове (вихідне) положення, при чому в його робочій порожнині створюється розрідження. Рідина, яка заповнила порожнину за поршнем, із резервуара через перепускний отвір В і через отвір у головці поршня перетікає в робочу порожнину, відтиснувши стальну шайбу й кромку внутрішньої манжетки. Коли під дією пружини щеплення всі деталі повернуться у вихідне положення і пройде включення зчеплення, рідина з робочого циліндра 14 витісниться у головний циліндр 22, а надлишок її кількості через компенсаційний отвір А поступить у резервуар. Для виведення повітря із системи в робочий циліндр вкручено клапан, який закритий гумовим ковпачком 16.
Вільний хід вилки виключення зчеплення регулюють, притримуючи ключем гайки 10, послабленням контргайки 11, обертаючи штовхач 12, добиваючись вільного ходу в потрібних межах (у межах 4-5 мм).
Завдання 2. Зняти привад зчеплення
1. Злийте гальмову рідину з гідросистеми приводу, Для цього зніміть захисний ковпак 16 із головки клапана і надіньте гумовий шланг, вільний кінець якого опустіть у посудину, в яку збиратиметься гальмова рідина. Натискайте на педаль поки витікає рідина.
Від'єднайте трубопровід 24 від головного циліндра.
Розшплінтуйте і вийміть палець кріплення вилки 18 штовхана до проміжної тяги 8 зчеплення.
Викрутіть із кабіни гайки болтів і зніміть головний циліндр 22.
Відключіть головний гальмовий циліндр від трисекційного поповнювального резервуару.
Відключіть шланг 29 від циліндра 14 робочого циліндра.
Від'єднайте від вилки відтяжну пружину ІЗ вилки виключення зчеплення.
Відкрутіть болти кріплення циліндра 14 до картера зчеплення і зніміть його.
Завдання 3. Розібрати головний циліндр приводу виключення зчеплення
Закріпіть головний циліндр за корпус у лещатах, зніміть велике стяжне кільце 5 ((Мал.20.3) і вийміть штовхач 3 в комплекті із корпуса циліндра 13.