Вітаю Вас Гість | RSS

Четвер, 02.05.2024, 17:10

Пошук
Меню сайту
Категорії розділу
Контрольні питання [3]
Лабораторні роботи [32]
Будова і ОЕ автомобіля [14]
ПДР розробки уроків [1]
Виховні заходи [1]
Сценарії, розробки відкритих заходів, профорієнтація
ПДР ситуаційні картки [22]
Реклама
Головна » Статті » Автосправа » Лабораторні роботи

Вивчення будови й роботи, складання рульового приводу.


Лабораторно-практичне заняття № 28

Тема: Часткове розбирання, вивчення будови й роботи, складання рульового приводу.

Мета заняття: Вивчити будову й принцип дії рульового приводу; навчитися розбирати й складати рульовий приводі ознайомитися з конструктивними особливостями будови його деталей.

Матеріальне забезпечення: Автомобіль ЗІЛ-130 або ГАЗ-66-11, ГАЗ-53 А схеми, плакати рульового керування автомобілів цих марок; необхідна література.

Обладнання й інструменти: Паралельні лещата; ключі гайкові 12,14,22,27 мм; торцеві ключі 22 і 27 мм; викрутка; плоскогубці; молоток; слюсарний верстат; ганчірки (технічна серветка); пристрій для розбирання й складання наконечників рульових тяг.

Указівка до роботи: Для вивчення будови наконечників поперечної тяги досить розібрати один із них, будова їх однакова.

Порядок виконання роботи

Завдання 1. Вивчити теоретичну частину

Користуючись схемами, плакатами і відповідною літературою, вивчіть будову й роботу рульового приводу.


Для передачі зусилля від рульового механізму до керуючих коліс і для правильного взаємного розміщення коліс при повороті служить рульовий привод.


Рульовий привод (Мал.28.1) включає сошку 2, повздовжню тягу 3, поворотний важіль 7, лівий і правий поворотні кулаки (цапфи) 6 і деталі рульової трапеції. Рульова трапеція називається задньою, якщо вона розміщується ззаду переднього моста або передньою, якщо розміщується попереду моста. Розрізняють цілісну (єдину), (Мал.28.1,а) трапецію, що використовують при залежній підвісці коліс, і розчленовану (Мал.28.1,6), яку використовують при незалежній підвісці.

Сошка може коливатись по дузі кола, що розміщується в перпендикулярній площині, в якій лежить повздовжня вісь, або в площині, що паралельна площині автомобіля, в якій лежить передня вісь. В останньому випадку повздовжня тяга відсутня, а сила від сошки передасться через поперечні рульові тяги поворотним кулаком.

При русі автомобіля по нерівній дорозі на деталі рульового приводу (сошку, повздовжню й поперечну рульові тяги, рульові важелі) діють великі навантаження. У зв'язку з цим у рульовий привод вводять пружини для пом'якшення поштовхів і для автоматичного усунення зазорів, які виникають при спрацюванні деталей, що може привести до появи зазорів у шарнірних з'єднаннях і збільшення вільного ходу рульового колеса, котрий не повинен перевищувати 10 - 25°.

На автомобілях ГАЗ-53А у наконечниках рульових повздовжніх і поперечних тяг використовують уніфіковані шарнірні пристрої. В повздовжній тязі (Мал.28.2,а) в наконечники 6, які приварені до труби 7, встановлені змінні вкладиші 14, сухар 13 і напівсферичний палець 12, що спирається на п'яту 2. П'ята підтискує конічну пружину 3, опорою якої служить кришка 4, що закріплена стопорним кільцем 5.3 другого боку наконечника на палець шарніра з невеликим натягом надітий гумовий ковпачок 10, який на наконечник закріплений обоймою 9. Стальне кільце 11, завулканізоване в ковпак, забезпечує його ущільнення при старінні гуми. Через маслянку 1 змащують шарнір.

У поперечній тязі наконечники 15 з лівою й правою різзю з'єднані з трубою 17, яка має на кінцях відповідну різь і повздовжній розріз.

Таке з'єднання дає можливість змінювати відстань між шарнірами при регулюванні збіжності керуючих коліс. Після з'єднання з наконечниками кінці трубчастої тяги, які мають повздовжні розрізи, стягуються хомутиками 16, при чому болти кріплення хомутів розміщують з боку прорізів.

В автомобіля ЗІЛ-130 (Мал.28.2,б) один із сухариків 19 шарнірного з'єднання кульового пальця з повздовжньою рульовою тягою являє собою жорстку опору, а другий спирається на пружину 20 з обмежувачем 21. Зовнішній сухар притиснутий до кульового шарніра пробкою 18 із різзю. Пружини в наконечниках повздовжньої рульової тяги поставлені так, щоб пом'якшити удари, які передаються через тягу в обидва боки.

При незалежній підвісці з'єднання поворотних кулаків керуючих коліс суцільною поперечною рульовою тягою порушило б можливість незалежного переміщення коліс. Тому поперечна рульова тяга виконана із двох або трьох шарнірне зв'язаних частин, чим забезпечується незалежне переміщення цих коліс одне від одного.

В автомобілях ГАЗ-24 "Волга" задня рульова трапеція розчленована (Мал.28.3) і складається з бокових тяг 18, поперечної тяги 17, сошки 19, маятникового важеля 14 і важеля 24 поворотних кулаків. Розмір бокових тяг регулюють за допомогою регулювальних трубок 22. Трубка 22 має повздовжній розріз, і після регулювання її стягують із двох боків хомутиками 21 за допомогою болтів 20. Шарніри тяг із півкулястими пальцями саморегулювальні, розбірні. Змащувальний матеріал закладають при складанні на заводі, і регулярного поповнення його не вимагається.


Якщо на керуючі колеса вантажних автомобілів припадають великі навантаження (автомобілі великої й середньої вантажопідйомності й автобуси), то керування стає важким, тому що вимагає прикладання до рульового колеса значного зусилля, яке досягає 400 Н. В таких випадках, коли робота водія не може бути полегшена збільшенням передатного числа рульового механізму, конструкція приводу передбачає застосування підсилювача. Вони підвищують безпеку руху, так як дозволяють зберегти керованість автомобілем навіть у випадках розриву покришки на одному з передніх коліс, зменшують зусилля, які затрачує водій при повороті керуючих коліс, і пом'якшує поштовхи, що передаються на рульове керування при русі автомобіля по нерівній дорозі.

Підсилювачі можуть бути двох типів — гідравлічні й пневматичні. За місцем розміщення гідропідсилювач може бути вбудованим — суміщеним (автомобілі ЗІЛ-130, КамАЗ-5320), або окремим (автомобіль МАЗ-5335).

Завдання 2. Розібрати рульовий привод

1. Зніміть повздовжню тягу рульового приводу, для чого зробіть так:

а) зніміть шплінти і відкрутіть гайку, якою кріплять кульовий палець шарніра переднього кінця повздовжньої тяги до сошки;

б) встановіть знімач на нижній кінець сошки і вибийте кульовий палець із конічного отвору сошки;

в) зніміть шплінти і відкрутіть гайку, якою кріплять кульовий палець шарніра заднього кінця повздовжньої тяги до важеля;

г) встановіть знімач на важіль і вибийте кульовий палець, зніміть повздовжню тягу.

2. Розберіть повздовжню рульову тягу й ознайомтесь з конструктивними особливостями будови її деталей, для чого потрібно виконати такі дії:

а) вставте повздовжню тягу в лещата так, щоб шарнір переднього кінця був зверху;

б) зніміть шплінти і викрутіть пробку 8 (Мал.28.2,б) шарніра;

в) вийміть із гнізда сухарик 19 і через бічний отвір витягніть кульовий палець;

г) вийміть внутрішній сухарик 19, пружину 20 і обмежувач 21;

д) розгляньте будову деталей шарніра. Визначте призначення кожної деталі, стан тертьових поверхонь кульової головки пальця й сухариків. Знайдіть маслянку і простежте, як мастило надходить до тертьових поверхонь;

е) поверніть у лещатах повздовжню тягу так, щоб шарнір заднього кінця був зверху. (Далі виконайте всі операції б, в, г, д даного пункту).

  • Складіть шарнірне з'єднання повздовжньої рульової тяги у черговості, зворотній до розбирання.
  • Зніміть і розберіть поперечну рульову тягу, для чого виконайте наступне:

а) зніміть шплінти і відкрутіть гайки, якими кріплять пальці наконечників поперечної рульової тяги до важелів;

б) знімачем вибийте пальці з отворів важелів і зніміть поперечну рульову тягу;

в) закріпіть тягу в лещатах так, щоб один із наконечників був зверху, зніміть шплінти гайки стяжних болтів 2 (Мал.28.2,а) і, ослабивши їх, скрутіть один наконечник;

г) зніміть із пальця наконечника гумовий ковпак 10, обойму (сальник) 9, пристроєм стисніть у лещатах пружину пальця і зніміть круглогубцями стопорне кільце;

д) зніміть наконечник із пристрою і вийміть із нього кришку 4, конічну пружину 3, п'ятку 2, палець 12 і сухарик 13.

5. Ознайомтесь з конструктивними особливостями будови деталей поперечної рульової тяги, при цьому зробіть наступне:

а) розгляньте будову наконечника; визначте спосіб кріплення його до тяги, призначення повздовжнього розрізу й шлях, яким олива надходить до тертьових поверхонь пальця, сухарика та п'яти;

б) розгляньте будову шарніра: визначте стан і призначення шайби, пружини, п'яти, сухарика, пальця з конічною головкою й сальника.

6. Складіть шарнірне з'єднання поперечної рульової тяги у послідовності, зворотній до розбирання.

Завдання 3. Скласти опис шарнірного з'єднання поперечної рульової тяги і заповнити таблицю

№ п/п Назва деталі Призначення Матеріал Кількість
         

Контрольні запитання

  • Назвіть й покажіть деталі, які складають рульовий привод залежної підвіски.
  • Назвіть й покажіть деталі, які складають рульовий привод незалежної підвіски.
  • Чим відрізняється рульовий привод автомобілів ГАЗ-53А і ЗІЛ- 130?
  • Чим відрізняється рульовий привод автомобілів ГАЗ-53А і ГАЗ-24 "Волга"?
  • Чим викликана необхідність використання підсилювача в рульовому керуванні на деяких вантажних автомобілях?
  • Які пристрої виключають самовільне відкручування гайок кріплення тяг і важелів на рульовому пальці (назвіть й покажіть)?
  • Яке призначення пружин у шарнірних з'єднаннях рульового приводу?

Назвіть й покажіть деталі, які складають рульовий привод залежної підвіски.

Назвіть й покажіть деталі, які складають рульовий привод незалежної підвіски.

Чим відрізняється рульовий привод автомобілів ГАЗ-53А і ЗІЛ- 130?

Чим відрізняється рульовий привод автомобілів ГАЗ-53А і ГАЗ-24 "Волга"?

Чим викликана необхідність використання підсилювача в рульовому керуванні на деяких вантажних автомобілях?

Які пристрої виключають самовільне відкручування гайок кріплення тяг і важелів на рульовому пальці (назвіть й покажіть)?

Яке призначення пружин у шарнірних з'єднаннях рульового приводу?

  
Категорія: Лабораторні роботи | Додав: mnvk (23.03.2011) | Автор: наконечників поперечної тяги
Переглядів: 11903 | Рейтинг: 2.0/2

онлайн игры